jevel Skrevet 21. november 2002 Del Skrevet 21. november 2002 Kjøpte meg en iPod og en Creative Nomad MP3spiller for en liten stund siden, for å se hva som er det beste alternativet på portabel-harddisk-MP3-spiller fronten. Her er min erfaring etter å ha brukt spillerne noen dager: iPod Denne enheten har to tilkoblinger; hodetelefon/fjernkontroll og firewire. Det er det hele. En fantastisk liten sak. Den er veldig lekker designmessig, samtidig som designet vitner om et meget godt gjennomtenkt produkt. Du kan manøvrere alle funksjoner på enheten med en hånd. Kjempepluss for det geniale "scroll"-hjulet, Det "todelte" designet med glassfront og krommet stål bakplate, samt for størrelse. Displayet er lettlest, men sliter litt hvis vinkelen blir feil. (F.eks. når du bare skal ha den litt opp av lommen for å sjekke hva som står på...) Fjernkontrollen er knøtt liten , og dekker kun de mest nødvendige funksjonene. Også her har design teamet til Apple slått til og laget en meget funksjonell sak. Det som alltid har vært mitt problem med fjernkontroller til ymse bærbart utstyr har vært festeklypen. På iPod ligger denne langs hele kanten på fjernkontrollen, og har derfor meget vanskelig for å løsne. Høretelefonene som følger med gir god lydgjengivelse, men her har Apple bommet litt. Sony sin "behind neck" style med en lang og en kort ledning er veldig bra. Dette kunne de godt ha tenkt over. I tillegg synes jeg at høretelefonene har unødvendig lang ledning. Dette er jo smak og behag, men jeg sliter litt når jeg skal prøve å få lagt unna ledning mellom fjernkontroll og ørene. :smile: Kombiner alt over med at enheten lades via firewire når du kobler den til PCn, at den er så godt som stille når du bruker den, og at du får med en bæreveske med stive vegger som beskytter den godt, så kan man jo bare tenke seg... Creative Nomad Jukebox Nomad Jukebox har følgende tilkoblinger: Hodetelefoner, Line Out 1, Line Out 2, Line In, USB og Strøm. I tillegg har den infrarød port med mulighet for trådløs fjernbetjening. Enheten er på størrelse med en tradisjonell discman, og har standard knapper for betjening. I tillegg har den knapper under displayet som skifter funksjon avhengig av hvilken meny du er i, mer som på en mobiltelefon. Displayet på denne enheten er større enn på iPoden, og du får plass til mer informasjon på en gang. Designmessig ligger også displayet etter i forhold til iPod, men funksjonaliteten scorer ett poeng. (På Jukeboxen får du plass til tittel på spor, artist og album i ett og samme skjermbilde.) En funksjon som Jukeboxen har som er meget bra, er muligheten til å ta opp! Dette gjør at den egentlig stiller i en egen klasse for seg selv. Muligheten til å bruke enheten som en harddiskrecorder er simpelthen ett argument i seg selv for å kjøpe den. (Når dette er sagt, så hadde jeg litt småproblemer med å få overført filer fra jukeboxen til PC.... Dette er sikkert fikset med en enkelt applikasjon fra 3djepart, men jeg fant ingen slike.) I tillegg til at du kan ta opp, så har enheten den samme lydmotoren som SoundBlaster Live! er basert på, og du kan derfor legge på effekter on the fly. Snedig og kreativt. Hodetelefonene som følger med er heller kjipe. De minner meg om det headsettet som fulgte med min første JVC walkman en eller annen gang på tidlig 80tall. Null komfort, og trasig plastikklyd. Bør skiftes ut så fort som mulig. Kan ikke skjønne at man skal spare på slike ting når helt greie headset er så billig som det er? I tillegg synes jeg at batteriløsningen kunne ha vært bedre. Det er fint og flott at den bruker standard AA batterier (mot iPod sitt innebygde Litium Polymer batteri), men å sende med to sett NiMh batterier som skal lades i spilleren, og som til sammen har en levetid på under sju timer (ja, to sett...), det er litt slapt. (iPod levde til sammenligning nesten ti timer på første lading...) Oppsummering: Ting som taler for iPod: Design, batterikapasitet, medfølgende utstyr, brukervennlighet, design, firewire, størrelse, "en ledning" konseptet, design og atter design. Ting som taler mot iPod: Pris, firewire only. Ting som taler for Creative Nomad Jukebox: Pris, (Litt over 2.000 for en 10GB harddiskrecorder med MP3 funksjonalitet er BILLIG!), mulighet for trådløs fjernkontroll, mulighet for opptak, fleksible tilkoblingsmuligheter, kan benytte "standard" batterier, mulighet til å lage og editere spillelister på enheten samt display. Ting som taler mot Creative Nomad Jukebox: Størrelse, noe "treg" til å laste sanger når du slår den på (Ble betydelig bedre etter å ha flashet firmware, men er fortsatt mye tregere enn iPod.), samt at den ikke har firewire. (Får du den gamle modellen, så har denne kun USB1, de nyere har USB2.) Begge modellene støtter muligheten til å skifte ut firmwaren som ligger i enheten, samt forskjellige komprimeringskodeks. Dette er imidlertid ikke så veldig interessant for en standard sluttbruker, og jeg vil derfor ikke se så nøye på dette. Det holder vel å si at evt. fremtidige kodeks kan inkluderes i firmware oppgraderinger, og at man dermed kan få støtte for nye formater etter hvert som disse dukker opp. Lydmessig er iPod i mine ører ett par hakk foran Nomad Jukeboxen. Jeg synes bassen er bedre definert og at diskanten er mer gjennomsiktig. Dette kan sikkert justeres noe ved hjelp av equalizere og andre ting (noe som finnes på begge enheter), men jeg tar utgangspunkt i standard innstillinger. Når det gjelder medfølgende programvare, så finner du en fullversjon av MusicMatch Jukebox plus i boksen til iPoden, mens Nomad Jukeboxen kommer med Creatives eget PlayCenter. Her må jeg erklære meg inhabil etter å ha slitt og plagdes med playcenter en del tidligere (Tidlig i versjon 2 under XP...), og dømmer dermed PlayCenter noe hardere enn MusicMatch Jukebox vil jeg tro. MusicMatch Jukebox gjør i allefall jobben glimrende, og er et veldig kraftig verktøy for å administrere store mengder MP3. I tillegg synkroniserer den biblioteket du har på PCen mot iPoden hver gang du kobler denne til. Dette vil si at så snart du har rippet en ny CD, så er det bare å koble iPoden til firewiren. Vips så dukker MusicMatch opp og sybker innholdet. Creative PlayCenter derimot, er kronglete å sette opp. Når du omsider tror du har fått til ting, så dukker nye problemer opp. Jeg endte opp med å bruke MusicMatch på Nomad Jukeboxen også. (MusicMatch har støtte for en hel rekke bærebare enheter.) Konklusjon: To enheter, som i bunn og grunn tilhører samme rase, men som har to helt forskjellige fokus. Creative Nomad Jukebox er valget for brukeren som ikke har et ubegrenset budsjett, men som vil ha en god MP3 spiller med stor lagringsplass og mange muligheter. Med en pris på 2.300,- (10GB) så kan man nesten kjøpe to enheter av denne i forhold til iPod sin pris på 3.990,- (10GB). Hvis penger derimot ikke spiller noen rolle, så har iPoden helt klart den sterkeste pakken. Liten, smekker, lang batterilevetid og god lyd er en uslåelig kombo i dette markedet. For meg blir det dermed å beholde iPoden, mens Nomad Jukeboxen selges unna. Vil imidlertid også nevne muligheten for å skifte ut harddisk på Nomad Jukeboxer. Har lest flere steder på nett at så store disker som 40GB går helt greit i modeller fra 6GB og opp. Dette er et pluss, men ikke noe som teller hvis du har tenkt å bevare garantien på spilleren din... :wink: Finner du derimot en brukt 6GB modell på en eller annen auksjonsside, og får tak i denne for en nogenlunde OK sum, så kan det lønne seg å bare hive inn en større disk nå da disse har kommet ned på en OK pris. (Vær da OBS på at batterilevetid, lyd fra spiller og varmeutvikling kan endres noe....) -KJ EDIT: La til linker til produktene... [ endret av jevel den 2002-11-22 00:47 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå