Gå til innhold

Problem med SataII disk og P4P800

Lucifer 666

Anbefalte innlegg

Har en 500GB sataII disk, men dette kortet finner ikke disken. Har sett gjennom BIOS også men finner ikke noe som ser galt ut der heller, utenom disken vises ikke der. Bare IDE diskene står der.

Disken er en Samsung 500BG S-ata2 disk HD501LJ

HK er Asus P4P800-E med 2 sata kontakter.

Kan ikke kortet finne disken fordi den er sata2 or ikke sata1? Trodde ikke dette hadde noe å si utenom at hastigheten ikke ble sata2.

Noen glupinger som kan hjelpe? :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bare nevne at hvis dette er en nyinstallasjon av windows så må du trykke F6 for å legge inn sata driver fra diskett. Hvis du visste dette så var det ikke meningen å gi deg inn med teskje

(Trykk F6 for å legge til tredjeparts scsi eller raid drivere eller noe sånt står det i begynnelsen av xp installasjonen)

Endret av tommkarl
Lenke til kommentar

Nei, installasjonen er gammel den. De andre diskene som er instalert er ide disker. Også der windows ligger.

Trodde ikke man trengte gjøre dette med sata driver fra diskett sålenge windows alerede kjører på maskinen?

Har oppdatert drivere til chipsett og sånn men ikke noe forskjell uansett

Lenke til kommentar

Et siste forsøk: Har du gått inn på diskbehandling og aktivert disken? Det er riktig at windows skal støtte den uten driver,men du må såkalt initialisere den når den er ny. Ellers dukker den ikke opp i min datamaskin..... Høyreklikk min datamaskin, velg behandle og så diskbehandling. Hvis du ser den nye disken der så er det bare å høyreklikke på den og så finner du valget der.

Hvis du ikke ser den under diskbehandling, og du har selvfølgelig aktivert sata i bios, så har jeg ikke flere forslag.....Noen med mere peil må på banen her!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Endret av tommkarl
Lenke til kommentar

Den finnes ikke i diskebehandling :( Satte den inn i hovedmaskinen min nå og der dukker den opp sånn som du sier or må initialiseres før den kan formateres og gis stasjonsbokstav. Så disken funker den.

Men jeg finner ikke noe plass i BIOS jeg kan velge om jeg skal aktivere sata eller ikke. Står mye om sata her og der og har prøvd litt av hvert men er ikke helt sikker på om jeg riktig vet hva alle ting i bios betyr. Har jo endel peiling på det, men synes akkorat dette i BIOS var vanskelig å finne ut av :hmm:

Lenke til kommentar

Hei, Må jeg initialisere den når jeg flytter diskene over fra et gammelt kabinett/hovedkort til et nytt ? (eller gjelder dette bare på nye / tomme harddisker) Jeg hadde en liten shuttle pc som døde av overbelastning, og nå når jeg har flyttet alle delene over i ny kasse/hovedkort/strømforsyning, så dukker bare den ene sata disken opp i windows (denne har jeg nå installert windows på). Den andre satadisken og en ide disk vises ikke i min datamaskin (men jeg ser dem både i bootvinduet når jeg slår på maskinen og når jeg trykker på egenskaper på c: i min datamaskin og velger fanen "maskinvare".

Et siste forsøk: Har du gått inn på diskbehandling og aktivert disken? Det er riktig at windows skal støtte den uten driver,men du må såkalt initialisere den når den er ny. Ellers dukker den ikke opp i min datamaskin..... Høyreklikk min datamaskin, velg behandle og så diskbehandling. Hvis du ser den nye disken der så er det bare å høyreklikke på den og så finner du valget der.

Hvis du ikke ser den under diskbehandling, og du har selvfølgelig aktivert sata i bios, så har jeg ikke flere forslag.....Noen med mere peil må på banen her!!!!!!!

7558398[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...