vinzenT Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 (endret) Hey Vurderer å kjøpe en pc som jeg kan bruke som server... Skal bruke den til CS 1.6 og VT. Har vell satt budsjettet til 5k. Er Xeon å ambefale eller vet dere om noen andre CPU som egner seg bedre til servere? Hvor mye RAM trenger jeg? Er det lurt å heller kjøpe 2 billigere pcer? Har en linje på 20/20. Windows eller Linux? Noen som kan hjelpe meg med å sette opp et godt oppsett? Endret 22. desember 2006 av -noldus- Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Hvorfor ikke skjekke bruktmarkede? Masse billig og bra der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Hvorfor ikke skjekke bruktmarkede? Masse billig og bra der. 7559549[/snapback] når du har et budsjett på 5k så er vel egentlig xeon og glemme siden xeon hovedkort er dyre og de fleste krever ecc minne, noe som lett kan sprenge budsjettet ditt... men sjekk bruktmarkedet, tror det er det beste i denne sammenhengen Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Hvorfor ikke skjekke bruktmarkede? Masse billig og bra der. 7559549[/snapback] når du har et budsjett på 5k så er vel egentlig xeon og glemme siden xeon hovedkort er dyre og de fleste krever ecc minne, noe som lett kan sprenge budsjettet ditt... men sjekk bruktmarkedet, tror det er det beste i denne sammenhengen 7559590[/snapback] yeah, en til som støtter forslaget mitt. Er ikke kraftige hardwaren du trenger til ditt behov, kun godt med minne og raskt bredbånd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Hvorfor ikke skjekke bruktmarkede? Masse billig og bra der. 7559549[/snapback] når du har et budsjett på 5k så er vel egentlig xeon og glemme siden xeon hovedkort er dyre og de fleste krever ecc minne, noe som lett kan sprenge budsjettet ditt... men sjekk bruktmarkedet, tror det er det beste i denne sammenhengen 7559590[/snapback] yeah, en til som støtter forslaget mitt. Er ikke kraftige hardwaren du trenger til ditt behov, kun godt med minne og raskt bredbånd. 7559756[/snapback] sjekka litt rundt på bruktmarkedet for deg og kom opp med denne pcen, den skulle klare de tingene du ber om (nå er den riktignok 500,- over budsjettet, men jeg vil si at den er verdt det...)link til pc ja jeg vet godt at lian-li og et x850xt er overkill til en server, men siden det meste av pcer på bruktmarkedet er gamer pcer så måtte det bli sånn... Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Veldig bra det forslaget. Men du får jo maskiner til 2000,- per stk, kjøp 2 slike. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Veldig bra det forslaget. Men du får jo maskiner til 2000,- per stk, kjøp 2 slike. 7559862[/snapback] det er også et forslag... men vi oppfordre trådstarter og sjekke rundt på finn.no og slikt, det kan godt hende at en finner pcer som er bedre egnet til server der... Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Veldig bra det forslaget. Men du får jo maskiner til 2000,- per stk, kjøp 2 slike. 7559862[/snapback] det er også et forslag... men vi oppfordre trådstarter og sjekke rundt på finn.no og slikt, det kan godt hende at en finner pcer som er bedre egnet til server der... 7559930[/snapback] Ja Finn, qxl, bruktmarkede, tinde er noen steder og skjekke! Lykke til. Send en link om du finner noe interessant. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Hvorfor skal han ha to maskiner? Kjøp den første, den har masse ram, Raptor-disk til systemet (10.000 RPM, og det er mer enn raskt nok), 320GB til filer og alt sånn (Apache sin DocumentRoot bør peke mot den, f.eks. Ihvertfall om han skal kjøre Apache), og den har bra prosessor. Den har også 8 SATA2-utganger på hovedkortet, så du kan sette inn masse disker uten å måtte kjøpe kontrollerkort. Skjermkortet er bare å røske ut, samme med lydkortet, så kan du sikkert selge de til en kamerat, eller sette det sin egen maskin. Kan også gjøre det med tv-kortet. PSU-en er også kraftig nok til å drive masse disker, så det er ikke noe stress med det. Det hadde vært et veldig bra kjøp for deg, er bare å røske ut tvkort, lydkort og skjermkort, så har du noen deler du kan selge/bruke i egen maskin. Lenke til kommentar
vinzenT Skrevet 23. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2006 Men hvorfor ikke kjøpe en helt ny? hvorfor skal den være brukt? Er ikke helt inne i dette med servere... Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 Selvfølgelig kan du kjøpe helt ny, men den maskinen på bruktmarkedet hadde passet veldig flott for deg. Skal du ha en som er like kraftig, kommer du opp i mye høyere pris enn om du skal kjøpe den ny. Jeg ville kjøpt den brukte der, koster 500,- over ditt budsjett, men har MASSE fordeler (se innlegget mitt over) Lenke til kommentar
vinzenT Skrevet 24. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2006 Takker for svar. skal vurdere denne pcen. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 Windows eller Linux? Noen som kan hjelpe meg med å sette opp et godt oppsett? 7555098[/snapback] Ikke Windows, i hvert fall. Det er dyrt, og tilbyr mindre muligheter for oppsett enn hva du f.eks. vil få med et GNU/Linux-oppsett. Personlig ville jeg med det maskinoppsettet valgt Solaris 10 fordi Solaris 10 er ganske bra på AMD64. Det ble skrevet spesielt med tanke på Opteron. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 25. desember 2006 Del Skrevet 25. desember 2006 eller ubuntu er et godt valg.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 eller ubuntu er et godt valg.. 7573503[/snapback] På server? Næ.. Da ville jeg mye heller gått for Debian! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 eller ubuntu er et godt valg.. 7573503[/snapback] På server? Næ.. Da ville jeg mye heller gått for Debian! 7579374[/snapback] hely enig, spesielt med tanke på at ubuntu er basert på ikke-stabile versjoner av debian og i en server så vil man som regel kjøre det som man vet er 100% stabilt og har minst mulig bugs og liknende problemer Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Okay, jeg bøyer meg i støvet Debian bedre altså? forskjellen er egentlig?Lurer på det. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Eller så kan jo FreeBSD, OpenBSD eller Solaris være noe å tenke på. Der jeg jobber, skal vi nå sette opp en Solaris-boks som sentralisert lagringsløsning. Det er fordi at Solaris har funksjonalitet man ikke finner på GNU/Linux, Windows eller BSD. Skulle jeg satt opp en server, ville jeg nok enten valgt FreeBSD eller Solaris. FreeBSD hvis jeg skulle satt opp en enkel server, Solaris hvis jeg skulle satt opp en filserver eller en server hvor jeg trenger ekstra sikkerhet. Lenke til kommentar
Crewer Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Eller så kan jo FreeBSD, OpenBSD eller Solaris være noe å tenke på. Der jeg jobber, skal vi nå sette opp en Solaris-boks som sentralisert lagringsløsning. Det er fordi at Solaris har funksjonalitet man ikke finner på GNU/Linux, Windows eller BSD. Skulle jeg satt opp en server, ville jeg nok enten valgt FreeBSD eller Solaris. FreeBSD hvis jeg skulle satt opp en enkel server, Solaris hvis jeg skulle satt opp en filserver eller en server hvor jeg trenger ekstra sikkerhet. 7581513[/snapback] Så vidt jeg ser, så skal ikke denne brukeren sentralisere noe lagerløsning, eller "drifte" noen heftige tjenester. Windows er absolutt best i hans tilfelle, da han skal kjøre en cs 1.6 server. Det er også viktig å huske at cs 1.6 sin spillmotor IKKE støtter dobbelkjerne(xeon). Det gir bedre ytelse, ja. Men det er ikke verdt pengene i ditt tilfelle. minimum 3.0ghz prosessor minimum 1gb ram (helst 2gb(en cs 1.6 server trekker ~512mb ram pr. server) Harddiskstørrelse vurderer du selvfølgelig ut i fra behov. Og for de som ikke tror på at windows er best til cs 1.6 server, google litt. Sjekk hva f.eks CPL bruker Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Og det kommer fra en som leier ut cs-server så ville nok hørt på det. I tillegg slipper man jo å lære seg noe nytt hvis man bare kan windows fra før. OT: Får vi se noen bilder fra serverparken din snart eller Crewer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå