VistaX Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Når jeg skrur på pc'n så kommer det oppe, før den "windows - logger på" kommer: CPU is unworkable or has been changed. Please rechech - CPU SOFT MENU. Dermed trykker jeg F1 tasten, og jeg kommer inn på pc'n! Har nå byttet batteri men bildet kommer fortsatt ikke fram, altså svart skjerm. Har prøvd å holde inn F1/Del tasten inne men ingenting skjer. Har også prøvd å skifte strømkabel. Noen som kan hjelpe ? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Hum... Har du vært inne i BIOS ? Eller er det der du ikke kommer inn ? I så fall kan det være en god ide å resette BIOS ved hjelp av jumperen på hovedkortet, eller ved den fantastiske batterimetoden Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
VistaX Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 Hum...Har du vært inne i BIOS ? Eller er det der du ikke kommer inn ? I så fall kan det være en god ide å resette BIOS ved hjelp av jumperen på hovedkortet, eller ved den fantastiske batterimetoden Mvh, Beej80 7557832[/snapback] Har allerede byttet batteri. Dette hjalp ikke. Hvor finner jeg BIOS jumperen på hovedkortet ? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Hei. Sjekk manualen til hovedkortet. De fleste produsentene har manualene liggende på websidene sine i PDF, dersom du ikke skulle finne papirutgaven din. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
VistaX Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 Hei. Sjekk manualen til hovedkortet. De fleste produsentene har manualene liggende på websidene sine i PDF, dersom du ikke skulle finne papirutgaven din. Mvh, Beej80 7557869[/snapback] Går det ann å finne ut hva slags hovedkort man har uten å ha manualen ? Altså står det på hovedkortet ? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Hum, ja det bruker vel å stå på hovedkortet. Hverfall produsenten. Du får se litt på det. Siden du ikke vet hvilket hovedkort du har, så er vel dette en pc du har kjøpt ferdig ? CMOS Clear jumperen er vanligvis også merket av på hovedkortet. Ved siden av BIOS'en. En annen løsning er å trekke ut stikkontakten til PC'en, ta ut det flate batteriet, trykke på "på-knappen" på pc'en. Vente litt, 30 sek -> 2min. sette i batteriet, plugge i strømkabelen, slå på maskinen og satse på at verden har blitt et bedre sted. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
VistaX Skrevet 23. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2006 (endret) Har nå funnet ut hva slags hovedkort jeg har, og hva jeg må gjøre. For å ta et sammendrag, har jeg nå byttet batteri og prøvd en annen strømkabel uten hell. Altså, sjermen er fortsatt svart og ingenting kommer opp. Jeg ser nå i manualen til boka, der det står: "Slå av pc'n. Finn frem til CCMOS jumper nær batteriet. Skift jumper posisjon fra default til 1-2 eller 2-3 i ett minutt for å "discharge" CMOS data og deretter sett den tilbake til default 1-2 posisjon. Deretter prøv å slå på maskinen." Men jeg vet jo ikke hvordan en jumper ser ut Så dermed blir det vanskelig å vete hva jeg skal flytte. Noen som vet noe mer. mitt hovedkort heter ABIT NF7! Endret 23. desember 2006 av Fabris Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Her står det litt om jumpere Lenke til kommentar
VistaX Skrevet 23. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2006 (endret) Dette prøvde jeg i går (tror jeg gjorde det riktig). Ble litt usikker etterhvert hvor den stod som default, men jeg prøvde med begge steder og ingen funket. Prøvde også å ta ut batteriet samtidig som jeg skiftet jumperen og dro ut størmkabelen som det også stod i boka. Noen som har noen forslag til hva dette kan være, jeg har sluppet opp. Det ser ut til at sjermen fungerer også, siden det kommer opp "no signal" hvis jeg drar ut sjermledningen fra pc'n og lar den stå i sjermen. Jeg får da selvfølgelig ikke formatert eller noe siden jeg ikke kommer "inn" på pc'n. Sjermen er bare svart men pc'n "går" liksom. Noen som vet noe annet eller som har opplevd dette ? Edit: Det med at jeg ikke får slått på pc'n oppstod først igår, da jeg tidligere har fått denne meldingen frem har jeg bare slått av pc'n igjen og så slått på den igjen, etter å ha gjort dette ett par ganger har jeg kommet inn. I går skulle jeg til en kamerat og lane på spillet Football Manager 2007 da jeg slo av pc'n, dro til han og satt i kontaktene men ingenting skjedde. Dermed tenkte jeg at det kanskje kunne være batteriet, så fortsetter histiorien her på denne siden Vel, er det ingen som vet om en løsning på dette problemet ? Edit: Min onkel snakket noe om at det kanskje kunne være virus på BIOS'n. Er dette en mulighet og hvordan fikser jeg det ? Kjedelig jul uten pc Endret 25. desember 2006 av Fabris Lenke til kommentar
VistaX Skrevet 23. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2006 Det med at jeg ikke får slått på pc'n oppstod først igår, da jeg tidligere har fått denne meldingen frem har jeg bare slått av pc'n igjen og så slått på den igjen, etter å ha gjort dette ett par ganger har jeg kommet inn. I går skulle jeg til en kamerat og lane på spillet Football Manager 2007 da jeg slo av pc'n, dro til han og satt i kontaktene men ingenting skjedde. Dermed tenkte jeg at det kanskje kunne være batteriet, så fortsetter histiorien her på denne siden Vel er det ingen som vet om ne løsning på dette problemet ? Lenke til kommentar
VistaX Skrevet 24. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2006 Min onkel snakket noe om at det kanskje kunne være virus på BIOS'n. Er dette en mulighet og hvordan fikser jeg det ? Kjedelig jul uten pc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå