Gå til innhold

Det store amerikanske rotte-eksperimentet

Anbefalte innlegg

Det er ikke mangel på kunnskap som gjør meg kjøtteter, det er nok mangel på empati. Jeg lurer på om det finnes en sammenheng mellom IQ og hvorvidt man bryr seg om dyr.

7551986[/snapback]

Man kan fint være intelligent uten å ha empati eller sosiale evner.

7552024[/snapback]

... Det er da ikke snakk om intelligens og sammenhengen mellom ens matvaner, men derimot IQ-en og sammenhengen mellom ens matvaner. Problemet ligger nok ikke i sammenhengen mellom de diverse matvanene, men heller i det at man tar IQ-test som bevis på noens intelligens.

Det er bare svært uintelligente som bruker IQ-tester for å fremvise intelligens, resten vet at man ikke kan bruke en IQ-test som måling på stort annet enn nettopp IQ.

:)

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke mangel på kunnskap som gjør meg kjøtteter, det er nok mangel på empati. Jeg lurer på om det finnes en sammenheng mellom IQ og hvorvidt man bryr seg om dyr.

7551986[/snapback]

Man kan fint være intelligent uten å ha empati eller sosiale evner.

7552024[/snapback]

... Det er da ikke snakk om intelligens og sammenhengen mellom ens matvaner, men derimot IQ-en og sammenhengen mellom ens matvaner. Problemet ligger nok ikke i sammenhengen mellom de diverse matvanene, men heller i det at man tar IQ-test som bevis på noens intelligens.

Det er bare svært uintelligente som bruker IQ-tester for å fremvise intelligens, resten vet at man ikke kan bruke en IQ-test som måling på stort annet enn nettopp IQ.

7553296[/snapback]

For å si det sånn, det er mange intelligente som gjør det godt på IQ-tester, men det behøver ikke bety at man er uintelligent om man gjør det dårlig på en IQ-test.

Lenke til kommentar

Det er bare svært uintelligente som bruker IQ-tester for å fremvise intelligens, (...)

7553296[/snapback]

Er det ikke slik, at hvis du tar ett (1) menneske, og gir det en IQ test, så kan man godt si at resultatet sier svært lite om intelligens, men hvis man tar tusen vegetarianere og gir dem en IQ test, og sammenligner resultatet med resultatet som tusen kjøttetere oppnådde, så kan man på en måte si at resultatet blir noe helt annet, og sier mye mere, enn hva IQ testen til ett (1) menneske sa oss?

Lenke til kommentar
Du er selv et pattedyr. Det som ikke passer rotter å spise skal ikke du eller putte i deg.

7552100[/snapback]

Det er jeg uenig i. Selv om mennesket er et pattedyr, kan kostholdet vårt ikke sammenliknes med andre pattedyrs matvaner, f.eks. en bevers. Beverne har utviklet et tarmsystem som gjør at det er mulig for dem å fordøye kvister og bark, hadde mennesket spist det samme hadde vi fått forstoppelse.

Artene har tilpasset seg å leve på sin egen måte.

7552260[/snapback]

Og du er i utgangspunktet et rovdyr som skulle hovedsakelig har kjøtt på menyen. Ikke hvitt brød, raffinert sukker, E-stoffer, nikotin, koffein, antibiotika, genmainipulert mat, flerumettede fettsyrer og alt annet som gjør oss syke.

Lenke til kommentar

Vi er da på ingen måte rovdyr pwd2346234623.

Vi er altetere som hovedsaklig spiste frukt, bær, røtter osv og spedde på med kjøtt.

Og genmodifistert mat gjør oss på ingen måter syke (med ett lite forebehold om hva som modifiseres inn da :p). Faktum er at mennesker har modifisert planter og dyr i årtusner, det er bare det at nå så gjør vi det på en mikroskopisk nivå.

Lenke til kommentar

Genmodifisering kan ha nøkkelen til å løse sultkriser rundt om i verden med å konstruere former for kornsorter og andre viktige ressurser for levedyktighet i områder med harde miljøforhold.

Jeg ser ikke hvordan folk blir syke av profitt, men det får du kanskje forklare selv. Ambisjoner om profitt fra resultatene som blir gitt innen forskning innen genmodifisering er da positivt da det gir ressurser for snar utvikling av teknologi som har stort potensiale med å hjelpe en voksende befolkning.

Genmodifisering har forøvrig blitt gjort manuelt i hundrevis av år gjennom selektiv parring av dyr osv, uten påviselige skader til min kjennskap. Genmodifisering opererer vel også innen for strenge rammeverk så vi står ikke ovenfor produksjon av kyllinger med 30 bein og 16 vinger i nær fremtid :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen problemer med å bli usunn og agressiv ved å spise kjøtt, jeg nyter det. En deilig biff er ikke noe som slår, og hvis jeg vil dø lykkelig så gjør jeg det.

Newflash: Vi vil alle dø, det eneste vi oppnår ved å spise salat er at vi må ta andre piller for erstatning for jern, og at vi dør sunn. Lev livet, spis kjøtt! :)

Lenke til kommentar
Genmodifisering kan ha nøkkelen til å løse sultkriser rundt om i verden med å konstruere former for kornsorter og andre viktige ressurser for levedyktighet i områder med harde miljøforhold.

Den varianten er propagandainsfisert operasjon dagsverk lignende naivt piss. Genmodifisering er nøkkelen til å patentere livsformer for å oppnå markedskontroll. Stikkord: Monsanto's genetically engineered Roundup Ready

Jeg ser ikke hvordan folk blir syke av profitt, men det får du kanskje forklare selv. Ambisjoner om profitt fra resultatene som blir gitt innen forskning innen genmodifisering er da positivt da det gir ressurser for snar utvikling av teknologi som har stort potensiale med å hjelpe en voksende befolkning.

Hvis du et øyeblikk tror at forskningsmiljøene og sponsorer og investorer bryr seg det spøtt om "sultne barn i afrika", må du trekke hue ut av den rosa skyen som hue ditt sitter fast i.

Genmodifisering har forøvrig blitt gjort manuelt i hundrevis av år gjennom selektiv parring av dyr osv, uten påviselige skader til min kjennskap. Genmodifisering opererer vel også innen for strenge rammeverk så vi står ikke ovenfor produksjon av kyllinger med 30 bein og 16 vinger i nær fremtid :)

7554673[/snapback]

Avl er ikke genmodifisering. Og genmodifiseringsindustrien er ikke strengt regulert. Her er det første mann til mølla som gjelder. Store penger er på spill og moral er et ukjent begrep når det overordnede målet er profitt.

Lenke til kommentar
Hvis du et øyeblikk tror at forskningsmiljøene og sponsorer og investorer bryr seg det spøtt om "sultne barn i afrika", må du trekke hue ut av den rosa skyen som hue ditt sitter fast i.

7565162[/snapback]

Jeg hadde slitt seriøst med å stå opp om morgenen hvis jeg var like negativt innstilt som deg.

7565832[/snapback]

Mye bedre å si det som det er. Og det er ikke negativt. Jeg påpeker rett og slett virkeligheten som den er. Reality Bites. Rosa skyer er svært behagelige å sitte i.

Og jeg gidder ikke pakke ordene mine inn i flotte intellektuelt imponerende vendinger hvis det kan sies på en enklere måte.

Lenke til kommentar

Jeg tviler veldig, veldig sterkt på at forskningsmiljøet gir faen i matproblemene i verden, og jeg ville heller ikke kalt det realistisk å anta at alle i verden styres av økonomi. Enkeltindivider og større grupper har mange ganger gjennom verdens historie bevist at det finnes viktigere ting enn penger her i verden, så får det heller stemme at de fleste investorene er opptatt av å få igjen penger på den investerte dollaren sin.

Lenke til kommentar
Den varianten er propagandainsfisert operasjon dagsverk lignende naivt piss. Genmodifisering er nøkkelen til å patentere livsformer for å oppnå markedskontroll. Stikkord: Monsanto's genetically engineered Roundup Ready

Du ser altså ikke hvordan resultater innen genmodifisering kan gi resultater som kan være i favør av u-land? Patenter o.l er jo et problem som u-land har store problemer med å forholde seg til allerede, og måten vi kan hjelpe disse landene har jo som en helt annen problemstilling forskjellige forslag. Et eksempel på u-lands problematikk rundt patenter kan for eksempel være AIDS-medisiner fra India som ikke er på den rette siden av patentloven og selger sin like velfungerende medisin til u-land mye billigere enn det patentholderene av den orginale medisinen ser seg villige til å selge den for, noe som i seg selv er veldig sørgelig, bruken av slike ulovlige bruk av patentert medisinsk teknologi kan straffe seg nå i fremtiden etter WTO sitt TRIPS-initativ setter i verk for u-land om noen år. Markedskontroll blir det først med vidspredt bruk og avhengighet av produktet, som kan være problemstillignen om urimelige betingelser blir satt for et patentert modifisert jordbruksprodukter. Situasjoner som Round Up vil jeg håpe har skjerpet fokus hos både utviklere og brukere av slike type produkter med hensyn til dokumentasjon av de mulige bieffektene bruk av slike produkter kan ha.

Jeg er ikke like snar som deg å tildele motiv til en stor persongruppe, jeg sier bare at tilstrømmningen av ressurser, også de fra selskaper hjelper med å gjøre fremskritt i forskningen. Jeg lurer på hva du ser på som alternativet siden ifølge deg verken forskningsmiljø eller investorer har integritet nok til å bruke teknologisk fremskritt til annet enn egen profitt... Eller er du mot forskning innen genmanipulering i sin helhet?

genmodifiseringsindustrien er ikke strengt regulert. Her er det første mann til mølla som gjelder. Store penger er på spill og moral er et ukjent begrep når det overordnede målet er profitt.

Forskningen i seg selv vil jeg forestille meg har rimelig løse tøyler for utviklingen sin del, men når det gjelder tilpassing til forskjellige lands regler vil jeg tror disse tøylene strammer seg inn betraktelig om de har ambisjoner om å treffe en større markedsandel med sitt produkt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Så det er derfor folk som spiser kebab lukter vondt XD

7550313[/snapback]

Det er sant. Man kan finne ut hva en har spist gjennom svettelukten. Karri skal visstnok gi sterkest lukt :ermm:

7550344[/snapback]

Melkeprodukter gir den sterkeste lukten har jeg hørt :)

Lenke til kommentar

7565162[/snapback]

Jeg hadde slitt seriøst med å stå opp om morgenen hvis jeg var like negativt innstilt som deg.

7565832[/snapback]

Mye bedre å si det som det er. Og det er ikke negativt. Jeg påpeker rett og slett virkeligheten som den er. Reality Bites. Rosa skyer er svært behagelige å sitte i.

Og jeg gidder ikke pakke ordene mine inn i flotte intellektuelt imponerende vendinger hvis det kan sies på en enklere måte.

7565879[/snapback]

Hvorfor være så opptatt av baktanken, når det strengt talt er handlingene og konsekvensene som teller? Hvis genmodifisert mat er et marked som gir vinning til produsentene og forbrukerene (noe som er et utgangspunkt i det heletatt for at markedet skal oppstå), hvorfor gi inntrykk av at konsekvensene er negative fordi baktankn er negativ?

Lenke til kommentar

Masai%20Warrior.jpg

Denne mannen er ikke interessant for store multinasjonale selskapers satsning på diverse produkter. Han vet knapt hva kapitalisme er, og deltar ikke i stor grad i dens tankegang eller handling. Han hverken eier eller omsetter penger. Blir han syk, kan han ikke forvente at Pfizer stiller opp. Er han sulten, kommer neppe Monsanto og gir han mat. Der alt måles i penger har denne mannen ingen verdi. Forøvrig har denne mannen stor egenverdi i sitt eget spesialiserte miljø.

Endret av pwd3679
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...