Gå til innhold

nybegynner - hva slags kamera skal jeg ha?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny her og er ute etter et digitalkamera. Hva bør jeg velge? Har egentlig lite peiling på hva som er bra og ikke bra.

Prisen bør ikke være mer enn ca 3000 kr. Vil ha minst mulig kornete bilder så klart... Om jeg trenger optisk zoom eller hvor mye vet jeg ikke noe om. Jeg trenger ikke noe veldig fancy, jeg er jo tross alt en amatør og nybegynner.

Noen som kan hjelpe en stakkars sjel... :???:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Se etter:

- Minst 2, gjerne 3 x OPTISK Zoom

- Minst 2, gjerne 3 Megapixel (men heller zoom enn Mpix)

- Autofokus, IKKE fix-fokus (sjekk grundig, mange vet ikke hva de selger her)

- Minst 64 MB, gjerne større minnekort (tillegg, ta med i totalprisen)

- Oppladbare batterier (standard på noen, ekstra på andre)

- Dersom du reiser mye: Velg et kamera som bruker AA-batterier, slik at du kan bruke vanlige AA-batterier dersom de oppladbare ikke lenger er oppladet... Det skjer fortere enn du tror

- Velg et kamera som ligger godt i DINE hender, der du er fortrolig med betjeningen

- Les bruksanvisningen først, og av og til senere, de mer avanserte funksjonene forstår du sikkert ikke første gangen, før du har brukt kameraet en del

- Kos deg og ta MASSE gode bilder (de dårlige sletter du jo etterhvert)

Lenke til kommentar

Jeg har også Olympus C220-zoom, men jeg vet at du får tak i enda billigere Olympus-kamera. I prisguiden vil du finne en 2-megapixel-utgave til, men uten 3x zoom til 500 kroner mindre (C-120 til 1800 kroner). Men du vil raskt savne zoom... Uansett er dette også et bra nybegynnerkjøp.

Ved nærmere undersøkelse virker det som om kameraet selges uten lader...

Du kan jo også kanskje kjøpe C-100 til 1400 og 1 megapixel... Men da bytter du bort veldig mye for veldig lite pengeutbytte.

ELLER du kan kjøpe Mustek Gsmart mini2/3 for under tusenlappen, men da blir det uten blits (det KAN du vel ikke leve med??)