Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det lov å kreve purregebyr over e-mail?

Isbilen

Anbefalte innlegg

Her om dagen fikk jeg inkassovarsel (!) via e-mail fra QXL. Vedlagt kom to purregebyr. Det fremgikk ikke av mailen hva det ble purret på, det så rett og slett ut som om de skulle ha to gebyrer av meg for at jeg ikke hadde betalt inn de kr 0,- jeg skyldte dem. Jeg vet at systemet de har er litt tøysete av og til, har jo fått betalingsoppfordringer på negative beløp tidligere. Uansett sendte jeg en mail tilbake hvor jeg ba om en forklaring. I dag fikk jeg svar, de krever meg for en annonse jeg hadde ute for 2,5 år siden og som jeg egentlig trodde jeg hadde betalt forlengst.

De sa seg villige til å la meg "slippe" det ene purregebyret og bare betale grunnbeløpet + det andre gebyret. Nå er jeg villig til å tro dem på at jeg skylder de 30 kronene annonsen kostet; det er fort gjort å glemme slikt, men at jeg skal betale noe purregebyr er jeg ikke sikker på. For det første har jeg ikke fått noen purringer på originalbeløpet, og for det andre trodde jeg ikke det var lov å avkreve gebyr, som jo er ment å dekke porto og andre kostnader ved purringen (og IKKE skal være noen inntektskilde), via e-mail. At inkassovarsel skal foregå skriftlig er jeg helt sikker på.

Har man anledning til å kreve purregebyr via mail? Jeg mistenker at de siden de firte på den ene purringen helt av seg selv, vet at de er på tynn is.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
prov a sjekk om det er 2,5 ar eller tre ar siden. er det 3, sa er kravet foreldet.

7554747[/snapback]

Hva mener du med dette? Om det er over 3 år siden det skulle vært betalt, så trenger man ikke betale?

7562816[/snapback]

hva tror du jeg mente?

er fordringen over 3 ar sa er den foreldte. Har en rettet krav om betaling for det sa er den ikke foreldet. Der i mot blir den det om en sitter pa gjerdet i 3 ar.

Lenke til kommentar

Hvorfor tar du den tonen? Jeg skjønte ikke hva du mente med "foreldet". Det kunne bety at det var andre regler for betaling eller at man ikke lenger trenger å betale. Du har fortsatt ikke fortalt hva du mente,du har bare sagt at den er foreldet. Ikke ta det for gitt at alle vet hva det er.

Lenke til kommentar
Hvorfor tar du den tonen? Jeg skjønte ikke hva du mente med "foreldet". Det kunne bety at det var andre regler for betaling eller at man ikke lenger trenger å betale. Du har fortsatt ikke fortalt hva du mente,du har bare sagt at den er foreldet. Ikke ta det for gitt at alle vet hva det er.

7563902[/snapback]

*sukk*

Lenke til kommentar
jada, foreldet betyr gammel, men gammel er ikke det samme som "ikke trenger å betale".

Skjønner hva ordet i seg selv betyr, døh.

7564087[/snapback]

Når summen er foreldet så er summen i seg selv ugyldig, og en har derfor mistet alle muligheter for å kreve noe på akkurat dette. Så ja, med mindre det ligger andre omstendigheter til grunne, eventuelt at denne loven bare er tankespinn fra Christian86s side, så er det bare å slippe et lettelsen sukk over at du slapp å betale.

:)

Lenke til kommentar
Det er som sagt ikke snakk om noen foreldet sak. Alt jeg lurer på er om det er tillatt å kreve purregeby over e-post, noe jeg tviler sterkt på.

7565173[/snapback]

Prinsipielt sett så kan du få et purregebyr med en brevdue, har ingen betydning hvordan den kommer til deg.

I dag får man fakturaer, gebyrer, autogiro, regninger osv, elektronisk.

Dette vil bli bare mer og mer vanlig med tiden som kommer.

Lenke til kommentar

Prinsipielt sett så kan du få et purregebyr med en brevdue, har ingen betydning hvordan den kommer til deg.

7565224[/snapback]

Dette er en sannhet med modifikasjoner, da man må sende det skriftlig for å kunne kreve et purregebyr, og det må tidligst være sendt forten dager etter kravets forfall.

Lenke til kommentar

Kilder? Grunnen til at det er grenser for hvor mye man kan ta i gebyr er jo at det skal dekke det minimale ekstraarbeidet bedriften har med å sende et brev, litt porto etc. Purregebyrer er ikke ment å være noen inntektskilde. Det står svart på hvitt i loven at inkassovarsler må sendes skriftlig per brev, og jeg synes i grunnen det er logisk at det samme burde gjelde for purregebyr. Hvis ikke det er slik er det en uheldig oppfordring til enkelte bedrifter som tar lett forglemmelige småbeløp for tjenestene sine og i så fall senere kan tjene grovt på å purre.

Når man får fakturaer og slikt elektronisk er det jo fordi man har inngått en avtale om at det går greit, jeg synes purregebyrer har mer til felles med inkasso enn det har med en vanlig regning.

EDIT:

Dette er en sannhet med modifikasjoner, da man må sende det skriftlig for å kunne kreve et purregebyr, og det må tidligst være sendt forten dager etter kravets forfall.

Det er slik jeg tror det er, men jeg finner ikke noen kilder som sier at det er slik, bare om inkasso.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Det er slik jeg tror det er, men jeg finner ikke noen kilder som sier at det er slik, bare om inkasso.

7565356[/snapback]

Nå er lodata.no nede hos meg for øyeblikket (flere som har det sånn forresten?), så du får greie deg med et dokument laget av Lillehammer Inkassobyrå:

http://www.lillehammer-inkassobyra.no/downloads/Purregebyr og renter.doc

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Når du regget deg til hos QXL så aksepterte du samtidig gjeldende vilkår for QXL ang. fakturering og eventuelle andre kostnader.

Såvidt jeg vet så bruker de bare elektronisk faktura/purring.

Saken din har ikke gått til inkasso ennå så den loven kan ikke anvendes i dette tilfelle.(hvis jeg har forstått deg riktig?)

http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp...ey_2152/hDKey_1

Lenke til kommentar

7565224[/snapback]

7565353[/snapback]

Nåh! Mente seff at brevduen bærer et brev eller to med seg ;)

Lenke til kommentar
Når du regget deg til hos QXL så aksepterte du samtidig gjeldende vilkår for QXL ang. fakturering og eventuelle andre kostnader.

Såvidt jeg vet så bruker de bare elektronisk faktura/purring.

Saken din har ikke gått til inkasso ennå så den loven kan ikke anvendes i dette tilfelle.(hvis jeg har forstått deg riktig?)

http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp...ey_2152/hDKey_1

7565419[/snapback]

Joda, men man kan ikke avtale seg bort fra lovverket.

Saken her er at jeg trodde jeg hadde betalt, og det siste jeg hørte fra den kanten var at jeg hadde kr -21 utestående. :p Altså ignorerte jeg dem, siden jeg tvilte på at de gadd å overføre pengene til meg. Plutselig får jeg 4 mail på en gang med til sammen 2 purregebyrer, uten at det står et ord om hvorfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...