Gå til innhold

Dell, bare lureri?

Anbefalte innlegg

Var akkurat inne å kikka på dell stasjonære pcer, for moro skyld. For jeg kommer aldri til å kjøpe ferdigbygd pc, uansett... Men, det jeg skulle fram til. Når man velger et produkt kan man klikke seg framover og konfigurere pcen slik man vil.

Når man kommer til ram-løsning kan man oppgradere til 2 GB med to løsninger;

4x512 eller 2x1024. Hvem vil nå ha 4x512!?! :nei:

Også til HDD: oppgradering fra 1x250GB til 2x250GB er på 1425kr :thumbdown:

Og 1x320 koster 225kr, greit. Men hvis du vil ha 2x320, 1875kr! Hæææ? Hva skjer med prisene?

Optisk enhet: hvis man i tillegg til dvd-brenner, som er inkludert, også vil ha en vanlig dvd rom så koster det 662,50kr!

Også var det lydkort da.... Dell tilbyr å oppgradere til et Sound Blaster® X-Fi Xtreme Music lydkort til 1200kr. Det billigste jeg fant i prisguiden ligger på ca det halve.

Stor sett alt man kan legge til er helt sykt overpriset! Det man tror er en billig pc, kommer ut som en syk dyr pc i mellomklassen.

Eller er det jeg som er helt på bærtur?

Her er det jeg endte opp med:

AMD® Athlon™ 64 X2 Processor 4200+

Microsoft Operativ System Ekte Windows® XP Home Edition, SP2

Minne 2 GB tokanals DDR2-minne på 533 MHz [2x1 GB]

Tastatur Dell Entry Quietkey USB Keyboard - Norw (QWERTY)

Monitor Dell™ 19" UltraSharp™ Digital/Analogue Flat Panel (1907FP) - Norwegian

Grafikk-kort 256MB ATI Radeon X1300 Pro graphics card

Harddisk 320GB SecureData Backup Solution (2x320GB)

Diskettstasjon 3.5" Floppy Drive

Mus Dells optisk USB-rullemus med 2 knapper - svart

Modem Ingen modem valgt

Optiske enheter 16 X DVD +/- RW & 16X IDE DVD ROM Drive

Lydkort Sound Blaster® X-Fi Xtreme Music PCI Soundcard

Høytalere Dell A525 Speakers with Subwoofer

Microsoft Programvare Microsoft® Works 8 (norsk)(Inneholder ikke Office pakken)

Pris: 13322kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en helt vanlig måte å tjene penger på. Du selger selve produktet billig, og tjener pengene på tilbehør. Dell har ikke oppfunnet denne forretningsmodellen, men de er kanskje de som gjør det mest åpenbart i IT-verdenen.

Apple Store gjør det samme, og de får svært lite pes for det ;p

Lenke til kommentar

Dell har 'lokke tilbud'

Dvs, at basis pakken er billig , men å oppgradere den via Dell blir veldig dyrt.

Så, når du då får 'dobbelt minne for samme pris' tilbud hos Dell, kan heller utvide via andre netshops.

sjekk HW no's prisguide :love:

Kjøpte selv siste pc hos Dell då den var rimelig og bra nok.

Må nok ha nytt gfx kort nå då. X800SE begynner å bli gammalt :whistle:

Lenke til kommentar

Jo, skjønner det.. Bare synes synd på de som tror de har kjøpt en bra og billig pc. Egentilg har de fått en crappy dyr pc, med billig hk og dårlig psu. Grunnlaget for er bra pc, spør du meg! Men, sånn er jo "folk". "Folk" kjøper jo også sykkel på OBS! til 999,- og tror de har en kjempe produkt! Jeg vet, har jobbet i sykkelforretning og sykkelverksted. Ikkeno er værre enn å mekk på en OBS! sykkel som har vært brukt i en uke, og må koste på 2000kr. Men god butikk for oss som reparerer :thumbup: (Ble litt avsporing her, men dere skjønner hva jeg vil fram til..?)

God jul forresten! Gleder meg til god mat, og godt drikke :cool:

Endret av Kula82
Lenke til kommentar

Jeg har en relativt pragmatisk holdning til dette, dvs det folk ikke vet har de ikke vondt av. Dvs dersom noen tror de har kjøpt en kjempe PC på tilbud fra Dell og ikke klager, så mener jeg de har gjort ett kjempekjøp.

At oppgraderingene er dyre har vel rett og slett med produksjonen å gjøre, dvs at det er billigere/mindre tidkrevende å produsere 100 like PCer enn 100 ulike, dvs de bruker nok ekstra tid på en PC som ikke er "standard". De aller fleste unngår vel minneoppgraderingene til Dell, men synes egentlig ikke prisene til Dell er så ille, Apple kjører enda hardere på denne linje. Dere kan prøve å sette opp en Powerbook :)

Lenke til kommentar
Jeg har en relativt pragmatisk holdning til dette, dvs det folk ikke vet har de ikke vondt av. Dvs dersom noen tror de har kjøpt en kjempe PC på tilbud fra Dell og ikke klager, så mener jeg de har gjort ett kjempekjøp.

At oppgraderingene er dyre har vel rett og slett med produksjonen å gjøre, dvs at det er billigere/mindre tidkrevende å produsere 100 like PCer enn 100 ulike, dvs de bruker nok ekstra tid på en PC som ikke er "standard". De aller fleste unngår vel minneoppgraderingene til Dell, men synes egentlig ikke prisene til Dell er så ille, Apple kjører enda hardere på denne linje. Dere kan prøve å sette opp en Powerbook :)

7554367[/snapback]

Jeg tok vel litt hardt i når jeg sa at jeg synes synd på folk... :) Men, som du sier. Folk som ikke vet bedre, har bare godt av det!

Lenke til kommentar
Jeg er litt enig... Hvis jeg ikke har filla peiling på kjøleskap (true story) og betale 12000 på elkjøp for noe jeg kunne betalt 6000 for et annet sted, uten å undersøke markedet først, så er jo det min egen feil, og jeg vil ikke forvente at andre syntes synd på meg.

7554539[/snapback]

Poenget mitt er ikke at jeg synes det er OK at folk blir lurt, men at dersom noen synes de har gjort en OK handel og er fornøyde, så er det greit nok. Det er alltid slik at dersom man ventet en mnd eller gikk dit eller dit, så kunne man spart noe penger, så det er like mye ett spørsmål om hva folk er komfortable med.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er ikke at jeg synes det er OK at folk blir lurt, men at dersom noen synes de har gjort en OK handel og er fornøyde, så er det greit nok. Det er alltid slik at dersom man ventet en mnd eller gikk dit eller dit, så kunne man spart noe penger, så det er like mye ett spørsmål om hva folk er komfortable med.

7555179[/snapback]

Ja, det var altså ikke mitt poeng :)

Lenke til kommentar
2* 1024 gir bedre ytelse enn 4* 512 da!!

Mener å ha sett tester som indikerer det motsatte, dvs at det svarer seg å ha 4 mindre moduler istedet for 2(somregel kan du få 4 litt bedre moduler til samme pris), men hadde aldri valgt det selv, det er utrolig upraktisk når man skal oppgradere.

Lenke til kommentar

Vel... dere må huske på at ikke alle folk her ute er HW entusiaster, eller hw.no lesere for den saks skyld.. folk flest vil ha noe som virker, dell maskiner gjør det. Dessuten er de fleste ferdigmaskiner godt testet med tanke på kompatible deler osv. det er en sikkerhet. En annen ting som jeg blir litt forundret over er at ingen nevner SUPPORT her? dell gir jo 3 års full support på alle sine produkter. god support sådan.. ut i fra hva jeg har hørt i allefall. selv kommer jeg selvsagt aldri til å kjøpe meg en dell pc, fordi jeg er kompetent nok til å la være.. altså jeg trenger ikke support, og liker å snekre sammen min egen pc ;o) slik som mange av dere andre her... vi bygger vel våre egne pc'er... gjør vi ikke?

Endret av -SoniX-
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...