Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermkortvifte stopper opp

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et problem i det siste med min stasjonære pc. Er litt usikker på når problemet fakktisk har oppstått, men det er de siste dagene det har blitt et reelt problem, da jeg ikke har spilt så mye den siste tiden.

Jeg satt nemlig en dag og spilte Civ 4 Warlords, etter noen timer hang hele spillet seg opp, og jeg måtte resette pcn for å få vekk problemet, det samme skjedde en gang til etter en liten pause i spillingen. Tenkte kanskje at det hadde blitt litt problem med varme i kabinettet eller skjermdriverproblemer. så jeg oppdaterte skjermdriverne og forsatte spillet dagen etterpå.

Men det samme skjedde igjen, spillet hang seg opp, men ikke helt. for det kom en advarsel fra skjermkortdriverne om at kortet var noget for varmt og at det hadde problemer. Jeg avsluttet derfor spillet og oppdaget at kortet var 104C!! Da jeg åpnet kabinettet viste det seg at skjermkortviten sto i ro!?

Kjøleren som stod på kortet var en jeg satte på da jeg kjøpte det for 1 år siden, en ARTic Cool 5. jeg tok derfor ut kortet og plugget til den gamle viften for å se om den gikk. og det gjorde den. Jeg plugget i Artic Cool 5 igjen og den startet opp igjen. ?

1 dag startet jeg opp maskinen og viften gikk hele tiden i windows.. da var temp rundt 34-37 C... drev på ca 1\2 i windows før jeg fyrte opp civ 4 igjen.. da gikk det kun 5min før den stoppet og gikk høyt opp i temp igjen.

etter mye testing kan det virke som om viften stopper når det blir for varmt!!?!! AERGH!!

Noen som har hatt et tilsvarende problem!? eller vet mulig årsak til problemet? er det mulig å oppdatere biosen på Skjermkortet?

Jeg oppdaterte biosen på hovedkortet for en stund siden, noen som har en formening om dette kan være en påvirkende årsak?

tusen takk for svar!!

Skjermkort: ATi Radeon X800XT PE

Hk: ABit NF-8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har ikke prøvd å kople til viften så lenge.. jeg bare dro ut poweren på gamleviften og konstaterte at den andre gikk..

men noen som vet om viften skal lunte og gå avogtil.. eller om den skal gå konstant? Ser den setter litt ned farten avogtil..

får vell bare prøve å sette strømmen gjennom PS da... Bedre at den går med full speed hele tiden en at den smelter iallefall! :p

Øystein

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...