Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hovedkort starter ikke

Anbefalte innlegg

Hei,

Har prøvd meg på "case-mod" av en hjørnepult til ungene. Kjøpte hovedkort, psu og annet fra Komplett for å installere dette i pulten.

Hovedkort og psu er montert på treverk og eg lurer nå på om dette kan være grunnen til at eg nå ikke får startet opp hovedkortet. Når eg trykker på On/Off-knappen starter viftene et halvt sekund før alt er dødt - prøver eg å trykke på knappen igjen, skjer ingenting.

Oppsettet er som følger:

- MSI K8N SLI-FI, nForce4 SLI, Socket-939

- AMD Athlon 64 3800+ 2,4GHz Socket 939

- Forton/Source Strømforsyning ATX-400W

- Sony DVD-brenner

- Samsung Spinpoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM

- On/off-bryter, reset bryter tatt fra ATX-kabinett kjøpt hos Clahs Ohlson.

- Gigabyte Radeon X1300 PRO

Noen som kunne tenke seg en mulig feilkilde?

Endret av jimmy-ag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det at du har festet kortet i treverk har ikke noe med saken å gjøre. Jeg har selv hatt hele datamaskin liggende på bordet i kanskje 6- 8 mnd. Ingenting har skjedd.

Men spørs om du har noe metall eller noe slikt rundt da. Hovedkortet skal starte selvom han ikke har 24pin og 4/6 pin tilkoblet, det gjør iallefall mitt, jeg kan nesten ikke svare for ditt, da jeg ikke har prøvd det.

Ta ut bios batteriet, sleng hk i et kabinett, sjekk det du kommer på , at det ikke står intill metallet i kabinettet og sleng batteriet inn i hovedkortet igjen, og prøv.

Håper du lykkes :)

Lenke til kommentar
Har du festet begge strømkablene til hovedkortet? :dontgetit:

7549061[/snapback]

Hadde et lignende problem med at systemet startet, men stoppet etter ca et par sec.

Grublet og knotet fryktelig et par timer, men fant fort ut etter en grundig lesing av manual at 4/6 pins kontakten ikke var tilkoblet. Alt gikk som en drøm fra da av:)

Lenke til kommentar

Har koblet til 20-pins konnektor fra psu til 24 pins konnektor på hovedkort (det blir 4 ledige på hovedkort) og 4 pins konnektor (firkantet) er også koblet til. Har et PCI-e grafikkort og har derfor også koblet til en 4-pins konnektor som ifølge manual for hovedkort skulle tilkobles ved bruk av grafikkkort.

Men eg må si eg er noe usikker på alle kontaktene som hører til JFP1 og JFP2 på hovedkortet.

Eg har koblet slik på JFP1:

Hovedkort - Ledninger fra ATX-kabinett

1. HDD_LED_P - H.D.D. LED, rød farge, kabelpar 1

2. FP PWR/SLP - ingenting tilbkoblet

3. HDD_LED_N - H.D.D. LED, hvit farge, kabelpar 1

4. FP PWR/SLP - ingenting tilkoblet

5. RST_SW_N - RESET SW, hvit farge, kabelpar 2

6. PWR_SW_P - POWER SW, oransje farge, kabelpar 3

7. RST_SW_P - RESET SW, blå farge, kabelpar 2

8. PWR_SW_N - POWER SW, hvit farge, kabelpar 3

Visuelt er pinnene plassert slik på HK:

2 4 6 8

1 3 5 7 9

JFP2 er koblet slik:

1. GND - POW LED -, Hvit ledning, kabelpar 4, en singel konnektor per ledning

2. SPK- - Ingenting tilkoblet

3. SLED - Ingenting tilkoblet

4. BUZ+ - Ingenting tilkoblet

5. PLED - POW LED +, grønn ledning, kabelpar 4, singel konnektor

6. BUZ- - Ingenting tilkoblet

8. SPK+ - Ingenting tilkoblet

Visuelt er pinnene plassert slik når du ser på hovedkort:

2 4 6 8

1 3 5

Lenke til kommentar

Hei,

Siden det var eg som startet denne tråden, så får eg vel også stenge den i form av å si fra at problemet er løst. Litt flaut dette, men eg hadde altså koblet feil.

Eg hadde mottatt en psu med 20/24 pinner's konnektor, denne bestod altså i en 20 pins kontakt og en 4 pins kontakt (kvadratisk). Eg hadde prestert å putte 4 pins kontakten som hørte til 24 pinner'en, i den kvadratiske kontakten som forsyner CPU'en med spenning. Den kvadratiske kontakten som hørte til CPU'en hang å slang.

Etter å ha satt på plass den som hang å slang i kontakt for CPU og satt 4 pins kontakt over i 24 pinners kontakt på HK fungerte hovedkortet som en drøm.

Beklager å ha brukt plass for et problem som dette her på forumet, pleier vanligvis å sjekke ting mer nøye før eg spør om hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...