Gå til innhold

Enkle spørsmål om Windows Vista.

Anbefalte innlegg

Har noen enkle spørsmål om Windows Vista som jeg håper noen kan svare på.

Dersom jeg kjøper den dyreste utgaven av operativsysteme som jeg mener er Ultimate Edition, kan jeg da velge å kun installere f. eks Home Premium på enkelte PCer jeg ikke ønsker hele Ultimate på?

Man må vel ikke ha Windows XP på PCen i utgangspunktet? Har hørt rykter om at det går ann å oppgradere til Vista direkte fra XP, stemmer dette? Men det betyr allikevel ikke at man trenger XP?

Dersom jeg har XP på PCen men ikke ønsker å oppgradere rett fra XP fordi jeg vil formatere hardisken først, kan jeg da formatere hardisken direkte fra CDen når jeg booter etter å ha restartet PCen? (Slik man kan med Windows XP)

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ultimate har alt og litt ekstra. Det finnes en DVD med alle utgavene, og det er serialen du har kjøpt som bestemmer hvilken utgave du får. Du kan ikke bruke andre versjoner enn den du betalt for. Du kan heller ikke bruke den lisensen på mer en PC av gangen. Du må derfor kjøpe hver enkelt versjon du ønsker til hver enkelt PC.

Om du må ha XP eller ikke, avhenger. Kjøper du en Oppgraderingsutgave av Vista (som er billigere enn fullversjon) så må enten XP være installert på maskinen, eller du må ha en gyldig xp cd som blir sjekket under installasjon. Med en fullversjon, trenger du ikke noe XP eller annen utgave av windows for å kunne installere.

Ønsker du å formatere uten å oppdatere direkte fra XP, er det bare å boote fra Vista DVDen og formatere med installasjonsprogrammet for å få en ren installasjon.

Lenke til kommentar

Du kan velge under installasjonen, men du får kun aktivert den versjonen du har nøkkel til. Dvs. at du kan bruke en hvilken som helst versjon i 14 dager, men har du ikke nøkkel til den må du reinstallere med den versjonen du har nøkkel til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...