Gå til innhold

Manuell fokusering på NV-GS500

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et Panasonic NV-GS500 som jeg er kjemefornøyd med.

Men jeg har et par spørsmål:

1. Går det an å justere følsomheten på den manuelle fokusringen? Jeg opplever nemlig at når jeg skal fokusere fra noe til noe annet må jeg skru den veldig mye før jeg kommer dit jeg vil. Så går det liksom an å gjøre så den "tar" litt fortere?

2. Jeg leste i manualen at for å bruke lyset som er på videokameraet, må jeg ha et SD-kort. Jeg kjøpte et SD-kort så jeg også kan ta bilder osv. med det og få lys.

Men når jeg filmer får jeg ikke til at det lyser. Går det egentlig an å bruke lyset/blitzen eller hva det er konstant mens jeg filmer? På en måte som en lommelykt? Hvordan gjør jeg dette i tilfelle?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432
Hei!

Har et Panasonic NV-GS500 som jeg er kjemefornøyd med.

Men jeg har et par spørsmål:

1. Går det an å justere følsomheten på den manuelle fokusringen? Jeg opplever nemlig at når jeg skal fokusere fra noe til noe annet må jeg skru den veldig mye før jeg kommer dit jeg vil. Så går det liksom an å gjøre så den "tar" litt fortere?

2. Jeg leste i manualen at for å bruke lyset som er på videokameraet, må jeg ha et SD-kort. Jeg kjøpte et SD-kort så jeg også kan ta bilder osv. med det og få lys.

Men når jeg filmer får jeg ikke til at det lyser. Går det egentlig an å bruke lyset/blitzen eller hva det er konstant mens jeg filmer? På en måte som en lommelykt? Hvordan gjør jeg dette i tilfelle?

Takker for svar!

7551777[/snapback]

1. Nei, du kan ikke justere følsomheten til fokusringen. Fokusringen er elektronisk og kan ikke sammenlignes med det dyrere kameraer har.

2. Lyset er kun for bilder. Skal du ha videolys så skal det gå an å skru på med noe nattmodus effekt greier, men da blir bildet sugent og ser ut som alt går i slow motion. Skaff deg et skikkelig videolys til å sette oppå heller.

Lenke til kommentar

Hmm, synes nesten det er rart jeg at man ikke kan justere følsomheten på den. Det må da være mange som har problemer med at de må skru så sinnsykt mye på ringen for å fokusere fra noe til noe annet! Dette fører til at for å skru fort nok, begynner kameraet å vingle og jeg får ofte fingrer foran linsa. Har sett mange filmer, inkl. amatørfilmer som fokuserer fort fra noe til noe annet.

F.eks: Du fokuserer på en grein på et tre som står 1 meter foran deg og du ser noe diffust i bakgrunnen som er et vann. På 2-3 sek. fokuserer de bort fra treet og til vannet som kanskje er 100m borte. Og da ser du treet diffust, mens vannet er fokusert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Hmm, synes nesten det er rart jeg at man ikke kan justere følsomheten på den. Det må da være mange som har problemer med at de må skru så sinnsykt mye på ringen for å fokusere fra noe til noe annet! Dette fører til at for å skru fort nok, begynner kameraet å vingle og jeg får ofte fingrer foran linsa. Har sett mange filmer, inkl. amatørfilmer som fokuserer fort fra noe til noe annet.

F.eks: Du fokuserer på en grein på et tre som står 1 meter foran deg og du ser noe diffust i bakgrunnen som er et vann. På 2-3 sek. fokuserer de bort fra treet og til vannet som kanskje er 100m borte. Og da ser du treet diffust, mens vannet er fokusert.

7555218[/snapback]

Vel, det er bare sånn. I de amatørfilmene du har sett har de sikkert brukt dyrere og bedre kameraer enn NV-GS500.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Kom på en ting; sensitiviteten på ringen avhenger også av hvor langt det er mellom objektene som skal være i fokus, og hvor mange objekter du har i dybden, hvis du skjønner..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...