Gå til innhold

Anbefalingar, takk!

Ender

Anbefalte innlegg

Hei, eg skal til å kjøpa meg nytt skjermkort, har eit gf2 mx400 no og ting hakkar og heng osv. Vil gjerne ha anbefalingar frå folket, eg legg vekt på pris/ytelse og støynivå. At kortet er overklokkinsvennleg er heller ingen uting. Video inn er ikkje sååå nøye, men kjekt å ha. Vil helst halda meg under 2000kr. Prisane er henta frå prisguiden, men kun frå webshoppar som har kortet på lager eller ventar det inn om kort tid.

Her er alterativa mine (så langt):

[*]AOpen Aeolus gf4 Ti4200S 128MB 1693 kr

[*]Asus V8420 gf4 Ti4200 128 MB 1534 kr

[*]Gainward gf4 Ti4200 Ultra/ 650XP 128 MB 1751 kr

[*]Microstar gf4 G4Ti4200-VTP 128 MB 1520 kr

[*]Point Of View gf4 Ti4200XP 128 MB 1884 kr

Kom gjerne med fleire kort som er bra (iht mine kriterium) i denne prisklassen. Takkar for alle svar!

ps: resten av maskina mi: msi k7t turbo HK, 512MB sdram, t-bird [email protected] + resten(uvesetleg). Skal oppgradera over nyttår/til våren(hk, ram, cpu iallefall).

Edit: blanco

Yrfre qh qrggr une qh _yvgr_ Å twren cÅ..

[ Denne Melding var redigert av: Ender på 2002-11-22 03:02 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig, stryk det hercules radeon 9000 kortet fra listen og legg til dette:

[*]Sapphire Radeon 9500 Atlantis PRO 128MB 1581kr

er ikke meningen å sprenge budsjettet ditt, men her er en annen anbefaling:

[*]Sapphire Radeon 9700 Atlantis 128MB 2325kr

Hvorfor?

Fordi 9700 er en "underklokket" 9700 Pro som slår GF4Ti på ALLE betydningsfulle tester.

(GPU Clock: 9700 Pro = 325MHz og 9700 = 275MHz)

Og at 9500 Pro er en 9700 med 128-bit Minne bus

(Memorybus: 9700 = 256-bit og 9500 Pro = 128-bit)

Alt dette står på feks: tomshardware.com ! (les denne artikelen og du vil forstå)

Tom's konklusjon er at GeForce Ti serien er for gammel til å hamle opp med Radeon 9500 Pro og hvertfall 9700..

Slik som jeg ser det, er kampene slik:

Ti4200 vs 9500

Ti4400 vs 9500 Pro

Ti4600 vs 9700

Her vinner ATI alle kampene!

Men nå kommer GeforceFX som sikkert gruser ATI max..

Måtte den beste vinne, og komme inn i min maskin!

Lenke til kommentar

Ok allesaman *stryke stryke*

BeachDumb: Takk for artikkelen, den hadde eg ikkje lest. Kor fann du dei Sapphire-korta, el prisane på dei? Har berre søkt i prisguiden her på sida (er litt lat). Virkar bra og vil bli vurdert :smile:

Hooligan: Det var forrige vekes tilbod, faktisk litt irriterande det der, at komplett-reklamen blir så tregt oppdatert her på hw.

Lenke til kommentar

Jeg fant prisene på pcutstyr.no, men de finnes på feks: komplett.no, flexi-data.no, mpx.no og andre..

Et kjappt søk i prisguide.hardware.no ser man at pcutstyr.no er billigst!

En annen ting:

Forskjellen mellom

Ati, Crucial, Hercules, Sapphire og de andre

er kun bundle, dvs at Programmer, Kabler, evnt Spill og Viftestøy er forskjellen..

Faktorer som Ytelse og Overklokking er tilnermet lik på de forskjellige kortene.

Så da spørs det da om du vil betale 291 kr for Hercules sitt blå kretskort og ram heatsinks (som ikke gjør noe utslag på overklokking), plus at du får med Morrowind og diverse Hercules software!

Til fordel for Sapphire, som også slenger med samme PowerDVD, fordelen med Sapphire er en litt lenger tv-ut kabel og Multimedia Center fra ATI..

Dette konkluderes i en bra 9700 roundup også fra tomshardware.com (stoler på Tom jeg)

Jeg regner med og tror at dette også er tilfelle på de andre kortene i serien (9700, 9500Pro og 9500)

"BuiltByATI" 9700 Pro Retail skjermkort kan feks fåes hos multicom.no for 3290.. noe som ikke kommer fram i prisguiden fordi multicom.no har så sær prisliste.

Men uansett vil vel ikke et 9700Pro være i din prisklasse, kanskje den kryper under 2000kr når GeforceFX kommer?

Min favoritt blandt alle Geforce4 Ti kortene er fortsatt Sapphire 9700 (ikke pro) til 2325kr!

Selv om det også er litt over ditt budsjett så er det nok verd prisen, venter du til GeforceFX kommer så synker de nok i pris alle sammen!

Lenke til kommentar

digit-life.com test av 9500 og 9700

Ti4200 vs 9500

Testen viser at 9500 Henger etter når AA and anisotropy er deaktivert, men henger med når det er skrudd på. Derfor er 9500 ikke noe å anbefale for dagens spill, men husk at 9500 har DX9 noe som gjør den mere attraktiv med tanke på fremtiden.

Ti4600 vs 9700

9700 vinner alle tester!

Mens 9700 Pro er fortsatt kongen på haugen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...