Gå til innhold

Core2Duo overklokkingsguide for Abit AB9 Pro?

Anbefalte innlegg

Jeg har sett på overklokkingsguiden på forumet hos Tom's Hardware, men i forhold til mitt Abit AB9 Pro-kort, er det flere innstillinger som står i guiden som ikke gjelder for mitt kort, og flere innstillinger på µGuru-menyen i BIOS hos megsom ikke står i guiden.

Jeg har prøvd å lete fram andre guider, slik at jeg iallfall har noe å gå ut fra når jeg skal klokke min E6600, men har ikke funnet dette.

Noen som har linker eller tips for overklokking med dette kortet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg bumper denne ved å legge til at årsaken til at jeg spør er at jeg, etter noen forsiktige forsøk på å overklokke maskinen, knapt får nevneverdige resultater overhodet.

Jeg husker ikke det nøyaktige tallet, men det var ikke mange MHz jeg overklokket før BIOS rett og slett nullstilte seg.

Det er sikkert noen AB9 Pro-eiere med overklokkingserfaring her?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er en stor fordel å ha klokket mange typer system og blitt kjent med mange variasjoner av Bios.

Det er helt nødvendig for å kunne klokke.. slik jeg ser det.

Dersom du er ute etter konkrete tips for ditt system, vil jeg foreslå litt "lurking" på Abit's forum.

En liten stund siden jeg hadde Abit hk (vel. jeg har ett Abit med Via PT880 for s478), men syntes uGuru meny var intuitiv (nåja.. det synes jeg om alle Bios-varianter stort sett).

"Clu'et" er å lære seg å sette ting manuelt (noen unntak dog.. f.eks. P5W DH mht. RAM-settings), ha *kontroll* på VDimm/VCore.

En E6600 i AB9 Pro med DDRII-800 bør "enkelt-penkelt" kjøre 333x9 1:1 *uten* å justere hverken VCore eller VDimm (over default.. NB!! For noen DDRII-brikker er 2.1 "default", dvs. den spenning de må ha for å fungere i motstetning til 1.8 som er "standarden" for DDRII-brikker).

Lenke til kommentar

Jeg er ingen nybegynner når det kommer til overklokking, men jeg spør fordi jeg nettopp ikke får det til denne gangen. Dessuten, med et titalls forskjellige enkeltfaktorer i BIOS, er det kjekt å ha andres erfaringer å bygge på.

Jeg ser hva du skriver, men jeg kommer knapt over 290 MHz, verken med standard-spenning eller med oppjustert spenning jfr. guiden jeg linket til. (Mine minnebrikker stiller jeg manuelt til 2,1V, som du antydet.) BIOS resetter seg bare når jeg prøver å overklokke, det er derfor jeg spør...

For øvrig er kjøling/temperaturer i orden.

Lenke til kommentar

Karnsje du kunne spørre meg,har bittelitt erfaring :roll: med det kortet.

Ta en titt HER og se hva mitt lille prosjekt resulterte i. Er på forum abit-usa,så du bør minst være like dårlig i engelsk som meg :!: ........

Kort fortalt,jeg klarte 463fsb uten mods og 533fsb med vmod av vmch.

Lurer du på noe kan du gi meg en pm,jeg har ikke kortet lenger,det er på veg til USA til en Abitfantast som skal leke seg med det. Men det er tidlig på året ennå og alsheimern har vel ikke slått inn ennå,så kan jo hende jeg husker noe da :D

Sleit med det kortet i 3uker før jeg hadde maxa det ut på fsb,med vannkjøling av cpu,nb og gpu. vmch i bios er volten til northbridge,den er meget viktig å skru opp når du øker fsb på det kortet,og har du mulighet,så skaff noe bedre kjøling på nb også.

Volt vmch og god kjøling av nb og dette kortet flyr,jaja,nesten. :!:

Tror 533fsb er noe av det høyeste fsb som er registrert på AB9 Pro :whistle:

Vanlig fsb rett ut av esken på dette kortet er rundt 400fsb pluss/minus litte grann.

Til sammenligning kan jeg si at mitt nye Asus P5B E Pluss gjør 539fsb ut av esken,men det er snart ferdig vmodda,vet ikke hvor mye mer jeg får,gjenstår å se.

Men som du har fått med deg så kommer snart AB9 QuadGT :dribble:

Det kortet tror jeg blir konge,det har allt jeg hadde ønsket på AB9 Pro.

Lykke til,pm meg hvis du lurer på no................

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

OK.

Du kan jo ha vært uheldig med ditt hovedkort.

Det er en del som har rapportert dårlig erfaring med Abit AB9 (Pro og Non-Pro), men det er andre igjen som klokker langt.

Det eneste jeg kan komme på i farta er å prøve å sette RAM-timings manuelt, gjerne så "konservativt" som mulig i første omgang (f.eks. 5-6-6-20).

Jeg forutsetter at du har klart å sette 1:1 FSB:RAM-speed. Dersom du ikke har gjort det vil RAM-brikkene dine kjøre over specs (på SPD).

Dvs. når du booter *før* tweaks og du har PC6400 så vil du ikke komme så mye lenger enn det du gjør nå.. da ram da vil kjøre på 800 * (290/266) = ca.880.

Kanskje ikke helt godt forklart, men håper du skjønte hva jeg sikter til.

(Dersom det er god klokke-ram burde de forsåvidt ha klart en såpass liten overklokk).

Du må altså sørge for at RAM kjører på samme "klokk" (FSB) som CPU før du begynner å klokke FSB (Ram følger da etter).. dvs. at når du kjører FSB400 så vil RAM kjøre på 400 (x2=800).

PS og edit:

Nassuz kom meg i forkjøpet.

Han er rette mann til å gi deg alt av hjelp/detaljer om klokking av dette hk'et..

:thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sendte Nassuz en PM, men har ikke fått svar, så jeg poster den samme meldingen her, litt mer detaljert enn oppgitt tidligere her, i tilfelle noen føler seg beveget til å svare! ;)

-

Som jeg skrev i tråden, får jeg altså ikke til å overklokke med kortet, og lurer eg. på om det er noen innstillinger jeg har oversett.

For jeg har sett mange andre skrive at kortet burde klare FSB på iallfall 300 MHz uten å engang øke spenningen.

Jeg prøvde å følge guiden jeg linket til i første post, ved å gi litt mer spenning på SB, NB, CPU, RAM etc, men fortsatt klarer jeg ikke en gang ca 290 MHz. Når jeg booter nullstilles rett og slett BIOS. Jeg prøvde å overklokke i Windows med uGuru, og da ble skjermen svart og det begynte å ule skikkelig. hehe.

Jeg har idletemperaturer oppunder 30 grader, så det burde ikke være noe problem i forhold til varme.

Men du som har hatt dette kortet, vet kanskje hva slags innstillinger som er optimale? Jeg så så vidt på begynnelsen på tråden din på abit-forumet, men den var jo fryktelig lang i antall innlegg - kanskje jeg ser mer senere.

Uansett, jeg har altså prøvd å følge de anbefalingene gitt i guiden jeg linket til, jeg skrudde av strømsparing og alt det der (selv om det jo forsåvidt er fornuftige saker?), og forsøkte også å øke spenningen på minnebrikkene mine til 2,2V og kjøre på 5-5-5-15 (standard er 2,1V og 4-4-4-15 - men minnebrikkene kan trygt kjøres på 2,2 Vogså ifølge produsent), uten at det gjorde det noe bedre. Nyeste BIOS v1.6 ga heller ingen forskjell.

Det kan da vel ikke tenkes at jeg har vært så uheldig at prosessoren ikke lar seg klokke til 20 MHz høyere FSB en gang? Men det er vel enten CPU, spenningsinnstillinger eller BIOS-innstillinger som må være flaskehalsen, vil jeg tro...?

Nå ble det mye "rabling" her, men håper du skjønner litt av hva jeg mener. smile.gif

Hardware-oppsettet mitt ser du hvis du går inn på profilen min.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg kan ennå ikke se noen bekreftelse på hvordan du har satt RAM-speed..

Dvs.:

Har du satt RAM til å kjøre på samme hastighet som default for CPU (dvs. FSB266).

Uansett burde du jo klare å klokke opp 20Mhz, så her er det noe annen muffens som du trolig må ha "onsite support" for å avklare.

(Eller du kan jo ta noen bilder av Bios-screens.. med mobilen og poste det her)..

:)

Lenke til kommentar

Ok,har ikke sett noen pm fra deg,kan karnsje være at jeg har et mess i postkassa mi,og jeg svarer på maaaange pmèr,så har jeg oversett deg vil jeg selvfølgelig beklage.

Men det jeg kan gjøre er å ta et par bios screens,jeg har nemlig broderns AB9 Pro kort her nå.

Så, hvis du venter litt så kan jeg sende deg et par screens fra bios. Men jeg har en stor fornemmelse at du har litt av samme problemet som en del andre har. Nå skal jeg gi en liten forklaring som bør følges SLAVISK i denne rekkefølgen,det er nemlig veldig kritsik hva du gjør i hvilken rekkefølge du setter dine verdier i bios...lol... Ja,alle kort har sine egne særegenheter,dette er en av AB9 Pro sine mange :!:

For ikke å få en 2A post og bios som stopper hver gang man saver en innstilling bør du gjøre dette.

1.Etter å ha gjort en clear cmos,det første du gjør når du har boota til bios er å gå inn på Uguru utility og sett ALLE verdiene på volt innstillingene,ikke la noen stå på auto.

Hit F10 save så inn i bios på nytt.

2.bios--> advance chipset og sett ALLE verdiene på minnet ditt. Har du 4-4-4-12 minne setter du det og på command rate setter du 2T nå. På refresh cycle time setter du 38.

Hit F10 save og inn i bios på nytt

3.bios---> advance bios feature--->cpu feature og sett ALLE på disable utenom Execute disable bit som er enable.

Hit F10 save og inn i bios en gang til

4.Nå setter du allt det andre av bootrekkefølge og raid hvis du har det,bruker du ex. eksternt lydkort disabler du det innebygde i bios. Og så går du til uguru utility sett deretter cpu operating speed på user define,men ikke sett noen verdier ennå.

Hit F10 save ...........

5. Nå endelig kan du begynne å klokke :!: ...dette er omstendig,men det er måten jeg og fler MÅ gjøre det for å få poste til windows etter å forandre på innstillinger i bios.

For å forsikre deg om at det ikke er minnet ditt som spiller deg et puss,så sett nb strap i uguru på 1066 og dram spec på 533 (cpu ram 1:1)

Sjekk tempen på cpu mens du er her også.

Prøv nå med 10mhz av gangen. f10 save å se om du ikke nå kan boote til windows.

jeg skal lete fram et gammeld digicam og ta et par screens.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når jeg først fikk "låst opp" BIOSen så fungerte det. Dog klarte jeg ikke en gang å kjøre på 9 x 333 MHz, selv på 5-5-5-15-timings og med diverse spenningsendringer. Det vil si: ikke uten feilmeldinger i Memtest86+.

Uansett er det ikke noe must for meg å overklokke en allerede svært rask PC nå, så jeg gikk tilbake til standardoppsettet.

Det som imidlertid er ergerlig, er at jeg nå uansett får minnefeil i Memtest, enten jeg kjører på 4-4-4-15 eller 5-5-5-15.

Jeg ga aldri minnebrikkene høyere spenning enn 2,2 V, noe som de skal tåle uten at garantien brytes (ifølge produsenten), og hadde også satt nb strap og dram spec i BIOS. Jeg har også nullstilt BIOS i mellomtiden.

Dette må vel tyde på at det er noe feil med brikkene mine? De har livstidsgaranti fra produsent.

Lenke til kommentar

Prøv de brikkene i en annen maskin, skulle ikke forundre meg om de virker fint med memtest da. Jeg kan ikke kjøre noen form for ex. orthos blend på det kortet, ikke engang på standard volt og hastighet. Kan kun kjøre orthos small ftt. Og på et annet hk (asus) så går det greit,med samme hw.

Tror ikke de minnemodulene skulle bli ødelagt av 2.2v.

Lenke til kommentar

Da jeg bootet PC-en i dag tidlig opplevde jeg typiske minne-relaterte feil i Windows, så det var ikke bare testrelatert.

Jeg forsøkte nettopp å bytte plass på brikkene før en ny Memtest-økt, og det gikk bra helt til runde 6, da det også dukket opp feil denne gangen (i test nr 4), selv på SPD-innstillinger. :thumbdown:

Bør jeg sende inn brikkene?

Endret av lysbryter
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vet ikke om noen følger med på denne tråden lenger, men jeg har nå fått minnebrikkene testet, både av nettbutikken og av en av OCZs representanter i Norge. Brikkene er helt i orden.

Må det da nødvendigvis være noe feil med mitt hovedkort? Siden jeg fikk "låst opp" BIOS i forbindelse med overklokkingsforsøket har hovedkortet vært ustabilt. Jeg skal prøve å teste med noen andre minnebrikker først, så får vi se...

Edit 2. april 2007:

Jeg fikk tilsendt et annet minnesett fra OCZ, fra Gold Gamer-serien. Dette fungerer upåklagelig. Tydeligvis en eller annen merkelig mismatch her.

Endret av lysbryter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...