Gå til innhold

Stol til bil/flyspill

Anbefalte innlegg

Har lenge tenkt å lage meg en skikkelig stol med ramme for ratt/pedaler og evt joystick så jeg får riktig "feeling" samt full kontroll når jeg spiller. Er det noen som vet om noen linker til produsenter/forhandlere eller sider med hjemmesnekra løsninger?

Tenkte på noe av typen som er vist på video'en i denne reportasjen

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/ar...rticleID=441450

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joa, det er den type stol jeg tenker på, men hva med ramma rundt? Jeg tenkte en ramme som man monterer stol, ratt/joystick og pedaler til, eller en hel pakke. Det må da være noen som har laget noe slikt? Jeg har selv prøvd en hos Compaq Norge for 2 år siden, den var helt ypperlig, men ingen visste hvor den stolen kom fra, og det sto ikke noe på den heller. Der kunne man også regulere stolen i lengderetning.

Tanken er også å montere 4-punkts sele så man VIRKELIG kjenner adrenalinet!

Tror det kan bli et morro oppsett i stua med en slik stol, 32' widescreen og surround-anlegg til 45.000,-

--

If you're not paranoid,

You're not paying attention!!!

[ Denne Melding var redigert av: Kjetil Sømme på 2002-11-21 21:39 ]

Lenke til kommentar

Det finnes en billig oppskrift på nettet, den viser hvordan man bygger en slik stol av PVC rør. Enkelt og genialt! Tror den kostet bare $15 (byggeanvisningen). Skal si i fra om jeg finner den, er lenge siden jeg så den.

Det finnes også noen som lager en slik fet greie i metall, med F1 pynt og slikt, med sete. Tror prisen er nkr. 3-5000,- pluss frakt og toll/moms da det er i utlandet. Så ut som ganske solide saker. Igjen, jeg skal poste links om jeg finner det.

Lenke til kommentar

Husker jeg leste en artikkel om en type som bygde en utrolig realistisk F-16 cockpit, og originalt katapult sete fra en annen fly modell satt i. Han hadde til og med laget utskytningsskinner.. og målet var å bruke trykkluft til å presse setet opp og bak, for å gjøre det så realistisk som mulig. Han hadde en del originale instrumenter, og alt funket. Vanvittig komplisert, dyrt og tidkrevende projekt.

Jeg finner ikke oppskriften på den rør-ramma, men her er noe annet:

http://www.vrconcepts.co.nz

Det er i New Zealand såvidt jeg vet, dollar prisen er mye lavere i US dollar. Da blir det under nkr. 3000,- (pluss frakt til Norge og moms da). Tøft :smile:

Her er et annet sete:

http://www.simpros.com

Ops, enda en (fler, faktisk):

Racesim Central

Yet another one:

http://www.hyperstim.com/sim.html

(for de med for mye penger til overs, riktignok..)

[ Denne Melding var redigert av: hidden på 2002-11-24 04:41 ]

Lenke til kommentar

Den så spinkel ut. Tenk nå på muligheten for å bygge noe slikt selv! Det ville vært fett :smile: Du kan kontakte noen du kjenner som kan en del om teknisk tegning (ikke høye krav for å lage noe slikt, skoleelever burde fint klare det).

Pass på at fotbrettet blir justerbart i lengde og grader (slik at det kan tilpasses forskjellige benlengde og pedaler), at rattfestet gjerne blir justerbart i høyden, egen plattform for girspak (ala type Actlabs), sete må/bør være justerbart frem og bak, på skinner.

Utover det er det ikke mange krav. Du kan kle buret med et karosseri, f.eks. Og ja, en 15" sub bak stolryggen vil gjøre underverker! Du får ryggmassasje og kjørefeeling samtidig! :grin:

Går du litt lengre, kan du kansje bruke pneumatikk for å bevege buret litt til sidene (har sett det på en liten plattform i en webshop, var ikke store greiene men visstnok ganske effektivt). Du trenger da typisk bare en liten pumpe som ikke støyer noe særlig, såvidt jeg vet.

Så blir spørsmålet hvor mye det vil koste i forhold til å kjøpe det fra f.eks. USA. Jeg tror du kan spare mange, mange tusen på å bygge selv. Plattformen med bevegelse mener jeg koster over nkr. 30.000,-, og så må frakt og moms plusses på. Det blir et dyrt kalas, men bygger du det hjemme vil det være enklere.

Så kan du selge blåkopier av tegningene og tjene inn en del av hva det kostet.

Må innrømme at fantasien løper fort her.. :grin:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...