Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startproblemer - batteri

philrupp

Anbefalte innlegg

Hei.

Har hatt et batteri som jeg har måttet lade et par ganger med noen ukers mellomrom fordi det er gamelt. Her om dagen ladet jeg det på nytt og satte det i bilen, men den vil ikke starte. Motoren vil ikke en gang kinne. Har målt batteriet og det er 12,5 V. Sjekket ladingen på bilen sist gang og den holdt 14,4 så den er også iorden.

Regner med at det er et nytt batteri som skal til, men syntes bare det er litt rart at batteriet har en spenning på 12,5 V og bilen ikke reagerer.

Noen som har noen forklaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

12.5V er rimelig lavt for et idle batteri. Med en gang du kobler en belastning på det da, så faller nok spenningen til 3-4V.

Forøvrig er eneste måten å faktisk kunne si hvor godt oppladet et blybatteri er, er ved å måle det samtidig som det lades eller utlades. Et batteri hvor det verken går strøm ut eller inn vil aldri gi en nøyaktig verdi.

Prøv å starte med startkabler til en annen bil evt, så ser du fort om det er batterispenningen det er noe galt med, eller om det er noe annet som ikke fungerer som det skal.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Mål spenningen MENS du kjører startmotoren. Du kan ha dårlig kontakt et sted mellom batteriet og startmotoren. Jeg har opplevd på en av mine biler at den mistet kontakten mellom kabel og kabelsko inn på startmotoren. Da målte jeg full batterispenning inn på startmotoren helt startmotoren ble kjørt, da ble alt dødt.

Lenke til kommentar

Hvis batteriet tidligere har hatt et svært lavt syrenivå over en tid, så hjelper det ikke å fylle opp igjen med vann. Det partiet som da var tørt, er nå dødt. Dvs, at batteriets ah-timetall (kapasitet) har gått kraftig ned. Selv om man lader til "høye" spenninger, så orker ikke batteriet å "jobbe"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...