Reite Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Hei, jeg vil sette opp raid på mitt p5b deluxe, men har møtt på noen problemer. Jeg har en raptor disk frafør, og har nå satt inn 2x250gb WD disker som jeg vil kjøre i raid0. Problemet mitt er at jeg ikke får satt det opp rett og slett. Jeg har fulgt stegene i manualen som sier at jeg skal først skifte mode fra IDE til RAID i bios, også gå inn på raid utility med Control+L, dette fungerer dog ikke, Control+L har ingen effekt. Jeg får se et skjapt bilde av raid kontrolleren etter bios screenen, men er ingen måte å komme seg inn på denne på. Videre når PCen booter fra raptor disken får jeg BSOD under loadingen og PCen restarter seg. Jeg har prøvd å kjøre de 2x250GB diskene i Sata 1og2 og 3og4, men det hjelper ikke. Er det noen som vet hva som er galt? Og er det verdt det for meg å kjøre Raid0 på på disse 250GB diskene, jeg er fullt klar over risikoen om at om en disk crasher så blir all data borte, men jeg planlegger ikke å putte noe viktig på disse diskene. Videre, er Intel Matrix raiden som "ligger" på hovedkortet noe bedre enn den man kan sette opp ved hjelp av "Disk management" i windows? Takk Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Jeg kan ikke se, av det som er å forstå fra bios innstillinger i bruksmanualen, at du kan installere raid på Intel sin chip, samtidig som du har allerede en disk tilkoplet (raptor hvis jeg har forstått det riktig). Sata portene anbefales i tillegg å bruke som: 1,2,5,6 til boot og 3,4 til datalagring. Ut fra det så, enten du montere raptor på en av de Jmicron sata portene (ikke esata) velger den som ide og riktig i boot priority, eller at du kjøper en pata disk som du kan bruke til boot. Deretter kan du bruke de andre 6 sata portene på den ich8r til Raid. Og når du enabler kontrolleren for raid og ikke ide, så installerer du intel matrix prog og administrer det hele fra Windows. Og det er bare å prøve seg fram, vedrørende raid og hvilken type, til du finner det som egner seg best til dine behov. Ellers man må se hos asus, for de mulighetene som man har med kortet. Sikkert andre har stilt spørsmål om det. Lenke til kommentar
Reite Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 Etter en god del lesing har jeg funnet ut at det er komplett umulig å få intel raiden på p5b deluxe til å fungere om man ikke installerer drivere under oppstart. Den eneste muligheten jeg har er derfor å installere windows på nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå