Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

hvordan skal jeg få pcn til og finne en ny hdd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kortet har 6 SATA, 2 røde, 2 svarte (Intel), 1 rød (JMicron, ved batteriet), 1 ekstern (JMicron). Den røde 40 pins kontakten er IDE, den svarte er til floppy.

Prøv å bruke IDE kabelen som kom med HK, koble HD til den svarte kontakten og CD til den grå, blå skal i HK. HD trenger ikke å være angitt som Master, sett jumpere til cable-select på HD. Plasseringa på kabel forteller hva som er master eller slave.

Slå på maskina, trykk Del for BIOS, velg Boot, Boot device priority og sett rekkefølge til CD, HD. Se ellers i manualen, kap 4. Der er BIOS beskrevet. Sjekk under Advanced at JMicron Sata/Pata kontroller er "enabled"

Det er heller ikke helt korrekt at Windows må installeres før kontrollerkort installeres. I de fleste tilfeller kan man laste inn drivere i oppstartsprosedyren for installasjon av XP. Men det krever at man har drivere.

Ellers er det å skaffe seg en SATA disk en helt sikker vei.

Du kan også installere XP fra USB-minnepinne. Finnes veiledere på hvordan man kan lage disse bootbare med XP på.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
ser på bildet fra komplett på hket... 2 røde sata og 2 sorte sata, under de er det en lang rød kontakt... er ikke det ide-kontaqkt? og ved siden av 24pins for psu.. er det en liggende sort lang.. er ikke det ide-kontakt?

hovedkort

forøverig tenkte jeg på en slik kabel ide-kabel

7554796[/snapback]

den røde ved siden av de sata portene er en ide kontakt ja, det er den jeg bruker cd/dvd på.

og den svarte ved siden av er til floppy disken, og den passer kun til floppy kabelen. og den svarte lange er pci-express 16x kontakten. hvis det er den lange over pci slotts du mener.

Lenke til kommentar
Den røde 40 pins kontakten er IDE, den svarte er til floppy.

Prøv å bruke IDE kabelen som kom med HK, koble HD til den svarte kontakten og CD til den grå, blå skal i HK. HD trenger ikke å være angitt som Master, sett jumpere til cable-select på HD. Plasseringa på kabel forteller hva som er master eller slave.

7555188[/snapback]

akkurat dette var det jeg tenkte på også.

Så kan du se videre i inlegget til Bolson for fremgangs måte

Lenke til kommentar

Bolson:

jeg ser bare en grå kontakt og det er til strømforsyninga.. hmm

har en kabel som passer til en liten svart kontakt rett til venstre for nedre pci slot og opp til cd-rom men den funka ikke..

men det er ikke en ide

Lenke til kommentar

Sammen med HK skal du ha fått en IDE kabel, bred/flat kabel (80 leders). Den har tre kontakter med farge blå, svart og grå. Kontaktene er ellers like. Kabelen er ellers identisk med den som tilhører HD.

Som sagt, blå kontakt i rød kontakt (PRI_IDE) på HK, svart i HD og grå i CD.

Lenke til kommentar
Sammen med HK skal du ha fått en IDE kabel, bred/flat kabel (80 leders). Den har tre kontakter med farge blå, svart og grå. Kontaktene er ellers like. Kabelen er ellers identisk med den som tilhører HD.

Som sagt, blå kontakt i rød kontakt (PRI_IDE) på HK, svart i HD og grå i CD.

7555375[/snapback]

da er jeg med.:p hehe

tester det nå og ser om det funker! takker=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...