Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg driver for tida å mekker på et pong-spill til NES; NF-ball. Så jeg lurte egentlig bare på hva dere syns så langt? Hele spillet er programmert i 6502-assembly.

Screenshots:

nfball1.png

nfball2.png

nfball3.png

nfball4.png

Jeg har enda en del igjen på det, men nærmer meg sakte men sikkert en betaversjon :)

Bruk venstre og høyre-tastene for å velge mellom bakgrunner i spillet.

Last ned!

Kildekode

Jeg anbefaler å spille det i en god emulator, som FCEUltra eller Nintendulator.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk, takk :)

Angående assembly-koden så er det ikke så vanskelig, i grunn. Er bare å holde hodet kaldt og programmere det som ... trengs. Linjene blir flere og flere fortere enn man aner, i grunn.

7583860[/snapback]

Tar jeg helt feil, eller er det en 6502 prosessor som står i NES?

Jeg programmerte mye assembly til C64, og kjente godt igjen instruksjonene i kildekoden din :)

Husker godt hvordan en satte raster interrupts i VIC-chipen (grafikkprosessoren) for å splitte skjermen i forskjellige grafikkmoduser, lage rasterbars, scrollere +++ diverse andre kule effekter. Dessuten var det en del artige "bugs" i VIC chippen som gjorde umulige ting mulig, f.eks. å fjerne siderborderene, forskyver skejrmbildet etc.

Good old days!! Nostalgien renner over meg... :):)

EDIT: Leste litt grundigere i første post, og ser at du allerede der skriver at det er 6502 prosessoren som brukes i NES :blush:

Endret av kaffenils
Lenke til kommentar

Jepp, 6502. Enkel og grei arkitektur det :)

Selvsagt litt slitsomt med så få registre (mye bruk av RAM), men samtidig er det jo mye ryddigere enn f.eks. x86. Det skal sies at NES ikke har en original 6502-prosessor, men en modifisert versjon uten decimal mode og med fem lydkanaler og DMA-kontroller i stedet.

C64 har vel heller ikke 6502 om jeg ikke tar helt feil? Er vel 6510 eller noe (6502 med I/O-pinner)

Angående raster-intterupts, fins ikke dette i NES, så det er ikke så lett å gjøre mid-frame-ting. Det kan gjøres én gang vha. et flagg PPU-en setter på ønsket scanline (ved å plassere en spesiell sprite der), men ikke flere ganger og like avansert som med VIC II.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Imponerende, Jaffe!

Jeg testet den i fceu-emulatoren nå nettopp og den funket ganske bra. Ikke så aller verst AI heller, selv om jeg tok han ;-) Fikk bare bakgrunnen med skyene, så ikke noe til de andre, men det kommer kanskje etterhvert? Jeg så ikke så nøye på koden din, men du har ikke laget lyd ennå, eller har du? Jeg fikk i hvert fall ikke opp noen lyd i fceu her.

Pent arbeid i hvert fall. \o/

Lenke til kommentar

Har ikke laget lyd enda, nei. Det blir litt vanskelig, er jeg redd for :/

Når det gjelder bakgrunnene er det bare å bruke høyre/venstre pilknapp på paden for å skifte. Sjekk om du har konfigurert FCEU rett, for det funker fint her.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Deltar ikke i den norske demoscenen. Vet egentlig svært lite om slikt :p

8093089[/snapback]

På tide å lære! :D

om du skal til tg, så kom innom demoscene-raden.

vi vil sitte ved Boozing Kupoz-banner.

8276522[/snapback]

Skulle gjerne vært på TG :(

Bor litt langt unna, og har hverken penger eller ork til å reise i år :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...