Gå til innhold

Blir man egentlig feit av alkohol?

femftifem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men jeg spør igjen. Kroppen klarer vel ikke å gjøre om etanol til energi? Så hvordan kan man måle kaloriinnhold i rent etanol?

7598724[/snapback]

Etanol --> acetaldehyd --> eddiksyre --> acetyl-CoA.

Acetyl-CoA kan så gå inn i sitronsyresyklus, der utbyttet er ATP.

Mye av eddiksyren går dog ut i urinen, uten å bli omdannet videre.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke alkohol er spesielt mye mer fetende enn andre mat og drikkevarer. Myten om ølmagen tror jeg kommer av at folk som drikker mye øl, gjerne har en livsstil, utover øldrikkinga som gjør dem fete. De sitter kanskje mye i sofan foran tvn og eter snop i tillegg.

Det er ikke mange tjukke alkiser å se rundt i gatene ihvertfall, de fleste er jo tynne som flis...

Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Det er ikke mange tjukke alkiser å se rundt i gatene ihvertfall, de fleste er jo tynne som flis...

7599020[/snapback]

Tror du pengene deres går til mat eller alkohol? Man blir selvsagt ikke tykk om dagsinntaket består av 2 flasker vodka og en pølsemeny på Shell.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke alkohol er spesielt mye mer fetende enn andre mat og drikkevarer. Myten om ølmagen tror jeg kommer av at folk som drikker mye øl, gjerne har en livsstil, utover øldrikkinga som gjør dem fete. De sitter kanskje mye i sofan foran tvn og eter snop i tillegg.

Bare en tanke.

7599020[/snapback]

Du sier noe der, men det har sikkert andre grunner også.

7599020[/snapback]

Tror du pengene deres går til mat eller alkohol? Man blir selvsagt ikke tykk om dagsinntaket består av 2 flasker vodka og en pølsemeny på Shell.

7599032[/snapback]

*ler*

Lenke til kommentar

Tror nok ølmage har noe med Øl å gjøre jo. At magen på en måte blåser seg opp på grunn av gjæring. Du ser tydelig forskjell på en typisk tysker med ølmage, da den store magen står rett ut og er gjerne hard. En amerikaner som lever på hamburgere hele dagen lang har gjerne en mage som henger ned og bærer tydelig preg av fett. Den er også mykere.

Lenke til kommentar

Ølmage har noe med øl å gjøre, ja. Men det er ikke alkoholen som gjør at det blir ølvom, men et eller annet hormon, mener jeg å ha hørt fra en pålitelig kilde.

Alkohol gjør deg ikke feit, det er alt det andre du spiser og drikker i tillegg som gjør deg feit. Alkohol forbrennes først fordi det er mer energirikt, deretter kommer maten som kanskje allerede er i magesekken.

Lenke til kommentar
Etanol --> acetaldehyd --> eddiksyre --> acetyl-CoA.

Acetyl-CoA kan så gå inn i sitronsyresyklus, der utbyttet er ATP.

Så dette med at kroppen kun ta utbytte av enten fett, proteiner eller sukker er tull? Man kan legge til etanol i listen?

7609509[/snapback]

Kroppen får intet utbytte av Olestra, som er et fett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...