brannslange Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) Har en K750i som sluttet å fungere etter 18 måneder, altså lenge etter at bindingstiden på abonnementet som fulgte med telefonen var over. Selve abonnementet er også avsluttet. Forhandler har nå hatt mobilen inne til reparasjon i fem uker. De har godkjent det som en garantisak. Mobilen vil ikke la seg reparere og serviceverkstedet venter bare på en erstatningstelefon fra SE. Ingen vet hvor lang tid dette vil ta... Hadde jeg kjøpt mobiltelefonen til full pris hadde saken vært grei. Kjøpet hadde vært hevet og jeg hadde fått pengene tilbake. Dette er forhandler også enig i. Men telefonen var altså subsidiert og kostet 600 kr. Det eneste forhandler vil tilby er å tilbakeføre de 600 kronene eller tilby et erstatningsprodukt til 600 kr. Det som er hevet over en hver tvil er at telefonen i det den ble kjøpt var verdt mye mer enn 600 kr. Har jeg som kunde rett til noe mer enn 600 kr i dette tilfellet? Har jeg rett til et erstatningsprodukt med samme kvalitet som K750i? Endret 21. desember 2006 av brannslange Lenke til kommentar
Loko Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Det som er vanlig praksis i min butikk er at du får en telefon som koster 600 kr subsidiert med samme abonement som du har. Dette uten forlenging av bindingstiden Koster feks telefonen du vil ha 1000 kr med subsidier, så ville du måtte ha betalt mellomlegget på 400 kr selv. Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Det som er vanlig praksis i min butikk er at du får en telefon som koster 600 kr subsidiert med samme abonement som du har. Dette uten forlenging av bindingstiden Koster feks telefonen du vil ha 1000 kr med subsidier, så ville du måtte ha betalt mellomlegget på 400 kr selv. 7552590[/snapback] Det opplevde jeg og da telefonen min tok kvelden. Lenke til kommentar
geokri Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 er noen år siden jeg jobbet i butikk, men vi sjekket opp hva som var u abb prisen på telefonen, og så fikk kunden en telefon som u abb koster det samme. Får du en telefon til under 600kr u abb ? Lenke til kommentar
glosi Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 er noen år siden jeg jobbet i butikk, men vi sjekket opp hva som var u abb prisen på telefonen, og så fikk kunden en telefon som u abb koster det samme. Får du en telefon til under 600kr u abb ? 7554622[/snapback] Du får en telefon som koster 600 kroner MED abb, men du slipper å tegne abb, dette ble jo tegnet for flere år siden og forhandler har allerede fått penger for dette. Hvis du ønsker å kjøpe en telefon som koster 1600 kroner med det abb som ble tegnet betaler du altså 1000 kroner mellom. Finner du en til 1 krone vil du mest sannsynelig få et gavekort på 599 eller få pengene tilbake. Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 Får du en telefon til under 600kr u abb ? 7554622[/snapback] Prisguiden har fire modeller til under 600 kr. Men å kalle disse erstatningsmodeller for K750i er en vits. Interessant å høre deres erfaringer i denne tråden. Så vidt jeg vet får forhandleren noen kroner ekstra fra teleselskapene for hver subsidiert telefon de selger, slik at butikken i praksis vil sitte igjen med en fortjeneste dersom jeg får en erstatningstelefon til 600 kr. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Får du en telefon til under 600kr u abb ? 7554622[/snapback] Prisguiden har fire modeller til under 600 kr. Men å kalle disse erstatningsmodeller for K750i er en vits. Interessant å høre deres erfaringer i denne tråden. Så vidt jeg vet får forhandleren noen kroner ekstra fra teleselskapene for hver subsidiert telefon de selger, slik at butikken i praksis vil sitte igjen med en fortjeneste dersom jeg får en erstatningstelefon til 600 kr. 7554693[/snapback] det kritiske sporsmalet som du ikke har besvart er jo; far du nytt til 600 ved binding (altsa at prisen de beregner fra er mobiler til 600 nar en binder seg) eller vil de gi deg telefon til 600 eksl binding? Min erfaring er at jeg far viderefore om reklamasjon skjer i lopet av de 12 mnd, altsa blir det ingen endring for meg. Har enda a oppleve etterpa, fordi min dor sa altfor unge Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 (endret) Du vil mest sansynlig bli tilbudt en telefon til 600 kr med abo - uten at du må videreføre ditt abonement. (dette er vel gjeldende praksis i de fleste kjeder/forhandlere) En telefon som ligger i dette prissjiktet er for eksempel w810i som er en bedre telefon enn den du hadde. Dersom du har netcom kommer du desverredårlig ut av situasjonen for tiden. Dette fordi det er få netcom låste telefoner på markedet etc / og subsidiene er lave. Dette påvirker prisene m/abo slik at de blir høyere. På den annen side bør du på en høflig og saklig måte fremlegge krav om å få en telefon uten operatørlås, da du er ferdig med bindingstiden på ditt abonement. Og kanskje forhandle frem en løsning som er god. Som sagt flere ganger før på dette forumet; sjekk opp hva det faktiske tilbud fra butikken er - vær sikker på at dere har forstått hverandre. Dersom du ikke mener tilbudet er godt nok - forklar forhandler at dette ikke er en løsning du som kunde kan være fornøyd med. Ikke forvent "underverker" - gjør deg opp en saklig vurdering på hva slags telefon du KAN få. Argumentasjon som "k750i" hadde samme status på den tiden jeg kjøpte den som det k800i har i dag" går svææært sjelden hjem... Vær realistisk. En reklamasjonssak er ikke lotto I ditt tilfelle vil en realistisk løsning være en K750, en w810 (dersom du er heldig/forhandler er grei), en z710 etc. For all del - ikke hyl og skrik til kundestøtterepresentanten du møter. De er mennesker de også, ofte kan de strekke seg svært langt for å gjøre deg fornøyd. MEN, dette fordrer at du ikke kommer "på kant" med mennesket bak uniformen. Forhandlere er representert av mennesker de også, og jeg tar meg selv i å være greiere med kunder som oppfører seg ordentlig - gang på gang. Man får bare ekstra lyst til å hjelpe dem, uten at det er rettferdig. Men det er nå en gang slik. Lykke til! Presenterer gjerne tilbudet du får her - så kan vi gi deg hjelp og triks hva angår om tilbudet er bra/dårlig og videre fremgangsmåte! RIKTIG GOD JUL!! Endret 22. desember 2006 av KRZT Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Vil ellers gratulere Amobil med nok en unyansert "forum"nyhet på forsiden... (argurktider eller??) Lenke til kommentar
glosi Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 (endret) Nå må folk begynne å lese hva som blir skrevet: Man får ofte en mobil til det den koster med binding i dag, men man slipper å binde seg opp på nytt da forhandleren allerede har fått penger fra operatør for den forrige mobilen du bandt opp. Det vil si at du ikke vil få en telefon du finner i prisguiden til under 600 kroner uten abb. Du må se på prisene MED abb. Disse rutinene er sikkert forskjellig fra kjede til kjede, men slik jeg har forstått det gjør hvertfall elkjøp, lefdal og expert det på denne måten. EDIT: Nå postet KRZT en post rett før meg som egentlig gjorde min overflødig, så jeg får vel benytte denne posten til å ønske alle en god jul jeg også Endret 22. desember 2006 av glosi Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Det som er viktig å få med seg er at forhandleren allerede har fått trådstarters 600 kroner + et beløp hos operatøren som dekket resten av telefonen. Butikken fikk altså hele beløpet fra kunden, direkte og indirekte. Dermed tjener butikken godt på å beholde erstatningen som de får fra serviceverkstedet, og heller gi trådstarter en telefon til en brøkdel av prisen på telefonen de får som erstatning. Det blir som at du gir forhandleren en splitter ny K800i og får tilbake en K610i. Lenke til kommentar
glosi Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Det som er viktig å få med seg er at forhandleren allerede har fått trådstarters 600 kroner + et beløp hos operatøren som dekket resten av telefonen. Butikken fikk altså hele beløpet fra kunden, direkte og indirekte. Dermed tjener butikken godt på å beholde erstatningen som de får fra serviceverkstedet, og heller gi trådstarter en telefon til en brøkdel av prisen på telefonen de får som erstatning. Det blir som at du gir forhandleren en splitter ny K800i og får tilbake en K610i. 7555187[/snapback] Nå tenker du litt feil her: Vi gir jo kunden den telefonen som er tilsvarende den han hadde, dersom han leverer inn en K800 til service, men denne ikke lønner seg å reparere, så får han en ny K800. Men i dette tilfelle så har K750 gått ut og det er ikke mulig å få tak i denne telefonen pr i dag. Hvis kunden kjøpte denne med netcom lås hadde også denne telefonen en vesentlig lavere kost enn det en ulåst telefon, la oss si f.eks 1500 kroner inkl moms. Hvis han nå får en ulåst W810i (som har en ca kost på 2790 inkl mva) til samme prisen så taper faktisk forhandler ganske mye penger. Som erstatning fra SE kommer forhandleren mest sansynlig til å få en netcomlåst telefon med ca tilsvarende kost som K750i. Hvordan kan du da si at forhandler tjener på dette? Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Men telefonen var altså subsidiert og kostet 600 kr. Det eneste forhandler vil tilby er å tilbakeføre de 600 kronene eller tilby et erstatningsprodukt til 600 kr. 7552380[/snapback] Derfor! Trådstarteren tilbys kun et erstatningsprodukt til en verdi av 600 kroner, eller 600 kroner i lomma, slik jeg har forstått det. Dermed stikker forhandleren pengene de fikk fra operatøren den gang rett i lomma (siden forhandleren får en fullverdig erstatning fra serviceverkstedet). Lenke til kommentar
glosi Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Men telefonen var altså subsidiert og kostet 600 kr. Det eneste forhandler vil tilby er å tilbakeføre de 600 kronene eller tilby et erstatningsprodukt til 600 kr. 7552380[/snapback] Derfor! Trådstarteren tilbys kun et erstatningsprodukt til en verdi av 600 kroner, eller 600 kroner i lomma, slik jeg har forstått det. Dermed stikker forhandleren pengene de fikk fra operatøren den gang rett i lomma (siden forhandleren får en fullverdig erstatning fra serviceverkstedet). 7555377[/snapback] Ok, jeg har klart å tolke det første innlegget feil. Jeg forsvarte bare innlegget der jeg beskrev hvordan de fleste forhandlere ville fikset dette. Beklager. Det jeg mener trådstarter har krav på er en tilsvarende telefon som den han kjøpte den gangen, eller en telefon som koster ca det samme som k750i med binding til operatøren han bandt seg til for 18 måneder siden. Det er den praksisen de fleste forhandlere bruker. Og har han ikke blitt tilbudt dette ville jeg anbefalt han å gå tilbake å legge frem saken på nytt. Til og med en uerfaren selger forstår at de har fått penger fra operatøren tidligere og at de derfor må gi han mer enn 600 kroner tilbake, enten i form av penger eller en telefon. Lenke til kommentar
NCIMEI200 Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 (endret) Sånn det gjøres i kjeden jeg jobber i, så vil kunden bli tilbudt en telefon med samme verdi som en ny k750i (dersom det er den telefonen som er levert inn, selvsagt). Så om telefonen i dag er verdt 2500 kr, så vil kunden i praksis ha 2500 å handle for, selv om telefonen kostet 1 kr med abo da den ble kjøpt. Dersom det er f.eks en T630, som jo har gått ut av produksjon, og kunden får en swap-enhet som er en tilsvarende telefon (i dette tilfellet trolig en K750i eller en K610i), så får kunden en k750i eller penger i banken/telefon til samme pris. At man skal få velge seg en telefon som koster det samme med abo i dag... vel... det er en elendig løsning som jeg håper ingen godtar. Spesielt med tanke på de latterlige provisjonene som er ute og går nå om dagen. Krev å få igjen den summen forhandleren tar for K750i uten operatørlås! Du har nemlig betalt VESENTLIG mer enn 600 for telefonen når du tar med abonnementsavgiften du har betalt over ett år! Endret 22. desember 2006 av NCIMEI200 Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 (endret) DISCLAIMER: Må på forhånd beklage de mange skrivefeil som antagelig har sneket seg inn i teksten. Det er sent på kvelden, og dersom dette ser helt forferdelig ut så skal jeg rette på det i morgen! Legger merke til at trådstarter ikke har uttalt seg noe i denne tråden så langt. Avventer derfor å ta stilling til denne "spesifikke" saken til videre mer håndfaste fakta ligger på bordet. Dog, er det ett par ting jeg kan tenke meg å kommentere generelt. (igjen - her kan det ha sneket seg inn regnefeil, dersom jeg begår grove faktafeil - korriger meg gjerne) I en reklamasjonssak der det er snakk om ett hevingsoppgjør må man faktisk ta høyde for den bruksfordel kjøper har hatt av telefonen, og renter fra reklamasjonsdato (paragraf 2 og 50 i forbrukerkjøpsloven). Det er da vesentlig å vite når reklamasjonen fant sted. Dersom reklamasjonen ble fremsatt etter 18 måneder kan man da si at kjøper har hatt bruksfordel av telefonen i 1,5 år. Man må da dele telefonens totale transaksjonspris (den faktiske kostnad kunde betaler for telefonen - som vi i for ordens skyld løselig baserer på trådstarter (uten sammenligning forøvring). La oss nå si at kjøper har betalt 600 kroner for telefonen m/ 12 måneders binding,Netcom Activetalk, - og at han videreførte ett abonement (ingen innmeldingsavgift). Totalbeløp kunde betaler for telefonen er da lik 600 + (129x12) = 2148,- Gitt at dommen i tingretten (5 års reklamasjon) blir stående er en mobiltelefon ment å vare i 5 år. Deler vi 2148,- på 5 - få vi "bruksfordels-beløp". 2148 / 5=429,- Kunde har hatt telefonen i 1,5 år og vi må sånn sett gange dette tallet med 1,5. 429 x 1,5 = 643,- Forhandler plikter altså å betale kunde 2148-643=1505,- + morarenter av 9,25% p.d.d fra kjøpsdato (Ref FTU sak:20050717). Dette utgjør da 298,- kroner. Altså kjøper har krav på: 2148 - 643 + 298 = 1803,- Jeg vil på bakgrunn av dette våge å påstå at det er urimelig at forhandler skal måtte gi ut en telefon som er vesentlig dyrere enn dette i utsalgspris. Dersom kjøper får mulighet til å kjøpe en telefon til subsidiert pris a 600,- vil han til tross for lavt subsidienivå komme ut med 345 kroner i pluss. Noe som jevner ut en evt. subsidieforskjell. Dog - vil det mest ryddige være å gi kunden hevingsoppgjør i henhold til overstående mal. Litt "OT": - Når det er sagt står jeg fast på min kritikk av Amobil som unyanserte, lite proffesjonelle og skandalesøkende når de slår opp denne tråden på første side før det er kommet en saklig debatt i gang. Savner også mer faglig "bakgrunnstoff fra Amobils representant i denne tråden. Agurk-nyheter og "skandale-oppslag" synes jeg man trygt kan overlate til VG og Se&Hør. Jeg synes dere i Amobil gjør en god jobb - men slike oppslag som dette "herper" helhetsinntrykket av dere som en mobil-fagsside. Men det er nå bare min mening. Let it snow let it snow let it snow... Endret 23. desember 2006 av KRZT Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Rundt 1.800 kr. hvis han tegnet activetalk kan jo stemme. Tegnet han isteden Easytalk får han ganske mye mindre igjen... Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 et annet alternativ er a heve kjopet og foreta dekningskjop da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå