Gå til innhold

1 cents auksjoner på ebay trygt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvordan det er på eBay, men når jeg selger noe på QXL kjører jeg som regel startpris kr 1,-. Da er det mange flere som fatter interesse for auksjonen, og prisen blir ofte temmelig bra. :)

Det er selvsagt en risiko for å selge til saftig underpris (har skjedd et par ganger), spesielt på litt sære ting.

Antar samme tankegangen brukes av de som selger på eBay også.

De har vel en karakterbok der og, som kan veilede om seriøsiteten?

Lenke til kommentar
jepp. Og mange som har rimelig mye god feedback.

Hadde vært deilig å fått en Ps3 eller Wii til 1 cent + frakt til jul :)

7550644[/snapback]

Det får du ikke, grunnen til at de setter utropspris såpass lavt er at de vet at det er mer eller mindre garantert at de får en rimelig god pris på varen. Bare å sjekke varer som ligger ute med en cent som utropspris, som regel går de først opp til 20$ før de hopper videre til 100$ osv. De som er vant med å by på ebay venter også til det er 15 sekunder igjen av budrunden med å begynne å by.

Lenke til kommentar

Når startprisen er 1 cent så er det ikke bare en som byr :)

Det er nok noen hundretusener som ser annonsen og byr. Jeg pleier som regel å gjøre det samme selv hvis jeg skal bli kvitt noe på QXL. Gammel PC eller ting jeg ikke trenger. Setter prisen til 1,- og det ender på en akseptabel pris.

Endret av krizkriz
Lenke til kommentar
Det er vel noe toll og slikt på ting man kjøper fra utlandet. Noen som vet noen regler om slikt?

7559197[/snapback]

25% moms fra 200kr. 1000kr hvis det er markert "gift"

7559321[/snapback]

25% moms på alt over 200kr uansett om det er merket gift.

toll på enkelte varer. (fra 5%)

7561184[/snapback]

25% moms på alt over 200kr.

Du kan merke gaven med gift, dvs de tar ikke moms av den. Dette er varer opptil 1000kr, noen ganger kan de sjekke mistenkelige gift-pakker og du må betale moms uansett. :)

Lenke til kommentar
Men blir disse 25 % regnet utifra det man kjøper varen for+frakt, eller en tilnærmet verdi for varen+frakt?

Tror vel mest på første. Noen som vet?

7562174[/snapback]

Er varens verdi over 200kr blir det 25%moms på varens verdi og frakt.

F.eks: en vare koster 300kr og frakten 100kr så blir er moms grunnlaget 400kr som blir 100kr i moms.

Er varens verdi under 200kr så regner man ikke med frakt, altså kjøper du noe som koster 150kr og frakten er 100kr så betaler man ikke moms.

Lenke til kommentar

Jeg tenker for eksempel på en ny PS3 som selges brukt. Si at jeg får kjøpt den til 500kr, og må betale 500 i frakt. Blir da den totale prisen med moms 1250 (1000 + 25 % av grunnlaget på 1000)? Eller må jeg betale grunnlaget av hva den egnetlig er verd (5000 som grunnlag, dvs moms på 1250, legger til prisen, og vi er oppe i 2250).

Hva er riktig?

Lenke til kommentar
Jeg tenker for eksempel på en ny PS3 som selges brukt. Si at jeg får kjøpt den til 500kr, og må betale 500 i frakt. Blir da den totale prisen med moms 1250 (1000 + 25 % av grunnlaget på 1000)? Eller må jeg betale grunnlaget av hva den egnetlig er verd (5000 som grunnlag, dvs moms på 1250, legger til prisen, og vi er oppe i 2250).

Hva er riktig?

7563422[/snapback]

Det første eksempelet er riktig bare pluss på hva posten skal ha i gebyr for å fortolle pakka(140kr eller no sånt).

Lenke til kommentar

Mye rart som skrives her, du skal IKKE betale moms av frakt. Frakt er momsfritt...

Posten tar X antall kroner i fortollingsgebyr (jeg husker ikke eksakt hva dette er)

Varer inntil 200 kroner (eksklusive frakt) er momsfritatt. (Mange tror du må betale moms på frakt fordi noen firma ikke kan skrive dette riktig og regner frakten inn i totalprisen, da blir totalprisen høyere og du må betale moms på frakten. Posten trekker ikke ifra fraktprisen, da denne egentlig ikke skal regnes inn i verdien av varen.)

På gaver med pålydende verdi inntil kroner 1000.- så er det momsfritak. (pakken MÅ være merket med gave)

Her gjelder det å være obs : Hvis pakken er merket en eller flere plasser med firmalogo, firmastempel e.l, så kan du være helt sikker på at posten smekker på moms og fortollingsgebyr.

Hvis verdien som står på pakken virker veldig lav i forhold til hva pakken skal inneholde så kan posten holde igjen/åpne pakken. Dette har bl.a skjedd når jeg har bestilt fotoutstyr fra ebay, de kan også be om å få se kvittering på varen for å sjekke at påskrevet verdi er korrekt. (Jeg bestilte noe gammelt fotoutstyr av nostalgisk verdi fra ebay, fikk det i mine øyne svinbillig. Langt under reell verdi. Pakken ble holdt igjen og åpnet. Men, siden tollerne heldigvis ikke ante hva det var de så på og trodde det var noe gammelt verdiløst ræl, så glei den rett igjennom)

Ett annet aber er hvis du har varer som egentlig skulle vært fortollet og som ikke ble fortollet, så kan du få ettersent en regning på dette hvis det blir oppdaget. Eller du kan få beskjed om at du må vise kvittering på kjøpet. (Dette har tilbakevirkende kraft på 3 år hvis jeg ikke husker feil)

Lykke til med kjøp fra utlandet, husk på at det er momsfritt å frakte varer innenfor EU og det er mulig å sende varer poste restante til grensen (sverige) Ps : Butikkene som motar varer poste restante kan varsle tollerne om at det kommer varer som de regner som momspliktige ved inntak til norge. Så du kan bli stoppet i tollen. Jeg husker ikke eksakt hva som er grensen for å ta med seg over grensen i bilen, men den er høyere enn hvis du skal sende det med brev.

Lenke til kommentar
Det er vel noe toll og slikt på ting man kjøper fra utlandet. Noen som vet noen regler om slikt?

7559197[/snapback]

25% moms fra 200kr. 1000kr hvis det er markert "gift"

7559321[/snapback]

Jge kjøpte en PS3 med R:FoM på eBay for $700 ($900 med frakt siden det var fra Honolulu, hehe).. Trengte ikke betale moms jeg :/

Lenke til kommentar
Mye rart som skrives her, du skal IKKE betale moms av frakt. Frakt er momsfritt...

Posten tar X antall kroner i fortollingsgebyr (jeg husker ikke eksakt hva dette er)

du tar feil. tollverdien til en vare er kjøpspris, pluss eventuelle kostnader forbundet med å få den til norge. kjøper du en bil til 100k, og betaler 10k i frakt, så er det 110k som det skal beregnes mva på. hvis det påløper fraktkostnader innen norge, f.eks. å frakte bilen fra drammen til tromsø, skal dette ikke beregnes inn i tollverdien på bilen. mer info om dette finner du på www.toll.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...