Gå til innhold

Plextor 40/12/40 bruker 100% CPU, hvorfor?

Qrt_

Anbefalte innlegg

Når jeg brenner med min Plextor 40/12/40 brukes 100% av prosessorkraften på dette. Det er så ille at WinAmp hakker, og musa til tider flytter seg hakkete. Brente på 40x i stad, det tok over 5 minutter for 630Mb (pga at bufferen blir tom), får ofte Buffer Underrun avoided +/-50 ganger! :sad:

Bruker Nero 5,5 (men samme resultat med CloneCD) på en XP2100, 512MB RAM, WinXP. Har nyinstallert Windows og akkurat byttet hovedkort/cpu/ram, samme problem før alt dette! :sad:

Brenneren står som master på en egen IDE-kabel.

Noen som har en idé om hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brenneren står på DMA, men det virker som HD/DVD-ROM (står på samme kontroller) begge står på PIO, og disse får jeg ikke forandret på!.. Noen gode idéer? Kjedelig at maskinen skal bli helt ubrukelig når jeg brenner..

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-21 23:20, skrev Qrt_:

Brenneren står på DMA, men det virker som HD/DVD-ROM (står på samme kontroller) begge står på PIO, og disse får jeg ikke forandret på!.. Noen gode idéer?

Det er vertfall det som er problemet ditt. Er du sikker på at kabelen din er i orden? Du bruker vel en 80pins kabel (66/100) kabel. Prøv med en annen kabel er mitt beste tips. Hd skal vertfall ikke stå på pio, da har du elendig ytelse på disken.

Lenke til kommentar

Hei. Hadde samme problem selv. Selv om jeg satte "DMA if available", ville ikke XP bruke DMA på brenneren. Løsningen for meg var å slå av maskinen, bytte om på kablene, slik at brenneren kom på en annen ide kanal(for eksempel ide1 i plassen for ide2, gjalp ikke bare å forandre frå master til slave) Starta så opp maskinen. Brenneren kom da opp som DMA. Slo av maskinen igjen, bytta tilbake kablene, og starta pcen opp. Da funke det. Har ikke hatt problemer siden. Ikke spør meg hva som gjorde dette, eller hvorfor løsningen funka, men det funka i alle fall.

Lenke til kommentar

Alt ser riktig ut i bios. Har via ja, men har installert 4-1. Skal prøve å laste ned nyere versjon. Både harddisk (IBM Deskstar 80GB) og DVD-ROM kjører kun i PIO. Får valgt "DMA Dersom tilgjengelig", men de kjører uansett i PIO. IDE kablene er nye ATA66/100 kabler, men jeg har også sjekket med andre kabler. Prøvde også å bytte om på kontrollene og restarte osv, men heller ikke dette hjalp. Prøver en flash av bios'n, men har ikke tro på at det hjelper egentlig..

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor man finner de siste Via 4-in-1 driverne? Er 4-in-1 spesifik for hvert enkelt hovedkort? Så på Via's sider, men der ligger det kun under spesifike Via-hovedkort (etter hva jeg forstår)

Edit: Glem det, fant riktig side for 4in1 til slutt :wink:

[ Denne Melding var redigert av: qrt_ på 2002-11-22 01:11 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...