philrupp Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Hei. Har hatt et batteri som jeg har måttet lade et par ganger med noen ukers mellomrom fordi det er gamelt. Her om dagen ladet jeg det på nytt og satte det i bilen, men den vil ikke starte. Motoren vil ikke en gang kinne. Har målt batteriet og det er 12,5 V. Sjekket ladingen på bilen sist gang og den holdt 14,4 så den er også iorden. Regner med at det er et nytt batteri som skal til, men syntes bare det er litt rart at batteriet har en spenning på 12,5 V og bilen ikke reagerer. Noen som har noen forklaringer? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) 12.5V er rimelig lavt for et idle batteri. Med en gang du kobler en belastning på det da, så faller nok spenningen til 3-4V. Forøvrig er eneste måten å faktisk kunne si hvor godt oppladet et blybatteri er, er ved å måle det samtidig som det lades eller utlades. Et batteri hvor det verken går strøm ut eller inn vil aldri gi en nøyaktig verdi. Prøv å starte med startkabler til en annen bil evt, så ser du fort om det er batterispenningen det er noe galt med, eller om det er noe annet som ikke fungerer som det skal. Endret 21. desember 2006 av jonepet Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Mål spenningen MENS du kjører startmotoren. Du kan ha dårlig kontakt et sted mellom batteriet og startmotoren. Jeg har opplevd på en av mine biler at den mistet kontakten mellom kabel og kabelsko inn på startmotoren. Da målte jeg full batterispenning inn på startmotoren helt startmotoren ble kjørt, da ble alt dødt. Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Puss batteripoler og polskoene. Det er veldig viktig at det er god kontakt til startmotoren. Sett inn kontakter med polfett. Startmotorene trekker i starten en spisseffekt på 3-400 amper!! Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 24. desember 2006 Del Skrevet 24. desember 2006 Hvis batteriet tidligere har hatt et svært lavt syrenivå over en tid, så hjelper det ikke å fylle opp igjen med vann. Det partiet som da var tørt, er nå dødt. Dvs, at batteriets ah-timetall (kapasitet) har gått kraftig ned. Selv om man lader til "høye" spenninger, så orker ikke batteriet å "jobbe" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå