sentence Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 DELL: Kom dere opp fra steinalderen! Det skremmer meg at DELL har antikk maskinvare i sine modeller. Jeg snakker da om 533MHz RAM og Serial ATA (150!) harddisker. Gud vet hva slags hovedkort de kjører når de setter opp sånne komponenter. SATA-150 hadde jeg i maskinen for 4-5 år siden. Eller kjøpte de inn 1,000,000,000,000 brikker med RAM og harddisker for en del år siden som de må bruke opp først? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Det skremmer meg at DELL har antikk maskinvare i sine modeller. Jeg snakker da om 533MHz RAM og Serial ATA (150!) harddisker. Gud vet hva slags hovedkort de kjører når de setter opp sånne komponenter. SATA-150 hadde jeg i maskinen for 4-5 år siden. selv om du kuttet ut SATA-disker for mange år siden er det mange som ikke har gått over til denne teknoligien ennå. Hvis du ser på de største webshopene så selger jo de fremdeles hovedkort og hardisker som støtter SATA standaren. Lenke til kommentar
sentence Skrevet 21. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2006 selv om du kuttet ut SATA-disker for mange år siden er det mange som ikke har gått over til denne teknoligien ennå. Hvis du ser på de største webshopene så selger jo de fremdeles hovedkort og hardisker som støtter SATA standaren. 7548430[/snapback] Saken er at det ikke finnes kun én SATA-standard. Du har det gamle 150-systemet som DELL bruker ennå i sine konfigurasjoner, også har du det nyere 300-systemet (SATA-2) som du finner på webshoppene og er absolutt ikke noe nytt lenger. Forskjellen er overføringshastighet. Så vidt jeg vet har det vel ikke kommet noe nytt etter SATA-2, om ikke du velger å gå tilbake til IDE eller bruke SCSI. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) du får ha meg unnskylt men nå synes jeg du bare er lattelig. SATA ble lansert i 2003 og SATA2 noe senere. Siden det er en såpass ny teknologi vil det ta endel år før det er skikkelig inarbeidet i markedet for eldre standarer. Å forvente at en hel bransje med flere (hundre?) millioner maskiner og servere kutter ut SATA1 til fordel for SATA2 på dagen synes jeg ganske drøyt. edit: hvis du kaller SATA for teknologi fra steinalderen synes jeg du bør se deg litt bedre rundt. Endret 21. desember 2006 av ilpostino Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 SATA-150 hadde jeg i maskinen for 4-5 år siden. 7548371[/snapback] Har du sett noen disk som klarer å overføre mer enn 150 MB/s? Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Siden 533MHz DDR2 kjører nogenlunde synkront med Core2Duo yter det nesten like bra som 667 og 800 sammtidig som det utvikler mindre vare og bruker midre strøm. Jeg kunne aldri tenkt meg å kjøpe en Dell (jeg har Dll på jobben), men jeg vurder selv å kjøpe billig 533 minne til mitt kommende C2D system etter jul. Lenke til kommentar
Doleo Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) Du kan ikke ha hatt sata i maskin for 4-5 år siden da det først ble lansert i 2003. Vi er nå i 2006, og for de som har vanskelig for det er det 3 år siden sata ble lansert. Videre leverer de fleste disker ca 70mb/s, så teoretisk kan man bruke pata-100 uten at det er noen flaskehals i oppsettet. Og dell kjøper heller ikke 1000 millarder ram brikker. Det tilsvarer at dell kjøper 155 ram brikker per innbygger i hele verden. Om du skal bruke tall når du skriver innlegg er det en fordel at du forstår tallene og forholdet mellom dem. Endret 21. desember 2006 av Doleo Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Forestill deg at en bedrift kjøper inn 250 stasjonære PCer fra Dell, HP eller en annen stor leverandør. De setter inn IT-gutta til å egenutvikle en egen image-fil som de ghoster inn på maskinene via nettverket, så PCene enkelt blir satt opp i henhold til de programmer og policier bedriften trenger. Ett år etterpå har bedriften fått 50 nye ansatte, som trenger samme type stasjonære PC. Nå får de imidlertidig ikke tak i akkurat samme modell, fordi de modellene som selges har et annet hovedkort, med andre driverkrav. Image-filen kjøres ut på de nye maskinene, men de går i BSOD pga drivertrøbbel. Hva er da kulest; at de 50 nye maskinene har SATA 300! og 800MHZDDR2 OMFGZ LOL-RAM, eller at IT-gutta må lage en ny image-fil til disse maskinene, som skiller seg ut i forhold til de andre 250 maskinene, og enkelte programmer bedriften er avhengig av ikke lar seg kjøre pga maskinvareendring? Levetid på standardmodeller er ganske viktig i slike tilfeller, og derfor kan man se at HP, FSC osv. fortsatt selger servere basert på Pentium 4-CPUer og annen "steinaldermaskinvare". En annen side av saken er at det for 99% av de som kjøper inn disse maskinene ikke har en dritt å si om diskgrensesnittet har en teoretisk høyere ytelse de aldri legger merke til. Det viktigste da er at prisene er lave og at maskinene duger, noe de store produsentene får til ved å kjøpe inn store lagre. Personlig kommer jeg aldri til å vurdere en slik ferdig-PC til meg selv, så lenge jeg gidder å følge med på HW-fronten i hvert fall, men det er andre ting som er viktigere enn RAM-hastighet for de aller fleste. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Trådstarter har tydeligvis ikke peiling. SATA300 er bare en gimmick, er INGEN praktisk forskjell. Rask ram tjener en ingenting på når den må kjøres på tregere hastigheter en den er god for. Troll? Lenke til kommentar
sentence Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 du får ha meg unnskylt men nå synes jeg du bare er lattelig. SATA ble lansert i 2003 og SATA2 noe senere. Siden det er en såpass ny teknologi vil det ta endel år før det er skikkelig inarbeidet i markedet for eldre standarer. Å forvente at en hel bransje med flere (hundre?) millioner maskiner og servere kutter ut SATA1 til fordel for SATA2 på dagen synes jeg ganske drøyt. edit: hvis du kaller SATA for teknologi fra steinalderen synes jeg du bør se deg litt bedre rundt. 7549656[/snapback] Jeg kjøpte en PC i 2002 med hovedkortet: Asus P4PE. Dette har SATA-porter. I databransjen kan 4 år gammel teknologi trygt kalles for ”steinalder”. Det skjer såpass mye på denne fronten innenfor ytelse at du bør ikke ha komponenter som henger etter som flaskehalser. Lenke til kommentar
sentence Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 Har du sett noen disk som klarer å overføre mer enn 150 MB/s? 7550259[/snapback] Ja, SATA-300. Lenke til kommentar
sentence Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 Siden 533MHz DDR2 kjører nogenlunde synkront med Core2Duo yter det nesten like bra som 667 og 800 sammtidig som det utvikler mindre vare og bruker midre strøm. 7550332[/snapback] Forskjellen mellom 533 og 667 er nok ikke som natt og dag, men fra 533 til 800 vil det bli veldig merkbart. Dette opplevde jeg da jeg gikk fra 667 til 800 i samme kvalitetsklasse. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Har du sett noen disk som klarer å overføre mer enn 150 MB/s? 7550259[/snapback] Ja, SATA-300. 7556385[/snapback] Du mener en SATA-300 disk klarer å overføre 300 MB/s? Den über-disken vil jeg gjerne kjøpe. Link plix? Lenke til kommentar
sentence Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 Du kan ikke ha hatt sata i maskin for 4-5 år siden da det først ble lansert i 2003. Vi er nå i 2006, og for de som har vanskelig for det er det 3 år siden sata ble lansert. 7550389[/snapback] Jeg gjentar: Jeg kjøpte en PC i 2002 med hovedkortet: Asus P4PE. Dette har SATA-porter. Lenke til kommentar
sentence Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 Forestill deg at en bedrift kjøper inn 250 stasjonære PCer fra Dell, HP eller en annen stor leverandør. De setter inn IT-gutta til å egenutvikle en egen image-fil som de ghoster inn på maskinene via nettverket, så PCene enkelt blir satt opp i henhold til de programmer og policier bedriften trenger. 7551100[/snapback] -- kjempeklipp -- Det må uansett nye hovedkort til for å kunne kjøre C2D, og harddisker og ram krever ingen ny installasjon av OS, så her kunne du spart deg for mye skrivetid. Allerede på ett år har det skjedd mye på både hovedkort- og prosessorfronten. På to år snakker vi om udatering. Og utviklingshastigheten bare øker! Lenke til kommentar
sentence Skrevet 22. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2006 Trådstarter har tydeligvis ikke peiling. SATA300 er bare en gimmick, er INGEN praktisk forskjell. Rask ram tjener en ingenting på når den må kjøres på tregere hastigheter en den er god for. Troll? 7553023[/snapback] Fortell meg da hvorfor jeg som bruker 3D-software rendrer en god del raskere ved å gå fra 667Mhz ram til 800Mhz! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Hysj på deg, du tar helt feil. Hvilke fordeler har SATA300 foran SATA150? (SATA2 finnes ikke) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Trådstarter har tydeligvis ikke peiling. SATA300 er bare en gimmick, er INGEN praktisk forskjell. Rask ram tjener en ingenting på når den må kjøres på tregere hastigheter en den er god for. Troll? 7553023[/snapback] Fortell meg da hvorfor jeg som bruker 3D-software rendrer en god del raskere ved å gå fra 667Mhz ram til 800Mhz! 7556408[/snapback] Hvordan kan du gjøre dette når RAMen kjører på 667mhz? Det er nok tilgangstidene som har forandret seg. RAMspeed er avhengig av FSB Lenke til kommentar
-Alex- Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Du mener en SATA-300 disk klarer å overføre 300 MB/s?Den über-disken vil jeg gjerne kjøpe. Link plix? 7556394[/snapback] Link til uber disken din Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Du mener en SATA-300 disk klarer å overføre 300 MB/s?Den über-disken vil jeg gjerne kjøpe. Link plix? 7556394[/snapback] Link til uber disken din 7556448[/snapback] Ha litt peiling før du uttaler deg plx. Bare litt. Han ba om en som klarerå overføre 300MB/s, ikke en med tilkobling til hovedkortet som klarer 300MB/s. Disken klarer verken lese eller skrive så mye som 100MB/s. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå