Gå til innhold

40 vs 80 IDE Kabel

tomehans

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har hatt problemer med PC'en min og oppdaget at den *@!!? som bygget den hadde lagt IDE kabelen i klem og at det var kommet skade på den.

Jeg kikket i noen gamle skuffer og fant en ny kabel. Denne hadde imidlertid 40 ledninger mens den opprinnelige hadde 80.

Ser også at PC'en min på min andre IDE-Port kun bruker 40 lednigs kabel.

Lurere derfor på:

Hvorfor er primær IDE-tilkoblingen med 80 ledninger og kun 40 på sekundær ?

Hva er eventuelt konsekvensen hvis man bruker kun 40 lednings versjonen på primær IDE ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1023

du kan normalt ikke kjøre ultra dma (høyere enn UltraATA-2? (dvs. ikke UltraATA 33) hvis du ikke har 80 leders kabel. dette går kraftig ut over ytelsen.

Med 80 ledere har hver enhet 40 egne ledere. Så det er mulig en frittstående ATA disk kan kjøre UltraATA >= 33 ... men dette har jeg faktisk til gode å teste. det er vel litt avhengig av BIOS og...

uansett så vil jeg anbefale deg å bruke runde 80leders kabler uansett. det er en billig investering for god ytelse.

Lenke til kommentar

Det går fint. Det som er dumt med 40 pins kabel er at man bare får ATA-33 (UDMA-33, kall det hva du vil) Altså 33 MB/s hastighet på kabelen. 80 pins kabel uliggjør for 66/100/133MB/s på båndbredden din, spørs hva slags type IDE kontakter du har på hovedkortet. Det at sekundær hadde 40 pins er ikke noe galt med, siden det er ofte her man kobler til CD-ROM og slik. De trenger stort sett ikke mer enn 33 MB/s.

Husk at 33MB/s i sekundet er båndbredden på HELE kabelen. Hver IDE enhet (master og slave) får bare 16MB/s (halvparten av 33MB/s) i dette tilfellet. Kjøp ny kabel med andre ord, men 40 pins fungerer altså...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-22 08:54, skrev hstokset:

Med 80 ledere har hver enhet 40 egne ledere.

Tror du har misforstått litt her. Forskjellen er at en 80-leders kabel har annenhver ledning koblet til jord. Det gir en skjerming av signalene, noe som er nødvendig når klokkefrekvensen økes over det ATA-33 bruker. De 40 andre lederne er koblet akkurat som på en 40-leders kabel. Hvis du vil vite mer kan du lese her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...