Fat_ASS Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 har fått sector feil på hardisken min å windows sin chkdsk klarer ikke å reparere den. det virker faktisk som at windows ikke klarer å finne den engang for den kjører bare disk testen å sier ingenting om noe...men jeg har funnet en fil som ikke fungerer helt mer pga denne sector feilen.. har dere noe bra program for å fikse sector feiler på hardisker som jeg kan laste fra nette? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Bad sektors finnes alltid og i tilfelle Ntfs eller fat file system vil du kunne bruke verktøy fra Windows for å ordne opp i dette. Bad sektors blir ”fikset” med at de blir samlet opp, slik at de brukes ikke lenger. Har du forferdelig mange av dem og hvis det vises seg at det er ”really bad”, så vil kun en low formatering klare å ordne opp i det. Men, hvis det er file system integrity som er kokos på disken din, anbefaler at du først backup dine data, videre utfører du chkdsk command med diverse parameter, alt ut fra hva du er ute etter. Lese nøye i Hjelp og støtte vedrørende chkdsk og alle de mulighetene du har. Fjerne filen det gjelder, kjøre chkdsk, gjerne 2-3 ganger, verify status og for seinere utarbeider du vedlikeholds rutiner. Men husk, backup dine data før du gjører det. Filene blir omorganisert, badsectors legges til side. I denne omorganisering vil … hvis det er mye feil… en del av data blir ubrukelig. Deretter kan du defragmentere. Det finnes sikkert mye verktøy på weben. Men alle basere seg i det samme prinsipp. Jeg bruker det som jeg har i Windows, og det føles godt, spesielt når det er så mange som klager daglig for MS/Windows. Jeg finner nok av verktøy inkludert i CD plate (dvs i prisen) som løser det meste. Ikke akkurat det du spurte om men det var mitt bidrag til løsningen. Så lykke til. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Hadde nettopp en disk med dårlig sektor. Ser ut som jeg har klart å reparere den, men det tok litt tid. Kjørte først chkdsk /r, det scanner hele disken og lar filsystemet (NTFS) sortere vekk feilene. Du ser resultatet i oppsummeringen, vanligvis står det:" 0 KB in bad sectors." Hvi det tallet ikke er null så har du feil som er sortert bort. Dette hjelper til en viss grad, men det kan være flere ulemper med å ha et 'urent' filsystem. For å fikse det så kan man, som wiberos sier, kjøre såkalt 'low level format'. Det har egenlig ingenting med formatering å gjøre, men betyr at det skrives null til alle sektorer. Da skal disken selv sortere vekk dårlige sektorer, så de blir helt usynlige. Jeg har en Hitachi disk og kjørte 'Drive Fitness Test' (finnes på UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/). Måtte kjøre full test to ganger før feilen ble borte. Nå kan jeg formatere og kjøre chkdsk igjen, og da finner den ingen bad sectors. En annen ting er at man ikke bør stole helt på en disk som har hatt slike plager. Feilen kan komme av løse partikler, og det kan da oppstå nye feil. Mer info: http://storagereview.com/guide2000/ref/hdd...rmatDefect.html Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Disk med bad sectors er grunn nok til reklamasjon. Over de 10-15 årene jeg har drevet med pc vet jeg at det nesten alltid går fort nedover med disker som først har fått bad sectors. Det blir fort flere, og dataene dine er ikke sikre. Så bare få returnert den først som sist. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Disk med bad sectors er grunn nok til reklamasjon. Over de 10-15 årene jeg har drevet med pc vet jeg at det nesten alltid går fort nedover med disker som først har fått bad sectors. Det blir fort flere, og dataene dine er ikke sikre. Så bare få returnert den først som sist. 7561168[/snapback] Alle harddisker har bad sectors. Disse blir sortert ut med lav-nivås formatering hos produsenten. Disse er er normaøt forårsaket av svakt megnetbelegg på disken, Bad sectors som oppstår senere kan ha flere årsaker, bl.a. fyssik skade forårsaket f.eks av at harddisken er i bevegelse når det skrives/leses, eller bli utsatt for støt/slag. Også disse bad sectoren kan lukes unna slik at operativsystemet ikke ser dem. Produsenten kan ha egne verkøty for denne jobben. Det finnes også andre verktøy som f.eks. spinwrite. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 (endret) ..og det er nettopp disse som oppstår senere at fort sprer seg. Det kommer selvsagt an på hva som forårsaker dem, men det kan man aldri vite. Erfaringsmessig blir ting fort verre, som allerede sagt, og man bør sikre dataene og returnere disken. Det hjelper fint lite om operativsystemet ikke ser dem hvis det iløpet av kort tid kommer nye som ødelegger dataene dine. Endret 23. desember 2006 av mad_arab Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå