Gå til innhold

System og oppsett på disker ?

Bornslip

Anbefalte innlegg

Skal gå til innkjøp av en ny maskin nå, og lurer på hvordan jeg kan gjøre et oppsett av diskene mine mest mulig effektivt og enkelt.

Før har jeg alltid partisjonert opp èn enkelt fysisk disk, og lager en størrelse på partisjonene til akkurat det jeg trenger (Windows, programmer, spill, swapfil, stuff osv). Men så i ettertid har jeg lest at det er dumt å partisjonere opp fordi om man f.eks har nedlasting og spill på den samme fysiske disken, og du laster ned noe mens du spiller så må disken lese og skrive på 2 steder samtidig og da sitter du igjen med dårligere ytelse enn om du hadde hatt 2 fysiske disker.

Så langt har jeg bestemt meg for en Seagate 320 GB 7200 RPM, men lurer på hva mer jeg burde gå for... om jeg burde ha en liten disk som systemdisk, hva jeg burde ha på de forskjellige diskene, om jeg i det hele tatt burde partisjonere opp, hva ytelsestapet blir om jeg partisjonerer og har mye på èn disk blir osv...

Om det er noen som har peil på dette her eller har linker, så please, show me! :D

PS: Til dere som skal foreslå Raptor disker, så har jeg allerede bestemt meg for at jeg ikke skal ha det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...