Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Trenger stresstester til skjermkort?


Anbefalte innlegg

Finnes det egentlig noen gode, langvarige stresstester til bruk på skjermkort?

Har en maskin som henger i ny og ne etter at jeg satte inn et nytt og ganske mye kraftigere skjermkort enn det forige. Maskinen fryser til midt i spill, på helt tilfeldige tidspunkt; sjelden den fryser\restarter ute i windows.

Bruker en 250W AOpen med: 13A på 12V, 27A på 5V og 20A på 3,3V. Komplett mener dette skal være nok til å drive mitt X1300PRO uten at maskinen ska henge seg sånn, erlig talt er jeg i tvil.

Harddisken ble formatert og ALLE drivere ble lagt inn på nytt, så driverproblem er det neppe.

 

 

Leter derfor etter et godt test-program som kan avsløre hardware-feil, eller i det minste kan fremprovosere et "heng". Jeg antar det enten er snakk om feil på skjermkort, eller for lite strøm. Temperaturen er ikke noe problem, tro meg.

Men saken er at hvis det er skjermkortet som er feilen, så sender jeg det inn til komplett så de kan teste det og fastslå hardware-feil sånn at jeg får et nytt, men hvis det bare er for lite strøm og jeg har sendt inn, koster det meg 150kr + porto frem og tilbake...det er ikke serlig fristende.

 

Kjører 3DMark helt problemfritt, og noen perioder tror jeg nesten at alt er bra. Andre ganger henger maskinen seg flere ganger om dagen.

 

Er det noen gode programmer som jeg kan bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortet har orginal kjøler og er ikke overklokket. På rommet tenker jeg at jeg har rundt 15 grader, fryser fingrene av meg etter to-tre timer. Har en prosessor på 1,6GHz som er overklokket til 1,76GHz og som kjøles av en Glacial-kjøler som skal kunne kjøle 3,2 eller 3,4GHz.

Kjøleribbene på CPU er aldri lunka engang, tempen måles til litt over 30 grader ved full load over laaang tid.

CPU-viften kjøler ned chipsettet også, så det er aldri serlig varmere enn CPU.

Har alltid kabinettdøra av, så det er veldig god lufting.

Skjermkortet blir aldri så varmt at jeg ikke kan holde hånda på det til jeg går lei.

 

Som jeg sa, det er nok neppe tempen som ødelegger.

 

Har prøvd å kjøre Aquamark, men det klarer aldri å kjøre helt gjennom. Etter eksplosjonen går det litt videre og så får ejg opp at det kom en "uventet feil" eller noe. Kan det være tegn på noe?

 

Det jeg håpte var at noen visste om var et program som kan finne fysiske feil eller regnefeil på et skjermkort, hvis det finnes.

 

EDTI: retta litt...

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Kjørte noen runder i går, først 03 en gang, så 05 en gang og så avslutta jeg med 4 runder 06 på rappen.

Temperaturene var forbløffende lave. målte ikke innimellom, men etter alle testene var CPU bare på 32 grader i følge PCWizard.

Klokka prosessoren til 1,85 for å få opp tempen, men rommet var nok for kaldt til at det hadde noe å si.

 

Er det ingen som vet om noen programmer som jeg kan sette på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...