DrPhlux Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 "IT"-avisen (Søndag Søndag) har igjen en knakende god artikkel om noe de ikke kan noen ting om; data og internett. Denne gangen dreier det seg om bruk av datamaskiner i film. Sitat: "Unix er for folk med flere års formell IT-utdanning på høyere nivå. Og selv de har trøbbel med å forstå alt. Unix er notorisk for sitt vanskelige og ofte sterkt varierende brukergrensesnitt." Jeg må bare bøye meg i støvet for ITavisen. Måtte journalistene der begynne å skrive om noe de kanskje kan noe om: Strikking og Kongefamiliesladder. Kilde: http://www.itavisen.no/php/art.php?id=362196 Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 (endret) Ok, that's it. So long iTavisen.... Har hatt iTavisen på epost hver dag enstund, men når webserveren som jeg brukte har blitt stengt har jeg heldig vis ikke fått eposter. Hadde jeg ikke blitt utestengt fra itavisen forumet for å skrive at NOEN VENNER AV MEG(!) IKKE MEG tulla med en artikkel på wikipedia hadde jeg svart Tore, som jeg egentlig syntes skrev ganske bra.... Nå skal itavisen som bare stjeler artikler fra TWIT, ut av min podcast liste. OMG... EDIT: Ja fordi UNIX er veldig vanskelig...MAC OSX!? Endret 22. desember 2006 av Yaricks Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Utdanning for å forstå UNIX? Jammen, da klarer jeg ikke å bruke det *søke på utdannelse* Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Ok, that's it. So long iTavisen.... Har hatt iTavisen på epost hver dag enstund, men når webserveren som jeg brukte har blitt stengt har jeg heldig vis ikke fått eposter. Hadde jeg ikke blitt utestengt fra itavisen forumet for å skrive at NOEN VENNER AV MEG(!) IKKE MEG tulla med en artikkel på wikipedia hadde jeg svart Tore, som jeg egentlig syntes skrev ganske bra.... Nå skal itavisen som bare stjeler artikler fra TWIT, ut av min podcast liste. OMG... EDIT: Ja fordi UNIX er veldig vanskelig...MAC OSX!? 7557904[/snapback] OS X er basert på FreeBSD. Det finnes sikkert enkle grensesnitt til UNIX, men jeg vil ikke si at det er veldig lett... Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 24. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2006 (endret) Det finnes sikkert enkle grensesnitt til UNIX, men jeg vil ikke si at det er veldig lett.. Alt til sitt bruk. Unix-maskinene jeg jobber med har ikke en gang skjerm koblet til, langt mindre grafisk brukergrensesnitt. Man bruker jo sjelden slike maskiner som arbeidsstasjoner for privat bruk. edit typo Endret 24. desember 2006 av DrPhlux Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 Det finnes sikkert enkle grensesnitt til UNIX, men jeg vil ikke si at det er veldig lett.. Alt til sitt bruk. Unix-maskinene jeg jobber med har ikke en gang skjerm koblet til, langt mindre grafisk brukergrensesnitt. Man bruker jo sjelden slike maskiner som arbeidsstasjoner for privat bruk. edit typo 7568002[/snapback] Hva slags maskiner er dette da? Hvordan styres de, hva brukes de til osv? Interessant Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 24. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2006 (endret) Hva slags maskiner er dette da? Hvordan styres de, hva brukes de til osv? Interessant Jeg snakker selvfølgelig om webservere, applikasjonsservere og databaser. (for å nevne noe) De "styres" v.h.a. "remote shell" eller mer konkret "secure shell". I tillegg til console via egne console-servere som bruker de gode gamle serie-portene som innput og output til maskinen. Det høres mye mer avansert ut enn det egentlig er, men det skiller seg selvfølgelig milevis fra hva man er vant med i Windows hvor alt er pek og klikk. Endret 24. desember 2006 av DrPhlux Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 Hva slags maskiner er dette da? Hvordan styres de, hva brukes de til osv? Interessant Jeg snakker selvfølgelig om webservere, applikasjonsservere og databaser. (for å nevne noe) De "styres" v.h.a. "remote shell" eller mer konkret "secure shell". I tillegg til console via egne console-servere som bruker de gode gamle serie-portene som innput og output til maskinen. Det høres mye mer avansert ut enn det egentlig er, men det skiller seg selvfølgelig milevis fra hva man er vant med i Windows hvor alt er pek og klikk. 7568287[/snapback] Aha.. Trodde du mente at dere ikke hadde noen I/O terminaler jeg.. Hehe. Visste ikke at sånt faktisk var i bruk idag. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Hva? o_O Leser dere fortsatt ITavisen.no? :-P Som også noen påpekte i kommentarfeltet til artikkelen på ITavisen og som ITavisen neppe har sjekket er at 3D-programmet (file browser) som vises i Jurassic Park faktisk er reelt, laget av SGI. http://www.sgi.com/fun/freeware/3d_navigator.html Slik jeg ser det er den største grunnen til at ITavisen & co. synes det er så utrolig at en 12-åring kan UNIX er pga deres egne fraværende UNIX-kunnskaper. Etter min mening er det absolutt ikke utenkelig at en 12-åring kan UNIX, så det er mange andre filmutroligheter de kunne valgt som punkt #10 på lista. Noen flere detaljer om datamaskinene i JP: http://www.slipups.com/items/2786.html Endret 26. desember 2006 av kommers Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Alle vet at ITavisen og ITPro er M$-troll som ikke har peiling på noe annet som ikke kommer fra Ballmer og Gates. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Stigfjel : jeg er så enig , jeg vet at du er solaris fan så da synes jeg du burde lese denne linken http://itpro.no/art/7522.html jeg tror ikke di har peiling i det hele tatt Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Alle vet at ITavisen og ITPro er M$-troll som ikke har peiling på noe annet som ikke kommer fra Ballmer og Gates. 7633014[/snapback] Nåja. De har strengt tatt litt peiling på iTunes og iPod også. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Stigfjel : jeg er så enig , jeg vet at du er solaris fan så da synes jeg du burde lese denne linken http://itpro.no/art/7522.html jeg tror ikke di har peiling i det hele tatt 7635777[/snapback] Et par kommentarer til den loggen: 1. Dette er første versjon av Solaris 10, Solaris 10 3/05. Siden den gang har Solaris begynt å bruke GRUB som boot-loader. Integrasjon med GNU/Linux skal nå gå bedre. Men det er en kjentsak at Solaris ikke liker linux-partisjoner. 2. Når man skal sette opp en Solaris-boks som faktisk skal gjøre noe fornuftig, er dual-boot uansett ikke aktuelt. Jeg har hørt om Solaris-maskiner som har hatt oppetider på flere år, kun avbrutt av eventuelle strømbrudd. Og etter strømbruddene har maskinene startet opp igjen av seg selv. Ingen kunne administrere denne maskinen, den bare gikk og gikk, den gjorde bare jobben sin. 3. Ja, Solaris er et ekte UNIX-system som er litt annerledes enn både GNU/Linux og *BSD. Men dette er noe man venner seg til etter hvert. Jeg kan nevne at Solaris 10 fungerer sømløst under f.eks. vmware og det virker ikke tregt heller. Det som også er morsomt er at på min A64 3500+ maskin med 32bits Slackware fungerte Solaris 10 i 64bit under vmware server. Lenke til kommentar
olear Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Jeg har hørt om Solaris-maskiner som har hatt oppetider på flere år, kun avbrutt av eventuelle strømbrudd. Og etter strømbruddene har maskinene startet opp igjen av seg selv. Ingen kunne administrere denne maskinen, den bare gikk og gikk, den gjorde bare jobben sin. Noe som ikke akkurat er unikt med Solaris. Eneste som gir maskinene mine nedetid er når UPS'en svikter. Så oppetid og stabilitet får man med de fleste varianter med Unix/Linux/BSD. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Sendte mail til denne journalisten, og skrev følgende: Leste denne artikkelen, og en av påstandene stusset jeg litt over, den hvor dere tilbakeviser påstanden ”UNIX er veeldig enkelt”. Dere skrev følgende: ” I «Jurassic Park» sier den 12 år gamle datakyndige jentungen veslevoksent: «Dette er Unix. Dette kan jeg.» Unix er for folk med flere års formell IT-utdanning på høyere nivå. Og selv de har trøbbel med å forstå alt. Unix er notorisk for sitt vanskelige og ofte sterkt varierende brukergrensesnitt. ”I dag er det faktisk slik at flere som aldri har vært borti Linux faktisk installerer diverse linux-distroer over en lav sko. Jeg har sett masse av dette i progravare-avdelingen av hw.no-forumet. Deres påstand har faktisk ikke noe med virkeligheten å gjøre. I GNU/Linux og i BSD kan man velge intuitive grensesnitt som Gnome og KDE, samt mange andre lettvekt-GUI som Fluxbox og Xfce. UNIX-versjonen Solaris bruker Java Desktop System, som er basert på Gnome. I GNU/Linux, BSD og UNIX blir man fort vant med diverse kommandoer som man trenger, og da vil man være i stand til å jobbe mye mer effektivt enn i Windows. Det dere heller ikke nevner er at det finnes gode forum for GNU/Linux, BSD og UNIX. Hw.no-nettverket har slike forum, og i utlandet er det flere slike forum med en stor brukermasse. Så jeg håper at dere i fremtiden ikke kommer med slike feilaktige påstander og fremstiller UNIX som noe kryptisk, mystisk og skremmende. Slikt er FUD. På tide at disse folkene får høre et og annet. Blir litt irritert over at såkalte seriøse journalister sprer slikt FUD. Lenke til kommentar
DrPhlux Skrevet 5. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) På tide at disse folkene får høre et og annet. Blir litt irritert over at såkalte seriøse journalister sprer slikt FUD. Saken blir ikke noe mindre trist av å finne ut at alt denne journalisten har gjort, er å oversette direkte fra en side han fant på internett. Lurer på om kilden er gjort oppmerksom på dette tyveriet? Originalen: http://www.useit.com/alertbox/film-ui-bloopers.html Det morsomme er at UNIX-biten på originalsiden er skrevet om. Sannsynlivis fordi lesere klagde på den samme formuleringen. Da jeg leste denne siden første gang ett par dager etter at jeg så artikelen på ITavisen var ordlyden på de to sidene eksakt lik. Endret 5. januar 2007 av DrPhlux Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Og jeg har igjen sendt en mail til denne journalisten om dette. Pluss at jeg har minnet han på at OS X bruker elementer fra FreeBSD, som igjen bygger på UNIX. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 jeg blir bare opprørt jeg Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Jeg er enig i at IT-avisens journalister stort sett ikke er verdig tittelen, men påstanden i artikkelen fortjener de ikke deng for. Det er bare dårlig journalistikk; kopiert og oversatt ord for ord fra alertbox-posten til Jacob Nielsen. Om dere skal klage på påstanden, er det egentlig Nielsen dere bør klage til, ITavisen-"journalisten" har bare kopiert og oversatt. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Jeg er enig i at IT-avisens journalister stort sett ikke er verdig tittelen, men påstanden i artikkelen fortjener de ikke deng for. Det er bare dårlig journalistikk; kopiert og oversatt ord for ord fra alertbox-posten til Jacob Nielsen. Om dere skal klage på påstanden, er det egentlig Nielsen dere bør klage til, ITavisen-"journalisten" har bare kopiert og oversatt. 7723183[/snapback] Synes nå de fortjener deng for påstanden også. Når de kopierer en artikkel er det fordi de mener artikkelen er god. Når den står på deres side statuerer de også at dette er IT-avisens mening/holdning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå