Gå til innhold

viktig med jording til pc?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fordel med jordet kontakt om du bruker et overspenningsvern mellom pc og veggen. Overspenningsvernet fungerer dårlig uten jord.

:)

7550605[/snapback]

Overspenningsvernet fungerer dårlig uten jord.??

fungerer dårlig dorlig hvordan da?

jeg har overspennings vern som har jolet kontakt som ikke står i jordet støpsel, og det funker helt fint

Lenke til kommentar
Vel speningsvernet må jo ha noe sted å sende overspenningen når den kicker inn da. Hvor ellers skal strømmen da gå om ikke til jord? Det er tross alt ikke noe massivt batteri inni disse tingene som kan absorbere energien fra et lynnedslag...

-Stigma

7550771[/snapback]

ja :blush:

det tenkte jeg ikke på, så den har ingen funksjon når den ikke står i jordet kontakt?

Lenke til kommentar
jeg har overspennings vern som har jolet kontakt som ikke står i jordet støpsel, og det funker helt fint

Og hvordan vet du at det fungerer?

7551528[/snapback]

har hørt at overspenningsværn har ustabil "strøm gjennomgang" (kommer og går) når den ikke står tilkoblet til jord.

kjønner ikke hvorfor men jeg har hørt det, og min er stabil og "fin"

Lenke til kommentar

Noen vern har mulighet for å kortslutte det overflødige ved overspenning når det mangler jording, men dette er en veldig grov filtrering og mye rask kan komme gjennom til utstyret. Jeg har selv vern i noen rom som står i ujordet kontakt, og har hatt tilfelle hvor en av fem strømforskyninger tok kvelden i tordenvær. Imidlertid gikk det dårlig hos de nærmeste naboene som ikke hadde noen form for vern. her ble det meste slått ut.

Det er ikke dermed sagt at det som overlevde ikke har fått seg en knekk slik at det slutter å virke senere. Men jeg er overerbevist om at denne beskyttelsen er bedre enn ingen.

Lenke til kommentar
Vel speningsvernet må jo ha noe sted å sende overspenningen når den kicker inn da. Hvor ellers skal strømmen da gå om ikke til jord? Det er tross alt ikke noe massivt batteri inni disse tingene som kan absorbere energien fra et lynnedslag...

-Stigma

7550771[/snapback]

Kommer jo helt ann på hvordan vernet er bygd opp. Kan likegodt kortslutte lederene ved overspenning, da spenningen over vernet da blir 0V. Man trenger dermed ikke jord for å beskytte mot overspenning.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

-Stigma

7550771[/snapback]

Viss et lyn slår ned, så vil ikke et sånt værn fungere uansett. Da trenger man kraftigere saker.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at det er bedre med ujordet enn jordet om man får spenning fra lyn inn på nettet. Spenningen fra lyn er i forhold til jord, og har man ikke jord tilkoblet PCen, så blir det ikke liggende noe spenning i PCen heller. Strømmen fra lynet forsøker å finne kjappeste vei til jord.

Lenke til kommentar

Nå er jo de fleste lynskader ikke direkte relatert til spenningen mellom skyer og jord, så det argumentet holder ikke.

Hvis det er lynnedslag direkte i strømnettet så spiller det ingen rolle om vernet er koblet til jord eller ikke, da vil PC'en bli totalskadd uansett.

Lynskader kommer ofte av induserte spenninger i ledningsnettet. Alle ledninger er utsatt, enten det er strømnett, telefonkabel, eller nettverkskabel. Induksjon skjer pga stor strømstyrke i lynet, og det trenger ikke engang slå ned.

Lengden på kabel vil ha stor betydning. Har selv fått både nettverkskort og serieport ødelagt i en PC, har lange kabelstrekk i huset. Ingenting annet gikk i stykker.

Lenke til kommentar

Grov vernet må stå i sikringskapet fordi den må kunne sende ut igjen lynet gjennom den jord ledningen som et størst kvadrat på. Ellers vil bare ledningen smelte om den er for tynn.

Fin vernet er for å beskytte de mer sensetive delene i anlegget.

Ja det er er fordel om du har en jordet kontakt til pc'en din. Om det skjer en feil og metallet på pc'en din får strøm. Er det kanksje du som stryker med.

Om du ikke har jordfeilbryter i sikringskapet ditt da.

Men dagens fin vern er konstruert for å sende overspenningen ut den andre ledningen om den ikke kan sende det til jord. Bare se her f.eks -----><-----

Et finvern dekker i teorien alt elektrisk innen ca 15 meter rundt seg. Så det er ikke bare det som er koblet etter finvernet som er sikret. Pga strømmen tar den kjappeste veien vil den velge finvernet. :thumbup:

Har selv finn vern til pc'en min og har aldri hatt noe problem under lyn. Jeg slå på pc'en om det lyner for morro skyld.

Men diverse naboer må ut å kjøpe tlf osv hver gang det lyner. Sitter jeg å spiller under det værste. Da mener jeg lys som blinker og hus som rister.

Det er en billig peng å bruke for å føle deg mer trygg. Særlig for de som bor i et gammelt hus med gammelt elektrisk annlegg.

HVM en Elektriker fra Bergen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...