Knast Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Kan noen lære meg å lese trommenoter? Forklare meg grunnprinsippene osv. Tenkte jeg skulle starte å skrive litt bandmusikk (har ikke arrangert noe med trommer før).. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 (endret) Same shit som alle andre noter. Du må kunne rytme og forskjellige noteverdier. Fjerdedelsnoter - halvnoter - helnoter - åttendedelsnoter - sekstendels - punkterte noter, vite verdien av de forskjellige notene. Det samme med pauser fjerdedelspause - åttendedelspause osv.. Det eneste som er forskjellig fra trommenoter til andre noter er jo at det ikke er noe melodi i dem. De skrives som regel på 5 notelinjer slik som alle andre noter, men notelinjene har ingenting med tonehøyde/melodi å gjøre. Hver av linjene/rommene mellom linjene er for ett bestemt trommeinstrument, ikke en bestemt tone. F.eks: ----------------------------------------------------- > hi-hat-notene på denne linja ----------------------------------------------------- ----------------------------------------------------- > skarptromma på denne linja ----------------------------------------------------- ----------------------------------------------------- > basstromma på denne linja Så hvis du kan vanlige noter skal det ikke være noe problem. Hvis du ikke kan noter, anbefaler jeg å skaffe en eller annen bok om emnet Endret 22. desember 2006 av Speik Lenke til kommentar
Knast Skrevet 23. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2006 Kan noter.. Skjønte det du skrev og fant litt flere notelinjer på wiki. Hva betyr de forskjellige o, O, x, X, g, /// osv som er istedet for noten eller på toppen av notehalsen? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Dette varierer alt ettersom hvem som har skrevet notene, men vanligvis er det noe med hvordan du skal slå, og om hi-haten er åpen/lukket. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 (endret) En note med /// på notehalsen er vertfall en trommevirvel. Er usikker på resten. Noter som ser slik ut x| eller altså ett kryss i stede for den svarte flekken er cymbaler (om jeg husker riktig). Hvis det står en liten o over hi-hat-noten betyr det åpen hihat. Endret 23. desember 2006 av Speik Lenke til kommentar
Knast Skrevet 23. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2006 Hva med f.eks. "rim-shot" altså slag på rammen og skinnet? Lenke til kommentar
aemil Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Tror det er vanlig å bruke alfa-krøll (@) for rimshot. Men som Mr. Brun nevnte oppi her, så varier jo det fra hvem som har skrevet notene. Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Det er ofte en liten boks hvor det står forklart de forskjellige tegna og hva de betyr. Det kan være forskjeller ettersom hvem som har skrevet notene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå