kjetilfb Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 (endret) Hei alle sammen. Jeg ønsker nødig å plage dere i førjulsstria, men slik ligger det an; Etter å ha tatt seg av et problem i dag (en gammel laptop) ble undertegnede noe dristig, og gikk løs med skrujern og antistatisk håndlenke for å lappe sammen en maskin til fruen sin lillebror. Den skal guttungen få til jul. Specs: 1 C888K X-Gear Devil PreMod kabinett SORT ATX, 400W, USB+Audio, 2x80mm+120mm vifte 1 2 S-ATA-PWR Kabel HD Serial-ATA strømkabel/overgang Overgang fra 4-pin til 15-pin 1 3 ConRoeXFire-eSATA2 ASRock ConRoeXFire-eSATA2 Socket 775 P4 Intel 945P, ATX, eSATA2, HDMI, DDR2, LAN 1 4 BX80553915 Intel Pentium D 915 - 2.8Ghz Socket 775 PC800, 4MB cache, Boxed, Dual-Core 1 5 AS535G Arctic Silver 5 - Kjølepasta Micronized silver, ikke ledende 1 6 WD2500JB Western Digital 250GB Caviar IDE HD 7200RPM, 8.9ms, 8MB cache, ATA-100 1 7 KVR667D2N5/1G Kingston 1024MB DDR2 PC5300 667MHz, CL5, non-ECC 1 8 CGNX-G736 Club3D Geforce 7300GT 256MB Skjermkort PCIe 16x, 128BIT, DDR2,DVI+VGA+TV 1 9 50031405 NEC AD-5170 DVD±RW 18x Dual layer - SORT Intern, Bulk, UTEN Programvare 1 10 4100-60B Kabel IDE Rund BLÅ, 60cm For 2 IDE enheter, ATA100/133 2 Etter å ha skrudd rubbel og bit sammen på vanlig måte, så starter jeg maskinen for å se om jeg får noe liv. Den finner både HD og DVD-ROM (HD er master - DVD er slave) - og jeg går i BIOS for å sette first boot device til DVD-rom, for deretter å restarte med WinXP-CD i. Problemet oppstår når maskinen nekter å boote fra CD'n. Den sier noe sånt som "Invalid Boot Device, Insert proper boot device and press any key". Spørsmål: 1) Hvor stor er muligheten for at jeg faktisk har fått en DVD-rom som ikke funker? 2) At CD'n booter i min egen maskin, og laptopen jeg skriver fra nå -utelukker jo den, er det noe annet jeg ikke har tenkt på? Kan det være en HW-feil på en av komponentene? Jeg får ingen fæle pip eller andre indikasjoner på at noe er gått i stykker pga stat. el. el.l., men man vet jo aldri. Hadde satt stor pris på forslag, det nærmer seg jo jul.. edit: leif mvh kjetilfb Endret 22. desember 2006 av kjetilfb Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Dette kan vere helt på viddene, men vi hadde en gammel PC, den gjor det fint i 2-3 år før vi satt inni en ny harddisk. Da slet den kraftig med og starte opp, hver gang vi startet opp måtte vi inni BIOS og "update" den device delen, så han fant begge harddiskene. Svært irriterende problem, men det var vistnok BIOS batteriet som var grunnen til dette. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Noen ganger, spesielt på eldre hovedkort, må master-enheten kobles på den ytterste kontakten (på ATA-kabelen). Du kan jo prøve å bytte om på plasseringen av IDE-enhetene for å være sikker. Selvsagt KAN det jo være at DVD-ROM'en er DOA, men det beste ville vært om du kunne prøvd den i en annen PC, for å fastslå om det er DVD-ROM'en det er noe galt med. Håper du får den i gang før julaften da... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Settr både DVD og Harddisk som "Cable select". Sett harddisken ytterst på signalkabelen (80-ledere) slik at den blir master. Dermed sikrer du deg mot evt. konflikter. Har du to IDE-konnektore kan du plassere en enhet på hver kontakt (med hver sin kabel. Samme jumpersetting men denne gang begge IDE-enhetene ytterst på kabelen. Lenke til kommentar
PootieTang Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Prøvd med annen CD? Mange maskiner er følsomme når det gjelder brente CDer til dette formålet, men ikke sikkert du bruker det Lenke til kommentar
kjetilfb Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 Nå har jeg brukt en stund på å feilsøke - jeg takker bl.a. PerB for forslaget om å sette jumperne på begge enheter til Cable Select - det tenkte jeg ikke på. Det utrolige er at løsningen var å skru ut DVD-romen fra min egen maskin, sette den til cable select - og wouldn't you know; Den bootet med en gang! Hvor ofte har noen opplevd det? En DVD-rom som er DOA? mvh kjetilfb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå