CeLiCiUm Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Har et Asus a7m266-d med en ny MP2200, oppdatert med bios 1009. Jeg har problemer noen (ofte) ganger med at den ikke finner tastaturet under oppstarten og noen ganger funker det greit. De gangene det blir feil sier han, "...no keyboard present", noen ganger spretter han inn i bios og har satt innstillingene til 100 mhz fsb. Noen som har peil på hva problemet her er ? Når dette oppstår drar jeg ut all strøm til maskinen, slår av bryter på PSU og lar den stå 10-20 minutter uten strøm. Når jeg da plugger i og starter opp igjen, funker det som normalt. Og ved neste reboot kan det funke, men neste streiker den. Hva f... er problemet lurer jeg på, kontrolleren for mus/tastatur, tastaturet, eller no anna. Noen med gode tips eller løsninger på dette så er jeg glad for det. (Har prøvd med et nytt tastatur der jeg får beskjed om : Keyboard locked - unlock key.) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Har du kraftig nok powersupply? Ikke utenkelig at slike symptomer kan komme hvis det mangler strøm, det er jo oppstarten som er mest kritisk siden disken(e) da trekker mye. Du kan jo prøve å koble fra disker og CD og starte noen ganger. Lenke til kommentar
CeLiCiUm Skrevet 22. november 2002 Forfatter Del Skrevet 22. november 2002 Quote: Den 2002-11-22 08:24, skrev hårek:Har du kraftig nok powersupply? Ikke utenkelig at slike symptomer kan komme hvis det mangler strøm, det er jo oppstarten som er mest kritisk siden disken(e) da trekker mye. Du kan jo prøve å koble fra disker og CD og starte noen ganger. PSU'en er på 350w, Enermax kjøpt i sommer, så jeg regner med det burde holde. Prøvde dette, dro ut to av diskene og begge cd-rommene mine. Da var det 2 disker i raid igjen og samme problem. Satte alt tilbake og starta opp, uten problemer. Så det er neppe noe strømproblem. De gangene jeg får systemet opp igjen kommer jeg inn i bios og får opp dette: "During the last boot-up, your system hung for an improper CPU external speed setting. Your system is now working in safe mode (bus: 100 mhz, dram:100mhz, pci 33mhz.) To optimize the system performance and reliability, make sure the CPU speed conforms to the specifications of your CPU. Hva skyldes dette? Er nok her problemet ligger, men hva må endres for at det skal fungere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå