Gå til innhold

SUV + Xenon = farlig?


frakk2000

Anbefalte innlegg

Å feiljusterte lys fra biler som kommer i motsatt må bare være slik, du blir blendet i 5 sekunder maks, pluss at det bare er en av 1000 biler som er slik! Å irritere seg i trafikken er bare teit, å gjør at veiene bli enda farligere.

7594889[/snapback]

Vegvesenet fortalte jo i avisen at det var skremmende mange som hadde feiljusterte lys, husker ikke tallet nå. Jeg ser mange(!)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Noen gode tips til hvordan man får justert lysene slik de skal være, dvs. akkurat hvordan vet man at de er korrekt justert? Ikke så lett å vurdere hvorvidt lysene er korrekt justert bare ved å se forover.

7634784[/snapback]

 

Kjør mot et butikkvindu eller liknende på flatmark. Blir du blendet så er de stillt for høyt. Enkelt og greit.

7634794[/snapback]

 

Stikk innom et verksted da... koster ikke mye.

 

Selv hater jeg SUV`er og personbiler med xenonlys, spesielt hvis de blender. Selv å vippe vekk innerspeilet så lyser de faen me opp heile bilen inni. Og ligger dem oppi ræva så bremser jeg hardt.

 

For de som vil heller slippe dem forbi syns jeg ikke er no god løsning da de kan kjøre seint av og til... da er en like langt igjen!

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at xenon er problemet med blending, men heller selve justeringen. Halogen er jo like værst om det er feiljustert.

 

En episode her en dag. Jeg kjørte med en varebil bak meg, på vei med gatebelysning. Den lå HELT oppi støtfangeren min og hadde feiljusterte nærlys, så det blendet som fjernlys. Jeg vippet opp speilet for å slippe dette, og brukte bare sidespeilene. Sånn kjørte jeg vel ca. en km, helt til vi kommer ut der det ikke er gatelys. Da begynner jeg å se skyggen av min egen bil (tydelig, og irriterende tydelig) fremfor meg, og dette med vanlig halogen bak meg, samt at det blender meg kraftig i sidespeilene. Konklusjonen er at avstand i kombinasjon med feiljustering er nok, trenger ikke å irritere seg over disse nye lysteknologiene, da problemet eksisterer fra før uansett. Forøvrig, han karen fikk se bremselysene mine, og fikk se bilen min nærme seg frontfangeren hans "litt" (det var ikke mange cm fra fra, og jeg trykte ikke særlig hardt heller). Reaksjonen fra hans side; slenge seg ut på venstresiden og kjøre forbi ... problem løst.

 

Forøvrig, når det gjelder mine lys, så kjørte jeg inn til et butikkvindu. Kunne ikke se i det hele tatt at de blendet med bryteren i øvre posisjon. Da kjører jeg uten last bak, og bare meg selv i bilen, men jeg regner med at den må justeres noen hakk om det kommer last bak i bilen. (det er vel vitsen med den bryteren)

Lenke til kommentar
Skjønner ikke at folk gidder å bry seg! Som sagt tidligere, så er det bare å blende det innvendige speilet! De utvendige er nærmest stilt feil hvis man blir blendet av det! Å feiljusterte lys fra biler som kommer i motsatt må bare være slik, du blir blendet i 5 sekunder maks, pluss at det bare er en av 1000 biler som er slik! Å irritere seg i trafikken er bare teit, å gjør at veiene bli enda farligere.

 

Kjør forsiktig å vær glad at man i det hele tatt har muligheten til å kjøre et så fantastisk kjøretøy som bilen!

7594889[/snapback]

5 sekunder er lenge det når du kjører i 80 km/h. Det er 22 meter i sekundet, som blir 110 meter hvor du ikke ser en drit. Det er langt å kjøre i blinde, og er livsfarlig hvis veien ikke er helt rett eller det er mange ting som kan skje.

 

Kjører selv moped og har ikke så kraftige lys å blende tilbake med. Opplever støtt og stadig at jeg får kjøretøy i møte med fulltlys på som ikke orker å skru de av eller de bare "så meg ikke". Det som skjer da er at jeg ser ikke en drit annet enn litt av det som er på sia av veien på høyre side og et kraftig lys. I tillegg er det glatt og da er det farlig å kjøre moped uten piggdekk, spesiellt hvis man er så blenda at man ikke kan se og vurdere underlaget man kjører på. På svingete veier blir det enda værre og hvis det kommer noe i veien bak han som blender så ser jeg han ikke før det sier pang :p. Eneste jeg kan gjøre for å følge veien er å sikte meg inn litt til høyre for det møtende lyset.

 

Ettermonterte xenonkits uten høydejusterere er også noe drit, men for de som kommer med det originalt så blender de ikke og da er de helt ok å møte.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Synes det er tilnæmet trafikkfarlig med store SUV'er med Xenonlys.

 

De blender jo i perfekt høyde for ca 80% av bilparken.

Utrolig plagsomt når de ligger bak deg.

 

Hørte noen rykter om at Xenon ikke var lovlig lengre? De burde ihvertfall gjøre noe med lysstillingen på SUV'er.

7551356[/snapback]

 

Det med at Xenon ikke er lovlig lenger er en sannhet med visse modifikasjoner. Xenon lys er fortsatt lovlig men det er ikke lov å produsere nye med det blålige lyset. Lyset skal være hvitt og skal jo selvfølgelig være riktig justert.

Lenke til kommentar
Synes det er tilnæmet trafikkfarlig med store SUV'er med Xenonlys.

 

De blender jo i perfekt høyde for ca 80% av bilparken.

Utrolig plagsomt når de ligger bak deg.

 

Hørte noen rykter om at Xenon ikke var lovlig lengre? De burde ihvertfall gjøre noe med lysstillingen på SUV'er.

7551356[/snapback]

 

Det med at Xenon ikke er lovlig lenger er en sannhet med visse modifikasjoner. Xenon lys er fortsatt lovlig men det er ikke lov å produsere nye med det blålige lyset. Lyset skal være hvitt og skal jo selvfølgelig være riktig justert.

8026482[/snapback]

 

Det er nok riktig det du sier der, men har sett helt kliss nye Audier med blåaktig xenon-lys.

Lenke til kommentar

Hei alle der ute,som enten hater xenon eller elsker det.

Har selv ettermonter xenon på min GAMLE PASSAT,Grunnen er at di orginale lysene var så dårlige at jeg nesten kjørte på en unge,etter jeg monterte Xenon JUSTERTE ned Lysene,så har ingen klaget.hvar til og med på eu med den.Lysbilde hvar perfekt,og lystyrken bryde ingen seg om.Kjøp kvalitet's xenon i sted for og handle bilig xenon.Handlet mitt oss gutta på :

 

*Reklame fjernet av mod.*

 

De vet hva di snakker om når di selger Xenon.

Hilsen Fornøyd Xenon Bruker som tenker på sikkerheten till alle.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...