Gå til innhold

Flere søksmål mot AllofMP3

Anbefalte innlegg

Grunnen til platebransjens gjenstridighet tror jeg er så enkel som at å "åpne slusene" ved å legge ut til salg ubeskyttet musikk, vil nødnvendigvis medføre veldig mye kopiering. Bransjen deres er dømt til å reduseres uansett, inntektene vil gå ned, enten pga mer kopiering pga dagens priser, eller lavere inntekter ved lavere priser, eller lavere inntekter + økt kopiering ved lavere priser. Det er en kombinasjon av manglende vilje til å innse den uungåelige reduksjonen, og at de ikke har noen gode estimater på hva som vil være mest lønnsomt. Dermed ender de opp med å gjøre ingenting før det virkelig blir økonomisk krise.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så jeg håper vi kan debattere Allofmp3 og hvorvidt det de gjør overhodet kan forsvares utifra moral, ikke utifra hvor ille alle andre er...

7553720[/snapback]

Skal vi hele tiden debatere alt ut fra moral kan vi like så greit gi opp, livet i seg selv er umoralsk og urettferdig. Alle kan være enige i at det er umoralsk å stjele andres produkt, men så kan vi debatere videre:

Er det moralsk å selge et produkt for å tilegne seg selv mer enn andre

Er det moralsk å støtte musikkartistenes utagerende å sløsende livsstil

Er det moralsk å kjøpe musikk på internett og dermed ødelegge for levebrødet til flere mellomledd

Er det i det hele tatt moralsk at vi bruker milliarder på musikk mens folk sulter.

Lenke til kommentar
Så jeg håper vi kan debattere Allofmp3 og hvorvidt det de gjør overhodet kan forsvares utifra moral, ikke utifra hvor ille alle andre er...

7553720[/snapback]

Skal vi hele tiden debatere alt ut fra moral kan vi like så greit gi opp, livet i seg selv er umoralsk og urettferdig. Alle kan være enige i at det er umoralsk å stjele andres produkt, men så kan vi debatere videre:

Er det moralsk å selge et produkt for å tilegne seg selv mer enn andre

Er det moralsk å støtte musikkartistenes utagerende å sløsende livsstil

Er det moralsk å kjøpe musikk på internett og dermed ødelegge for levebrødet til flere mellomledd

Er det i det hele tatt moralsk at vi bruker milliarder på musikk mens folk sulter.

7553758[/snapback]

Det er umoralsk å selge et produkt som tilhører andre for å tilegne seg penger.

Punktum.

Resten er interessante problemstillinger (inkludert at du tydeligvis synes folk ikke skal få tjene penger på egne verk fordi de potensielt kan sløse), men det er ikke direkte relevant for Allofmp3 debatten.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Thorsen:

Enig i tanken din om at de burde videreutvikle allofmp3 konseptet. "If you cant beat them, join them!" må være det beste slagordet her.

Tilby ubeskyttet digitalisert musikk for nedlasting til en billig penge og de vil få en økning i inntekter på sikt, samt bli kvitt piratkopieringsproblemet en gang for alle ved å slå bena under dem med god kvalitet, tilgjengelighet, sikkerhet ved at dine kjøp lagres i "din profil" og lave priser.

Så kan de selge plater med cover for de som ønsker en hyllekopi!

Lenke til kommentar
Men uansett hvilke kriminelle knytninger de måtte ha(siden det er ulovlig?), så er det uansett feil at det gjøres, men synd at det ikke kan tilrettelegges for legal virksomhet

Jeg er dessverre ikke rå på russisk juss, men allofmp3 sin virksomhet er i hvertfall ulovlig etter norsk lov - derfor er det naturlig at det er ulovlig for alle dere forumbrukere som bor i Norge å handle fra denne russiske websida. Poenget er at man kan ikke omgå norsk lov ved å bestille varer fra utenlandske websider. F.eks kan du ikke handle hasj fra en webshop i Nederland (hvis det fins noe slikt :p ).

Enkelte har påpekt at kunder ikke har plikt til å undersøke lovligheten av varer man kjøper, men faktisk kan kunder straffes for å handle tyvegods hvis det er rimelig for påtalemyndighetene å anta at kunden visste det var tyvegods. Hvis du blir tilbydt en splitter ny laptop for 1000 spenn bør det ringe en bjelle. Det er noe som heter at hvis et tilbud er for godt til å være sant, så er det nok nettopp det.

Men nå skulle jo VISA og Mastercard stanse betalingene også, så vi får se hvordan ting utvikler seg.

EDIT: Ellers må jeg si som mad_arab at jeg absolutt ikke støtter plateselskapene i deres bakstreverske virksomhet, men jeg mener det blir tåpelig og naivt å gnåle om at allofmp3 er lovlig. Like greit å ta det for hva det er, en sjappe som ikke betaler en krone til de som har laget musikken. Om pengene går til den russiske mafiaen eller ikke forandrer altså ikke det faktum at man betaler til noen som utgir seg for å selge produkter lovlig, men hverken har betalt for seg eller inngått noen avtale med eierne av musikken.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Igjen må jeg bare si meg enig med mad_arab. Å kopiere musikk eller å laste ned uten å på noen helst måte å betale artisten er umoralsk. Hva er det med folk her så driver å unnskylder seg med slikt tull at et det ikke er moralsk å støtte artistens sløsing. Hva vet nå du om artisten? Og hva bryr du nå deg om at det faktisk er artisten sitt skaperverk. Du betaler for å få lov til å nyte av artistens skaperverk - hva er så vanvittig rart med det? Det er et produkt som alt annet du kjøper i butikken.

Igjen repeterer jeg hvis du syntes at plateselskapene som produserer og markedsfører artisten - samt artisten selv og alle mellomledd - tar for mye betalt for varen så kan du bare la være å kjøpe det. Hvis du mener at artisten lever et overdådig liv og sløser vekk så boikott med å la være å kjøpe artisten. Mener du det er mer korrekt å kopiere eller laste ned musikken fra allofmp3 enda du nå vet at pengene dine går i lommen til en tredjepart som ikke har noen som helst relasjon med artisten? I så fall så bruker du bare allofmp3 som en mer brukervennlig måte fordi det er så mye ræl du får når du laster ned fra andre p2p programmer. Innrøm dette da i det minste.

Og igjen repeterer jeg at jeg er enig med at DRM og måten distribusjon av musikk har stort forbedrings-potensiale. Og jeg som alle andre skulle gjerne se at selskapene faktisk tillater en type distribusjon som den allofmp3 har. Men det vil nok aldri koste så lite som allofmp3, som knapt nok ville dekket selvkosten av det å bringe frem en artist, produsere platene, sende vedkommede rundt alle veier samt en vanvittig dyr markedsføring i alle mulige medier. Hvis du tror dette er gratis så bør du nok studere tallene litt. At det er selskaper som skummer av fløten finnes jo også - men slik fungerer jo det kapitalistiske samfunnet som vi lever i også.

Lenke til kommentar
allofmp3 har din fulle støtte?

så du betaler heller russisk mafia for mp3, en å bare laste det ned gratis?

musikkerne selv ser jo ingenting til pengene fra allofmp3

7549436[/snapback]

Hva vet du om at det er mafia som står bak? Har du i det hele tatt prøvd siden?

Det kan ikke være tvil om at allofmp3.com teknisk sett er den beste musikkbutikken på nettet, og det hadde den også vært om prisene var på nivå med de vestlige. Det som gjør den bra er nemlig utvalg og de store valgmuligheter ang. filformat og kvalitet/ komprimering.

Jeg ser faktisk ikke en eneste rasjonell grunn til å betale overpris for DRM-befengt møkk hos iTunes. 9-12 kr per låt (med DRM attpåtil) mener jeg er overpris ja. Et album har gjerne 18 spor eller mer, og et album i aac format som er låst til iPod er ikke verdt betale mer for enn en CD med cover i butikken.

Jeg har ingen betenkelighet med å anbefale allofmp3.

Lenke til kommentar
Er veldig enig med mad_arab. All of MP3 beriker seg på å selge en vare de ikke har kjøpt - men bare piratkopiert. Selskapet de såkalt betaler royalties til har ingen form for viderebetaling til rettighetsopphavet, nemlig plateselskapet og artistene. Ved å handle på steder som allofmp3 så putter du penger i lommene på russisk mafia som bruker pengene på trafficing, narkotikasmugling, våpenhandel og det som verre her. Burde ikke en liten moralsk bjelle ringe her?

Ærlig talt, nå må du skjerpe deg. Dette er svært grove anklager, som du ikke har fnugg av grunnlagg for. Å påstå at å handle på allofmp3 er å finansiere trafficking og narko er hårreisende.

Kan du ikke dokumentere påstandene dine bør du holde dem for deg selv, for dette er det reneste tøv.

Allofmp3 er objektivt sett den beste musikkbutikken for oss forbrukere på nettet i dag. DERFOR er det så mange som handler hos dem. Av alternativene iTunes, allofmp3 eller p2p-nedlasting velger jeg allofmp3 med god samvittighet. De som har laget siden har laget et produkt som er så knakende godt at jeg synes de fortjener penger for det. :)

Lenke til kommentar

Hva moral angår så er det umoralsk å bruke allofmp3 dersom de bryter lover, men i motsetning til de store plateseskapene så er de vel faktisk ikke dømt for noe lovbrudd ennå. De store selskapene bryter stadig vekk lover og blir dømt/evt inngår forlik pga. dette. Ved å kjøpe fra de store selskapene støtter man altså lovbrytere og det er ergo også en umoralsk handling.

Siden man begår en umoralsk handling i begge tilfeller blir det opp til en selv å velge hvilken handling man mener er minst umoralsk dersom man vil ha et produkt som disse tilbyr. Det finnes altså ingen fasit på om ene er bedre enn det andre, men det må bli et helt personlig valg.

Det man kan si er at dersom allofmp3 skulle bli dømt, vil det vise seg at de er like ille som de såkalte lovlig alternativene som eksisterer, hva moral angår

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Til apollo3:

Det er et fåtall her som insisterer på at det er mafia, de fleste er enige om at det ikke finnes bevis hverken for eller mot det. Hvis du faktisk hadde lest tråden, så hadde du sett at vi hadde beveget oss vekk fra det temaet, og var inne på en bra debatt. Så la det der ligge, og la oss fortsette debatten istedenfor at du kommer med ryggmarksreflekser til temaer vi er ferdige med. OK?

Da er vi ferdige med det.

Hvis du mener at allofmp3 er uproblematisk fordi det ikke er mafia, så har du neppe heller lest resten av tråden. Ta deg litt tid, så ser du at det er presentert masse argumenter for hvorfor det de gjør er både urettferdig og umoralsk. Så kommenterer du disse argumentene istedenfor å bare si at du ikke har betenkeligheter. Du må nemlig rettferdiggjøre hvorfor det kan forsvares å kjøpe fram dem dersom vi skal ha noe å prate om.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Platebransjens opplegg i dag er dessverre ikke tilpasset dagens unge

*snip*

7549454[/snapback]

Godt poeng. Når man ikke gidder å betale 150 kr for en CD og ikke får lov til å kjøpe MP3 fra iTunes før man er 18 er det ganske enkelt å laste ned musikk fra "alternative steder".

Lenke til kommentar
Platebransjens opplegg i dag er dessverre ikke tilpasset dagens unge

*snip*

7549454[/snapback]

Godt poeng. Når man ikke gidder å betale 150 kr for en CD og ikke får lov til å kjøpe MP3 fra iTunes før man er 18 er det ganske enkelt å laste ned musikk fra "alternative steder".

7555505[/snapback]

iTunes er ikke noe særlig for de over 18 heller. DRM er nok til hinder for de aller fleste om de f.eks skal kjøpe seg ny PC eller noe annet enn apple sine AAC-spillere (iPod). Radiokvalitet og store hindre mot å trygge musikksamlinga si vil nok få mange til å sitte igjen med sjekket i postkassa. Prisene er også alt for høye og står ikke i stil til de langt lavere utgiftene plateselskapene har med å selge slik musikk i forhold til CD. I tillegg burde miljøavgiften på mp3-spillere vært fjernet siden det er mye mer miljøvennlig når plateselskapene slipper å produsere millioner av plastplater og frakte de land og strand rundt hele verden med biler. CD-plater burde derimot fått en miljøavgift.

Lenke til kommentar

Bra post, men de fleste er jo enige om at plateselskapene faktisk utgjør et problem. Den posten handlet ikke om Allofmp3. Som artist ville jeg blitt fornærmet hvis noen solgte mitt produkt for egen vinning, uten min godkjenning. Hvis Extantius var så misfornøyd med plateselskapet sitt, så ville han neppe vært mindre misfornøyd med at Allofmp3 tjenter penger på noe som var han sitt.

Lenke til kommentar
Ifølge nettstedet Betanews er erstatningskravet nå blitt på 1,65 billioner dollar - altså ca 10 billioner (10 000 milliarder) norske kroner

Et latterlig høyt erstatningskrav, som vanlig fra den griske platebransjen. Har de virkelig tapt 10 "oljefond" på salget på allofmp3? Tror ikke det nei. :hrm:

Lenke til kommentar
Jeg er dessverre ikke rå på russisk juss, men allofmp3 sin virksomhet er i hvertfall ulovlig etter norsk lov - derfor er det naturlig at det er ulovlig for alle dere forumbrukere som bor i Norge å handle fra denne russiske websida. Poenget er at man kan ikke omgå norsk lov ved å bestille varer fra utenlandske websider. F.eks kan du ikke handle hasj fra en webshop i Nederland (hvis det fins noe slikt  :p ).

7554072[/snapback]

(VG Nett) Kulturdepartementet har slått fast at det er lovlig å handle hos Allofmp3.com. De selger musikk ca. 90 prosent billigere enn konkurrentene.

Det er helt lovlig for norske forbrukere å bruke seg av allofmp3.com fordi det finnes ENDA ingen DOM som viser at allofmp3.com ikke betaler royalty til ROMS, hvordan andre land liker ROMS og russlands loverk har lite å si, så lenge de vil selge i russland må de følge russisk lov.

Og joda du kan handle hasj på en nettbutikk i nederland det som er forbudt er å importere det til norge. Import av musikk er ikke forbudt, så lenge den er kjøpt LOVLIG i det landet den er kjøpt i.

Kilde: http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=158806

Lenke til kommentar

Vi mennesker er noen av de mest sårbare vesen som ferdes på jorden. Uten tøy overlever vi ikke lenge ute i skogen en kald vinterkveld. Vi har heller ikke veldig skarpe hoggtenner og farlige klør. Men likevel er vi blant de mest suksessrike skapningene på jorden. Hvorfor? Fordi vi er eksperter på å omstille oss og tilpasse oss til omgivelsene. Og hvor vil jeg med dette? Jeg prøver å vise et poeng som musikkartellene ikke forstår. Det er ikke de sterkeste som overlever, heller ikke ikke de mest intelligente. Men de som har best evne til å omstille seg og tilpasse seg forrandringer.

Vi har sett en massiv forrandring i handlemønster og bruksmønster for musikk de siste årene. Det er et enormt marked for musikk på nett. Men bransjen ønsker ikke denne forrandringen velkommen. De ser på den som en trussel mot deres eksistens. Og det er den. For bransjen kan ikke holde på slik den gjør nå. Før var det bransjen som dikterte hvem vi skulle like, hvem som var våre pop idoler. Vi kjøpe musikken deres og var fornøyde med det. Vi hadde ingen forutsetninger for å vite om det var noe bedre der ute et sted. Med internett kom ett markedsføringesmedia bransjen ikke kontrollere, og en måte for artister å selge seg på uten å måtte gjennom "godkjenningen" hos platekartellene. Og med internett har vi fått artister som har klart å bruke dette for alt det er verdt og faktisk klart å bli kjente uten å måtte "godkjennes" av bransjen. Vi kan velge mellom enda flere alternativer og blant musikk du ellers aldri hadde kommet ut for. Dette kan være en god ting for de som liker enda større utvalg, eller en fortvilelse for de som liker å ha et idol å forholde seg til. Men sakens kjerne er at internett er her for å bli, så enten får de bli med på leken på brukerenes premisser eller tape kampen og måtte oppleve å dø ut i denne revolutionen i måten musikk produseres og distribueres på.

Jeg vil ønske Extantitus lykke til videre som musiker. Og håper at du etterhvert kan få litt tilbake for alt arbeidet du har lagt i musikken din.

Lenke til kommentar
Thorsen:

Enig i tanken din om at de burde videreutvikle allofmp3 konseptet. "If you cant beat them, join them!" må være det beste slagordet her.

Tilby ubeskyttet digitalisert musikk for nedlasting til en billig penge og de vil få en økning i inntekter på sikt, samt bli kvitt piratkopieringsproblemet en gang for alle ved å slå bena under dem med god kvalitet, tilgjengelighet, sikkerhet ved at dine kjøp lagres i "din profil" og lave priser.

Så kan de selge plater med cover for de som ønsker en hyllekopi!

7553792[/snapback]

Jupp, la oss si det som det er:

De som i dag laster ned musikk enten fra fildelingsnettverk eller nettsteder som allofmp3.com ville sannsynligvis aldri ha kjøpt musikken på cd uansett.

Ved da å tilby lovlig og amerikansk godkjent BILLIG nedlasting av musikk, med samme formatstøtte som allofmp3 har i dag kan man dermed få solgt mye mer musikk uten at det kommer til å gå noe nevneverdig ut over cd salget. Det er iallefall min mening.

Rettsaker etterforskning etc etc koster sannsynligvis plateselskapene mer enn det hadde gjort å kjøpe opp hele allofmp3 og samtidig drive siden videre UTEN å øke prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...