Gå til innhold

Høytallerer + forsterker. Hvilken/hvordan?

Anbefalte innlegg

Hei. Skal kjøpe meg høytaller sett. 5 høyttalerer. Max effekten er 150 watt pr. Skal også kjøpe meg forsterker. Max pris 3000 kr. Har ekstern sub på 150 watt. Men hva forsterker er det som passer da? En på rundt 100 watt? Må ha utgang til suben. 5.1 jeg bør velge da eller? 6.1? Har ikke helt dreven på dette, så hadde vert utrolig fint med hjelp. God jul uansett:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Skal kjøpe meg høytaller sett. 5 høyttalerer. Max effekten er 150 watt pr. Skal også kjøpe meg forsterker. Max pris 3000 kr. Har ekstern sub på 150 watt. Men hva forsterker er det som passer da? En på rundt 100 watt? Må ha utgang til suben. 5.1 jeg bør velge da eller? 6.1? Har ikke helt dreven på dette, så hadde vert utrolig fint med hjelp. God jul uansett:)

7559527[/snapback]

Som GnoMiz sier, får du ikke mye for 3000, regner med at du mener 3000 til forsterker?, for det er så å si umulig å få et greit oppsett med forterker+5 høyttalere til 3000.

satte opp et greit system til rundt 5000, med alt:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320573&s=sc

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315429&s=sc

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319870&s=sc

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319870&s=sc

Dette er på langt nær ikke et high-end system, men det vil nok fungere mer en greit nok til vanlig bruk, reciveren har også noe som kalles MCACC som vil si at det følger med en mikrofon, som du plugger inn foran på reciveren, denne måler avstand til lytteposisjon, romstørrelse akustikken i rommet osv. veldig kjekt :)

Høyttalerne har fått meget god omtale i lyd og bilde, der de sier at høyttalerne faktisk spiller like bra som høyttalere til mange ganger prisen.

alt i alt et anlegg som vil spille helt greit på musikk, og ganske moro på film også skulle jeg tro :thumbup:

Endret av marius883
Lenke til kommentar

Ser mange misforstod meg her, og jeg er lei for at jeg uttalte meg viss lite forståelig. Altså, jeg HAR kjøpt meg et høyttaler sett. Ikke de dyreste, og ikke det beste, men et som vil virke bra på et ca 15 kvadratmeter rom. Og nå skal jeg kjøpe meg en receiver, som må passe dette + en ekstra sub. Det at jeg oppgir watt, er fordi jeg vil at dette skal passe godt med receiveren, så trenger egentlig tips til hvilken receiver! Den skal maks koste 3000. Har sett flere til rundt 2000 på komplett, som de nederst på siden jeg har lagt linkene til. Men uansett. Her er anlegget(til nå):

-2 bakhøyttalere à 100 watt.

-2 fronthøyttalere à 100 watt.

-1 fronthøyttaler à 120 watt.

-Mulighet for 2x 150 watt sub.

Pioneer VSX-516-S Receiver

Pioneer VSX-416-S Receiver

Hadde desse receiverene vert brukendes, med de utstyret jeg har?

Endret av Andal
Lenke til kommentar
Ser mange misforstod meg her, og jeg er lei for at jeg uttalte meg viss lite forståelig. Altså, jeg HAR kjøpt meg et høyttaler sett. Ikke de dyreste, og ikke det beste, men et som vil virke bra på et ca 15 kvadratmeter rom. Og nå skal jeg kjøpe meg en receiver, som må passe dette + en ekstra sub. Det at jeg oppgir watt, er fordi jeg vil at dette skal passe godt med receiveren, så trenger egentlig tips til hvilken receiver! Den skal maks koste 3000. Har sett flere til rundt 2000 på komplett, som de nederst på siden jeg har lagt linkene til. Men uansett. Her er anlegget(til nå):

-2 bakhøyttalere à 100 watt.

-2 fronthøyttalere à 100 watt.

-1 fronthøyttaler à 120 watt.

-Mulighet for 2x 150 watt sub.

Pioneer VSX-516-S Receiver

Pioneer VSX-416-S Receiver

Hadde desse receiverene vert brukendes, med de utstyret jeg har?

7576686[/snapback]

Hvor mange watt høyttalerne tåler har ikke så mye å si for hvilken forsterker du skal velge, men skal faktisk kjøpe en reciever i akkurat samme prisklasse selv, og har tenkt på enten den pioneer vsx 516, eller denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325316

prisen er akkurat den samme, men Harman/Kardon recieveren er nok litt kraftigere når det gjelder effekt, fordi den byr på ekte watt, noe som pioneer ikke gjør. derfor vil ikke pioneer yte 6*100 watt som oppgitt med alle kanaler i drift, yter vel rundt 6*30watt eller noe sånt i reelle watt tenker jeg.

Lenke til kommentar

Ja jeg sjønner deg. Kommer nok til å gå for vsx 516 allikevel, og håper denne komme til å fungere bra. Men alt kommer til å passe ilag? Vil dette bli greit bra?

Her er bildet av denne forsterkeren fremme og bak: VSX 516

Høytallerene mine er 6 ohm. Er det et stort problem da at forsterkeren er 8 0hm? Viss dere ser på bildet av forsterkeren bak ser dere at det står advarsel for å koble opp 6 ohms høytallere. Er litt i tvil nå, for har sett flere plasser på nettet at dette gjør ingenting. Hva er riktig?

Kommer mest antagelig til å bestille denne forsterkeren i løpet av dagen, men de eneste som hindrer meg er egentlig svar herfra fra noen som har peiling :)

Endret av Andal
Lenke til kommentar
Ja jeg sjønner deg. Kommer nok til å gå for vsx 516 allikevel, og håper denne komme til å fungere bra. Men alt kommer til å passe ilag? Vil dette bli greit bra?

Her er bildet av denne forsterkeren fremme og bak: VSX 516

Høytallerene mine er 6 ohm. Er det et stort problem da at forsterkeren er 8 0hm? Viss dere ser på bildet av forsterkeren bak ser dere at det står advarsel for å koble opp 6 ohms høytallere. Er litt i tvil nå, for har sett flere plasser på nettet at dette gjør ingenting. Hva er riktig?

Kommer mest antagelig til å bestille denne forsterkeren i løpet av dagen, men de eneste som hindrer meg er egentlig svar herfra fra noen som har peiling :)

7578988[/snapback]

Hei igjen!

6 Ohm (impedans/motstand) forteller hvor tung last høyttaleren er for forsterkeren. desto lavere dette tallet er, jo lettere er høyttaleren å drive, men ironisk nok desto mer krevende for forsterkeren å henge med når utgangseffekten blir så stor som følger av lav motstand. Men de fleste forsterkere takler både 4, 6 og 8 ohm, så selv om det står 8 ohm på forsterkeren, så er det faktisk lettere for den å drive høyttalerne dine på 6 ohm.

Så bare løp å kjøp pioneeren du :thumbup:

Lenke til kommentar
sånn! da venter jeg spennende på pioneeren! kjøpte denne på netshop.no igår kveld..

men tusen takk for all hjelpa jeg har fått her inne, og jeg vil ønske dere alle en fortsatt god jul og et godt nyttår:)

7585664[/snapback]

Bare hyggelig å kunne være til hjelp :)

Ønsker deg en riktig god jul og et godt nyttår

må du få mange fine timer med din nye receiver :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...