Gå til innhold

Kan jeg installere flere operativsystem?

Anbefalte innlegg

Kan jeg installere flere operativsystem på en og samme maskin? Må de være på hver sin fysiske disk, eller holder med at de er på hver sin partisjon? Kan de være på samme partisjon?

Hvorledes velger jeg operativsystem når jeg starter opp maskinen (er det ett som settes som default?? Hvorledes?)

Kan de to operativsystemene evt ha felles 'Mine Dokumenter' og evt programmer/programfiler? Eller må de samme programmene installeres parallellt på begge operativsystemene om de skal være tilgjengelig fra begge?

Jeg spør fordi jeg har en Vista-versjon jeg har mulighet til å installere, men tør ikke helt 'gi slipp' på XP.... (mao ønsker ikkke fjerne XP/formatere disken).

For ordens skyld: Maskinen Vista evt skal installeres har 2 harddisker.

Gode råd mottas!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg installere flere operativsystem på en og samme maskin?

Må de være på hver sin fysiske disk, eller holder med at de er på hver sin partisjon?

Kan de være på samme partisjon?

Hvorledes velger jeg operativsystem når jeg starter opp maskinen (er det ett som settes som default?? Hvorledes?)

ja det kan du.

nei de må ikke være på vær sin fysiske disk, det holder at de er på vær sin partisjon.

nei, det går nok ikke at de er på samme partisjon, hvis du hadde innstallert vista på windows xp`s partisjon hadde vista flyttet xp til en mappe som jeg tror heter windows old.

operativsystemet velger man under oppstart, og man kan sette en som default.

Kan de to operativsystemene evt ha felles 'Mine Dokumenter' og evt programmer/programfiler? Eller må de samme programmene installeres parallellt på begge operativsystemene om de skal være tilgjengelig fra begge?

tror nok det skal gå å ha felles mine dokumenter, vi kan jo velge plassen man skal ha den selv. programmene må du nok innstalere på begge osene.

Lenke til kommentar

Ja, du kan ha flere på en gang. De må være på forskjellige partisjoner.

Du får opp en meny under oppstart der du velger mellom dem.

Se feks denne dualboot XP/vista-guiden.

Edit: maxila var raskere.. Men ja, for å dele mine dokumenter kan du ha en egen datapartisjon som både xp og vista bruker, og så kan du flytte mappen til den delte partisjonen.

Delte programfiler er neppe lurt. Data går fint.

Endret av -morten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...