Pantera Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Hei Skulle hive alt av datakomponenter over i et nytt kabinett i dag, og tenkte at jeg samtidig skulle sette inn en ny CPU-kjøler. Etter å ha demontert alt, skulle jeg ta av den gamle kjølern......satt ganske hardt, så jeg dro til.....selve CPU'en hang igjen....masse gammel pasta under der gitt....tenkte jo selvfølgelig ikke på å få varmet opp cpu'en på forhånd... ...ivrig i å få liv i det nye kabinettet, vettu... Men uansett....fikk løsna CPU'en fra kjølern, og rensa nøye med tynner, og tørka godt av, før jeg la på ny pasta. Merka også at noen av pinnene under selve prosessorern var litt bøyd, etter at jeg dro den ut med makt, så den var litt lei å få ned i spora igjen. Etter å ha bøyd litt på dem, sklei den rett nedi spora sine. Monterte kjøler'n, og satte sammen resten av maskina. Da alt var kobla opp, og jeg trykte på power-knappen, kommer det et lysglimt i kabinett-viftene, og et lite rykk i cpu-vifta, men ellers er alt dødt. Ikke noe antydning til liv, annet enn dette lille glimtet fra viftene (har sånne med lys i.... Så spørsmålet.....er cpu'en ødelagt? Eller kan det være noe annet som er feil? Cpu'en er forresten en socket 939. Har prøvd å koble ut alle vifter, disker og ellers alt unntatt cpu. Sjekket alle connectors, og de sitter riktig, men like dødt uansett hva jeg gjør. Så hvis noen har noen tips, hadde det vært fint.... mvh Pantera Lenke til kommentar
AlXz Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Tviler på at det er cpuen, strømforsyninga skulle vel ha starta selv om cpuen er ødlagt. I det nye kabinettet, du er sikker på at hovedkortet ikke ligger helt inntil stålplata? (Kortslutning) ? Prøv å "jumpstart" psu'n ..., det kan du gjøre ved å koble den grønne lendingen i 20-pins kontakten til jord (svart ledning), men koble den av hovedkortet først. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Du kan jo se i manualen til HK, hvis du har koblet til lyd/høyttaler/bip ting, så burde HK komme med noen feilmeldinger angående CPU så sant HK funker. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Har du koblet til P4-kontakten? En vanlig feil er å bytte den med 4-pin-delen av 24-pins ATX. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 23. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2006 Tviler på at det er cpuen, strømforsyninga skulle vel ha starta selv om cpuen er ødlagt. I det nye kabinettet, du er sikker på at hovedkortet ikke ligger helt inntil stålplata? (Kortslutning) ? Hovedkortet ligger ikke inntil stålplata noe sted. Har du koblet til P4-kontakten?En vanlig feil er å bytte den med 4-pin-delen av 24-pins ATX. Den er kobla riktig, ja. Den 4-pins'en som henger på ATX-pluggen rekker ikke bort til den kontakta. Noe annet jeg kan sjekke om hvorvidt det er HK eller CPU som har kræsja? Pantera Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Ta ut CPUen, og sjekk at ikke noen pinner ble brekt. I en del tilfeller kan bare det å ta ut CPUen, og sette den inn igjen løse problemet. Lenke til kommentar
Rambo82 Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 sjekk om rammen(minnebrikkene) sitter skikkelig i.. det gjorde jeg feil og fikk hetta Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 23. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2006 Vel, det så ut til at det var HK som var ødelagt. Fikk det sjekka i dag. Kjøpte nytt HK og ny cpu, så da er problemet ute av verden. Takker ihvertfall for gode tips. mvh Pantera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå