Gå til innhold

Utvider utvalget av Core 2 Duo


Anbefalte innlegg

I følge en plansje fra Intel skal Core-arkitekturen kombinere ting fra netburst og ting fra PentiumIII/M-seriene. Intel vil neppe fortelle hva som er hentet hvor, men gjerne utnytte PR-verdien i setninga "det beste fra to verdner" for alt det er verd. Realiteten er nok en annen. Core-arkitekturen er nok en ganske ren vidreutvikling av Pentium III/M og har svært lite arkitekturmessig slektskap med netburst.

 

jon67: Jeg hastet litt med artikkelen og fikk ikke undersøkt så mye rundt spekulasjonen om i915/925 og Core med 800FSB. Jeg burde sikkert skrevet det mer generellt. F.eks "Det vites ikke om disse kommer til å bli kompatible med eldre hovedkort med brikkesett som støtter maksimalt 800FSB".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jon67: Jeg hastet litt med artikkelen og fikk ikke undersøkt så mye rundt spekulasjonen om i915/925 og Core med 800FSB. Jeg burde sikkert skrevet det mer generellt. F.eks "Det vites ikke om disse kommer til å bli kompatible med eldre hovedkort med brikkesett som støtter maksimalt 800FSB".

7601789[/snapback]

 

Eller: "Kjenner vi Intel rett, vil ikke disse være kompatible med eldre hovedkort med max. 800FSB. I motsatt fall blir vi jævlig overrasket." :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Intel 1333MHz FSB CPU pricing details appear

 

Nøkkeltall (3. kvartal 2007):

E6550 2,33GHz 163$ (ca 1010 kr + moms ++)

E6750 2,66GHz 183$ (ca 1135 kr + moms ++)

E6850 3,00GHz 266$ (ca 1650 kr + moms ++)

 

Med andre ord et enormt prisfall i forhold til nå:

E6600 2.40GHz 2495kr

E6700 2.66GHz 4234kr

X6800 2.83GHz 7581kr

 

Dette kan jo tyde på at de forventer stor konkurranse fra AMDs K10. Omtrent det samme som skjedde med AMDs X2-serie når intel lanserte Core 2 Duo i fjor sommer.

Lenke til kommentar
Intel 1333MHz FSB CPU pricing details appear

 

Nøkkeltall (3. kvartal 2007):

E6550 2,33GHz 163$ (ca 1010 kr + moms ++)

E6750 2,66GHz 183$ (ca 1135 kr + moms ++)

E6850 3,00GHz 266$ (ca 1650 kr + moms ++)

 

Med andre ord et enormt prisfall i forhold til nå:

E6600 2.40GHz 2495kr

E6700 2.66GHz 4234kr

X6800 2.83GHz 7581kr

 

Dette kan jo tyde på at de forventer stor konkurranse fra AMDs K10. Omtrent det samme som skjedde med AMDs X2-serie når intel lanserte Core 2 Duo i fjor sommer.

8117495[/snapback]

 

 

Enten er K10 god. Eller så er det Penryn sin feil, at den tar det høyeste markedet, og derfor blir 65nm "mainstream".

 

Uansett beinhar prising, mye blod som blir spillt i 2007 føler jeg.

Lenke til kommentar
Enten er K10 god. Eller så er det Penryn sin feil, at den tar det høyeste markedet, og derfor blir 65nm "mainstream".

8119032[/snapback]

Penryn er til bærbare. Du tenker kanskje på "Wolfdale" som er "Penryn"s storebror i desktop-segmentet? I så fall kommer prisen på den til å bli veldig høy. Det er jo bare 2 av de 21 fabrikkene (i Oregon og Arizona) til intel som skal være klare med 45nm innen årets utløp. Så de kan naturligvis ikke pumpe ut et stort antall av de. I første halvdel av 2008 blir det 3 fabrikker med 45nm masseproduksjon. Kilde. Jeg har sett presantasjoner der intel estimeter hvor stor del av prosessorene son selges som vil være på 45nm ved årsskiftet 2007/2008, men klarer ikke å finne de nå. Så vidt jeg husker var det snakk om rundt 10% av produksjonen.

 

Uansett beinhar prising, mye blod som blir spillt i 2007 føler jeg.

8119032[/snapback]

Jepp, og godt er det for oss kjøpere :D (på kort sikt i hvert fall).

 

ja dette er morro for oss i høget for handel i disse dager.

8119140[/snapback]

De nye prisene trer ikke i kraft før i 3. kvartal i følge artikkelen jeg lenket.

Lenke til kommentar

 

Jeg tenkte på Penryn familien, 45nm kodenavnet, generelt.

 

Alle vet jo godt at Intel ikke bruker alle 21(tallet i 2006 var vel 15 wafer fabrikker og 7 testfasiliteter) fabrikkene til å produsere prosessorer. Intel bruker vel en fire (om jeg ikke tar feil) fabrikker til å produsere 65nm prosessorer.

 

Dermed vil 2 fabrikker som produserer prosessorer på 45nm kunne produsere en stor del likevel. Yields vil kanskje ikke være noe bra til å begynne med, men 2 stk 45nm fabrikker vil alltid kunne produsere flere enheter enn 2 stk 65nm fabrikker, vil ikke de det da?

 

Noen som vet eksakt hvor mye mer kapasitet en 45nm fabrikk har i forhold til en på 65nm? Har hørt det er en god del.

 

Er jo ikke lenge til 22 April priskuttet til Intel nå heller, billigere prosessorer er ikke å forakte. Eneste som er nå er at high-end hovedkort begynner å koste faktisk mer enn prosessorene.

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar

Teoretisk sett stemmer det nok. (ca 100% mer ved ren krymping og ca 60-70% mer ved økning av L2 cachen i samme slengen). Men merk at det er teoretisk og ved samme yield. Teorien på kan nok være i nærheten av virkeligheta, men at yield er den samme vil være å ta veldig hardt i. Normalt settes masseproduksjonen i gang på en ny prosess når yield per wafer er såkalt "moden", det vil si at en wafer gir ut omtrent like mange og like bra brikker som en wafer med 65nm. Hvis f.eks en wafer med 200 CPUer har en yield på 90% så blir det 200 * 90%/100% = 180 fungerende prosessorer. Dvs at når 45nm-prosessen er god nok til å få ut 180 prosessorer per wafer så starter masseproduksjonen. Hvis waferen har plass til 400 prosessorer så betyr det en yield på 45%.

 

Normalt tar det ca 6-9 måneder før produksjonen er justert såpass at yield begynner å nærme seg det gamle nivået. Altså opp mot 90%. Intel har offentliggjorte yield-kurver uten benevning på skalaen, men det gir likevel et visst inntrykk av hvilken yield vi snakker om.

 

Regn derfor med at produksjonskapasiteten ikke skyter i været den første dagen masseproduksjonen av 45nm starter, men at den øker gradvis fra dagens nivå opp mot 60-70% høyere produksjonskapasitet etter 6-9 måneder. (Ikke 100% siden de samtidig skal øke L2 cachen med 50%)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...