Gå til innhold

Får jeg for høy temp med vannkjøling?

Anbefalte innlegg

Hei. Har nettop installert Magnum blokker på CPU, GPU og Chipset. Jeg har et varmeregister til radiator, og en Eheim 1048 pumpe. Maskinen er en AMD XP 1900+ med 512 MB ram og et gForce 4 MX kort. Det hele står på et SOYO K7V Dragon+ hovedkort. Jeg har et Chieftech midi tower moddet til en 120mm vifte i døren og på radiatoren er det også en 120mm vifte. Begge er enermax skrudd ned til min pga støy. Radiatoren er fullstendig avskilt fra resten av kabinettet. Den suger luft opp gjennom bunnen og ut gjennom fronten gjennom en trakt. Kabinett tempen ligger på 26 og CPU ligger på 34. På testen av disse blokkene på Overklokking.no ligger tempen på ca 28 grader med tilsvarende utstyr. Er det noe jeg gjør galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-21 23:12, skrev bebbetufs:

Hei. Har nettop installert Magnum blokker på CPU, GPU og Chipset. Jeg har et varmeregister til radiator, og en Eheim 1048 pumpe. Maskinen er en AMD XP 1900+ med 512 MB ram og et gForce 4 MX kort. Det hele står på et SOYO K7V Dragon+ hovedkort. Jeg har et Chieftech midi tower moddet til en 120mm vifte i døren og på radiatoren er det også en 120mm vifte. Begge er enermax skrudd ned til min pga støy. Radiatoren er fullstendig avskilt fra resten av kabinettet. Den suger luft opp gjennom bunnen og ut gjennom fronten gjennom en trakt. Kabinett tempen ligger på 26 og CPU ligger på 34. På testen av disse blokkene på Overklokking.no ligger tempen på ca 28 grader med tilsvarende utstyr. Er det noe jeg gjør galt?

Jeg tror du har fin temp på din prosessor med 34c. I min test hadde jeg 37 mener jeg. Det var vanntempen som var 28c :smile:

sE HER: http://www.overklokking.no/cooling/vann_ak...2/pics/graf.gif

mvh

Kjell Erik Budalen

[email protected]

Tester/Skribent

http://www.overklokking.no

[ Denne Melding var redigert av: kjekka på 2002-11-21 23:26 ]

Lenke til kommentar

Ingenting å utsette på den temperaturen egentlig. Vanlig CPU-temperatur i et normalt vannkjølingsanlegg havner gjerne i området 30 til 40grader, ved normal romtemperatur.

cyberspin har jo riktignok temperaturer lavere enn din, men så har han jo også en "feit" radiator, iflg beskrivelsen. Og må samtidig ha en svært god CPU-blokk!

For det er svært sjelden at man oppnår en så liten temperaturforskjell som 6grader, mellom lufttemperatur og CPU!

I de fleste tilfelle, ligger vanntemperaturen gjerne 3-5grader over romtemperatur, og CPU-temp ofte 10-12 grader over vanntemperatur.

Så resultatene til cyberspin er (mistenkelig?) gode, men det er som sagt ganske sjelden at man oppnår så gode temperaturer på CPU.

Lenke til kommentar

Skrue jeg må få lov og si at denne temperaturen oppnår jeg når jeg kjører alle kabinettvifter på fullt .. har bare et miditower så har ikke vanntank og radiator inni kabinettet. Det står i en slags kurv oppå kabinettet. Og kabinettviftene er en enermax vifte i front og en bak pluss en 80mm delta vifte som står på et slags "stativ" jeg har laget selv i bunnen av kabinettet som blåser den kalde lufta fra frontvifta opp mot cpu vannblokka og rambrikkene. Kabinetttemp var da 22 grader og tempen på cpu går ned med ca 3 grader når jeg kjører alle disse viftene på fullt samtidig. Omgivelsene blir jo kaldere vet du. Men jeg klarer og leve med støyen fra delta vifta så da er det jo greit :smile:

Vannblokka er en Innovatek FlatFlow-O-Matic (Microplex) som ikke er så dyr men som jeg er veldig fornøyd med. Kjølepasta er Nanotherm Ice Blue som heller ikke er så dyr men som jeg klarer meg med :smile:

[ Denne Melding var redigert av: cyberspin på 2002-11-23 11:03 ]

Lenke til kommentar

Ok cyberspin, det var jo en grei forklaring det! Under slike forutsetninger vil nok temperaturforskjellene du oppgir være riktige, men lydløst er det nok ikke nei!

Beklager at jeg stilte meg litt tvilende til resultatet ditt, men alt har jo sin forklaring!

Og den har jeg nå fått! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...