Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisan

Jeg har nå holdt på med VB2005 en god stund og er kommet til det punktet i programmet mitt at jeg trenger intens fil behandling.

Jeg har tidloigere bare brukt streaming av filer, men dette er jo ingen spesiell god løsning da det for det første er tekst basert og for det andre sekvensielt, uten record nummer etc.

Jeg ønsker derfor å vise noen eksempler på hvordan jeg gjør dette i Clarion og hvis noen kunne være så vennlige å vise meg VB2005 ekvivalenten så hadde jeg vert UBER HAPPY :-D

Ok. Here goes. I Clarion kan jeg lese poster i en fil/tabell på tre måter. Det er flere, men det er disse tre som er viktige:

GET(Kunder, 123)

Dette leser post nr. 123 i kundefilen, hvis den finnes. Finnes den ikke får jeg errorcode tilbake.

Jeg kan også lese filen basert på en nøkkel:

Kunder.KundeNavn = "Hans Hansen"
Get(Kunder, Kunder.KundenavnKey)

Her leses posten inn basert på en nøkkel som er bygget opp rundt KundeNavn feltet i tabellen.

Og så til den sekvensielle måten å lese poster:

Clear(Kunder)
Kunder.SisteBesokDato = "01/01/2003"
Set(Kunder.SisteBesokDatoKey)
Loop until EndOfFile(Kunder)
 Next(Kunder)
 If Kunder.SisteBesokDato > "31/12/2003" then break.
End Loop

Her leses alle kunder i Kundetabellen som er innenfor besøksdato i året 2003.

Så til neste del som omhandler endringer og slettinger. Forutsatt selvsagt at ovennevnte kode fant en record, kan jeg gjøre følgende:

Kunder.SisteBesokDato = Today()
Put(Kunder)

Jeg kan selvsagt slette en record slik:

Delete(Kunder)

Dette sletter den siste posten som ble hentet fra tabellen.

Ok. Hvordan gjør jeg så dette i Visual Basic 2005? Jeg tar gjerne imot hjelp på hvordan dette gjøres mot SQL også, men i utgangspunktet vil programmet mit kunn brukes mot egne filer, men jeg skal på sikt legge inn støtte for SQL Express.

Takker for all hjelp som måtte komme

Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt usikker på hvordan støtten er i .Net, men i VB6 fungerer Access-databaser ganske greit. (Har desverre ingen .Net-eksempler på det)

7549890[/snapback]

Vell, i VB2005 er det en Starter Kit som lar meg bygge et filmarkiv. Dette eksemplet benytter en ACCESS base. Denne kompilerer og kjører, men den klarer ikke lagre i ACCESS fila. Jeg kan åpne access tabellene i Visual Studio's GUI og legge inn data slik at jeg kan se dem i programmet når det kjører, men jeg får ikek tilo å endre noe gjennom programmet.

Jeg har også spurt litt rundt på andre forum og eneste fornuftige svar jeg får er å gå for SQL på en eller annen måte. Går ut ifra at ACCESS benytter SQL syntax og at dette derfor burde være det samme, men får det altså ikek til.

Håper på mere hjelp...

Ole

Lenke til kommentar
Bruk dataset og datatable. :)

En liten introduksjon: http://www.informit.com/articles/article.asp?p=27002&rl=1

Det er enkelt å lese og lagre data med dataset (hvis man ikke henter data til dette fra en database) ved å bruke dataset.LoadXML og dataset.SaveXML.

Sparer meg for masse bryderier. :)

7555481[/snapback]

GLIMRENDE!! Akkurat hva jeg var på jakt etter!! Takker....!!

Ole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...