Gå til innhold

Komplett vannkjøling. CPU,GPU,NB,SB,mosfets,HDDs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger mye per HDD, da det (på mine i hvert fall) var ugjevne overflater. I verste fall en sprøyte per HDD.

 

Ellers kommer du forbausende langt på en sprøyte, så jeg ville tro at du klarte deg med mindre enn to sprøyter på resten.

 

Det er forresten vanlig med termiske puter (f.eks disse) på rambrikkene i stedet for pasta, og av og til MOSFET.

Endret av drbo
Lenke til kommentar
Er det noen som har peil på hvor mye AS5 jeg trenger til alle flatene mine?

Jeg trenger det på HDD driven (sikkert store flater der), 2xmosfets, nb, sb, cpu, gpu + gpu rambrikker og vregs. Hvor mange sprøyter bør jeg budsjetere med?

7749130[/snapback]

Jeg ville ikke kastet bort penger på AS5 til disker. Dette er ikke kritiske deler, og det holder i MASSEvis med billig varmeledende pasta.

Lenke til kommentar
Har fått mesteparten, men det er fremdeles noe som gjenstår (den siste pakken ble først sendt fra Danmark i dag...).

 

Med jeg har fått pumpe, tank, aquaero (med temp, flow og væskenivå) og HDD bur. Du kan glede deg til HDD buret fra AC, det er lekkert, og jeg likte særdeles godt gummiopphenget.  :cool:

 

Så tiden hittil har godt med til å demontere gammelt, samt modifisere kassen litt. Regner med å kommme tilbake med mer (samt noen bilder) torsdag/fredag. Kan ikke skru sammen alt før siste pakken kommer.

 

Sammen med aquaero kom det 4 temp sensorer, og jeg er usikker på hva jeg bør måle (RAM, GPU, NB, SB, MOSFETeller HDD), samt hvordan det er best å feste disse sensorene. Pønsker litt på dette. Er også spent på om aquaero vil fungere sammen med Vista, det kan se ut som om jeg må vente på en update som er lovet mot slutten av månenden ... :hmm:

 

Ellers så jeg på tegningen din. Jeg ville ha flyttet tank og pumpe slik at disse er mellom radiator og CPU. Du får da et lager av kjølt vann på tanken, og høyest mulig trykk på CPU blokken, og dermed best kjøling der.

 

Når det gjelder vannblokk, så har jeg utviklet en svakhet for AC, og sammen med AC pumpe så skulle vel det bli bra.  :thumbup:

 

Kommer tilbake med bilder og slikt ASAP (

7677989[/snapback]

 

 

Hei,ser du har bestillt ifra vcore.dk

Lurer selv på å bestille div ting derifra, det jeg lurer på da, er hva blir frakt,toll, moms osv?.. Hva blir regnestykket?..

Hadde du kunne forklart det,eller enda bedre ett konkret regnestykke..

På forhånd takk, og ellers en bra tråd/prosjekt :)

 

Mvh

Tom egil

Lenke til kommentar

Takker for komplimenter, men jeg ville fulgt med på bloggen til daherik, da jeg tror hans PC blir enda mer gjennomtenk (min er etterhvert blitt mere gjennomtenkt) og stiligere. Jeg har virkelig fått sansen for prosjektet hans, og hadde kanskje valgt en lignede kabinettløsning i dag ... (selv jeg er svært fornøyd med kabinettet mitt) :cool:

 

daherik: kunne du ikke postet noen bilder av fremdriften din også her? :yes:

 

Yahoo: Når det gjelder swiftech blokkene så følger det med nipler for 1/2" slange i pakningen, så det blir uproblematisk.

 

For AC blokkene, tank og pumpe er det igjen et spørsmål om plass og nipler, men jeg ser ikke helt behovet da AC er lowflow.

 

Når det gjelder Tt kabinettet/ eller LCS settet (pumpe og rad), så må du lage overgang fra 3/8".

 

325IX: Når det gjelder bestiling fra Danmark, så er det ganske rett frem for elektroniske produkter som er tollfrie. Dvs du betaler kun avgifter. Danmark har 25% mva, vi har 25% mva. Så det som skjer er at nettbutikken trekker fra 25% på summen når du bestiller hos dem. I tillegg kommer frakt. Dette betaler du til nettbutikken.

 

Dersom denne sluttsummen er mindre enn NOK 200.- så er dette tollfritt og avgiftsfritt, og det kommer rett hjem til deg uten noe merkostnader.

 

Dersom denne summen kommer på 200-1000 NOK, så vil posten foreta en såkalt forenklet tollbehandling. Denne koster NOK 90.-, og i tillegg må du betale avgifter (25% mva). Mao du betaler den prisen du ser i nettbutikken + frakt + 90.-

 

Dersom du bestiller for mer enn 1000.- er det det samme prinsippet, men her må du gi posten tillatelse til å fortolle varene, dette tar leger tid, og jeg hvet ikke hva det koster (posten sender deg et brev, som du må svare på).

Lenke til kommentar

Jeg kan gjerne legge ut noen bilder her etterhvert som som prosjektet går fremover. Nå er forøvrig prosjektet stanset helt opp i påvente av en pakke fra vcore som har satt seg fast i tollen og tar usannsynlig lang tid å sjekke ut. (Nærmer seg 2 uker fra avsendingsdato... :ohmy: )

 

Når jeg får den kommer jeg litt videre, men noen kjempeprogresjon blir det nok ikke før tidligst neste helg da jeg venter på en 8800gtx og cpu blokk som (forhåpentligvis)blir sendt den 21.januar fra EK, pluss jeg mangler inline-tempsensorer som er på vei fra USA. Og i tillegg en shipment fra pc-cooling tyskland som tidligst blir sendt 25 januar. Og for ikke å nevne en pakke fra komplett som forhåpentligvis dukker opp i neste uke.

 

Puh.. Det er litt av et puslespill å skaffe seg alle deler når man er kresen på hva man vil ha inn i loopen og ikke. Jeg har allerede sprengt budsjettet big-time, så dette er absolutt ingenting å trakte etter om man er på et tight budsjett. Men gøy blir det uansett.

 

Mens jeg venter kommer jeg nok til å benytte tiden til å finne en fornuftig "sandwhich" løsning for montering av pumpe i bunn av kabinett uten at vibrasjoner forplanter seg i kabinettet. Blir nok etter modell av hva en guru på aqua-computer har laget. Altså to lag med skumgummi på hver sin side av et hardere lag skumgummi og dette plasseres mellom pumpe og gulv og festes med skruer.

 

Jeg har fått mange varierende tilbakemeldinger på min loop-layout + om jeg skal ha vifter i push eller pull setting. Setter pris på tips fra folk med erfaring. Legger ved foreløpig skissert loop-layout nedenfor. Når det gjelder push/pull vifter skal radiatoren monteres i topp av kabinettet med viftene over seg. Spørsmålet er da om viftene bør dytte frisk luft utenfra, gjennom radiator og inn i kabinett eller om de skal suge kabinettluft gjennom radiator og ut av kabinett.

 

Flowlayout:

Flowlayout2.jpg

Lenke til kommentar

Har par spørsmål til deg drbo.

Hva er den bryteren nederst der slangene/ledningene går nn i kabinettet.

 

Er det der den radiatoren som fulgte med kabinettet? Vet du om andre radiatorer 3x120 vil passe der hvis man vil oppgradere til en bedre en?

Hva ertemperaturen inne i kabinettet? Er det bra luftgjennomstrømming? Hva er temperaturen på harddiskene dine?

Lenke til kommentar

Bryteren er til UV-lyset. (den kan plasseres hvor som helst egentlig, men den passet der uten at jeg trengte å gjøre noe). :cool:

 

Radiatoren er orginal, men da den festes i viftefestene, så vil jeg anta at det meste av andre radiatorer vil passe.

 

Har aldri målt temp på HDD. Temp i kabinettet er lav (det er svært god gjennomstrømning), men jeg har aldri målt denne ...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen folkens!

 

Nå har jeg så godt som bygget opp min vannkjølte maskin og kommer til å legge ut oppdatering på prosjekt loggen i løpet av denne uka.

 

Jeg har derimot et par spørsmål til dere som benytter aquaero fra aqua-computer.

Jeg har koblet min aquaero mot følgende deler:

- Tubemeter

- 4 x fans

- 2 x temp sensors

- 1 x flowsensor

- 1 x aquastream

- 1 x USB aquaero til MB

 

Jeg har koblet 4-pins drevstrøm til tubemeteret, aquaero og aquastream. Alt ser ut til å funke fint bortsett noen få ting.

For det første viser tempsensorene alltid rundt 38 grader selv om det skal være romtemperatur. Det virker som om de er skrudd for høyt opp siden rommet mitt ikke er mer enn 20 grader.

For det andre er aquasuite-programmet som følger med rimlig kjipt å jobbe med. Hvis jeg skifter navn på vifter, stiller viftene til å følge temperatur eller generelt stiller på hva som helst funker det der og da. Men skrur jeg maskinen av og på er alt tilbakestilt til fabrikkinstillinger igjen... Dette til tross for at jeg spesifikt velger "Save" i menyen.

For det tredje. Skal det være en led på tuppen av tubemeteret? Jeg ser iallefall ingenting til den led'en. Hvordan får man den til å lyse blinke etc?

 

Har du, drbo, eller noen andre peiling på dette?

Lenke til kommentar

Godt å høre at det er fremdrift daherik, har ventet i spenning. :cool:

 

Når det gjelder temp sensorene, kan jeg egentlig ikke hjelpe deg. Det høres jo ikke ut som om de står i fahrenheit (38f = 3,3c). Men hvordan oppfører de medfølgende aqaero sensorene seg versus inline sensorene? Mine viser det samme +- 1c.

 

Når det gjelder settingene i Aquasuite (jeg bruker siste beta), så funker dette for meg ... men det tar noe tid å få det lagret ... så følg med på displayet til aquaero ...

post-114224-1171395478_thumb.jpg

 

LED til tubemeteret må du selv slå på (default var AV), da skal det komme råde blink. Selv slet jeg med at jeg hadde montert ledningen feil vei på tubemeteret, prøv om deg frem ...

post-114224-1171395526_thumb.jpg

 

Men hvordan er vannstrømmen din? den er jeg nyskjerrig på ... :)

Lenke til kommentar

Det som er litt rart er at både temp-sensorene jeg fikk med aquaero og den jeg kjøpte fra dtech (inline) viser like starttemper. Det er jo også ganske naturlig siden jeg bruker vanntempen bør være ca lik romtempen ved oppstart.

Men jeg nekter å tro rommet mitt har en temp på 38 grader så noe er seriøst feil.

 

Når jeg startet aquasuite for første gang var alle innstillingene relativt rare. Flow-sensoren var satt til en usannsynlig høy imp som jeg måtte manuelt stille ned til 409.

Det er en lignende innstilling på temp-sensorene som jeg lurer på kanskje automatisk ble satt feil på samme måte som flow-sensoren. Det er en slider som man kan dra fra ca 128 til minus 128. Husker ikke hva den heter (sitter på jobb nå), men du skjønner kanskje hvem jeg snakker om. Hva står denne innstilt på hos deg? Hvis jeg skyver den slideren ned går også tempen ned. Hvis jeg setter slidern på midten får jeg en mer naturlig temp, og skyver jeg den helt i bånn får jeg en veldig normal temp.

Jeg har også forsøkt å skru på blinkende tubemeter-led fra aquasuite, men jeg kan ikke se noe led. Og jeg er overbevist om at jeg monterte kabelen på tubemeteret riktig (jeg sjekket close up bildene på aqua-computer.de forumet). Men det er uansett ikke så viktig for meg da jeg har andre leds.

 

Ellers av merkelig oppførsel er å sette viftene til temperaturstyrt. Hvis jeg gjør det vil viftene enten gå på 100% eller på 0%. ingenting i mellom. I tillegg vil viftene "hakke" når de går. Altså at hvert 5 sek eller noe stopper viftene for noen få millisek og begynner igjen. Det virker viftene "hakker" hver gang temp'en blir oppdatert i aquasuite. Dette er selvsagt jævlig irriterende.

 

Noen gode tips?

 

Når det gjelder flow har jeg en ganske god flyt i mitt system. Den ligger på rundt 60 liter pr time ved standard hz på aquastream og ved overklokking av aquastream kan jeg få den opp i 90-100 liter. :)

Lenke til kommentar
Når jeg startet aquasuite for første gang var alle innstillingene relativt rare. Flow-sensoren var satt til en usannsynlig høy imp som jeg måtte manuelt stille ned til 409.

 

Det er en lignende innstilling på temp-sensorene som jeg lurer på kanskje automatisk ble satt feil på samme måte som flow-sensoren. Det er en slider som man kan dra fra ca 128 til minus 128. Husker ikke hva den heter (sitter på jobb nå), men du skjønner kanskje hvem jeg snakker om. Hva står denne innstilt på hos deg? Hvis jeg skyver den slideren ned går også tempen ned. Hvis jeg setter slidern på midten får jeg en mer naturlig temp, og skyver jeg den helt i bånn får jeg en veldig normal temp.

 

Jeg har også forsøkt å skru på blinkende tubemeter-led fra aquasuite, men jeg kan ikke se noe led. Og jeg er overbevist om at jeg monterte kabelen på tubemeteret riktig (jeg sjekket close up bildene på aqua-computer.de forumet). Men det er uansett ikke så viktig for meg da jeg har andre leds.

 

Når det gjelder flow har jeg en ganske god flyt i mitt system. Den ligger på rundt 60 liter pr time ved standard hz på aquastream og ved overklokking av aquastream kan jeg få den opp i 90-100 liter. :)

7939580[/snapback]

 

Regner med at dette er en trykkleif, da riktig innstilling for AC flowmeter er 509 imp/l

 

Selv har jeg ikke kalibrert tempsensorene, og jeg finner ikke den slideren du beskriver i Aquasuite betaen jeg bruker. Jeg finner noe annet for å kalibrere temp på. Men du kan jo prøve deg frem, siden alle ragere likt, kan du stille denne lik romtemperatur før du fyrer opp pcen (så lenge du bare endrer nullpunktet og ikke hellningen i kalibreringkurven er jo alt OK).

 

Når det gjelder viftestyring, så har jeg fem valg når det gjelder vistestyring (ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen - er på jobb)

1. "AV"

2. "PÅ"

3. "AV" eller "PÅ", styrt av tempertur (det du beskriver?)

4. Linært økende (% av maks, kan sette min % også) med temperatur (stiller inn temp verdier)

5. Progressivt økende (% av maks, kan sette min % også) med temperatur (stiller inn temp verdier)

 

Selv var jeg overbevist om at jeg hadde monter alt riktig første gang, selv om dette var feil (det er trangt ...). Får du riktig avlesning av veskenivå? Hvis ikke prøv å snu kabelen på tubemetert. Sjekk også alle andre kabler på aqauero, det er fort gjort å bomme på en pin ... :whistle:

 

Imponerende flow (selv om imp skulle være feil) :thumbup:

 

Du kan jo også prøve betaen av aquasuite, den funker bra den ...

 

Selv håper jeg at siste pakken fra Danmark kommer i dag (den har vært på tur i en måned nå - Posten/PNL er ikke blandt de raskeste ...) da skal det orden på mitt system også snart (bedre flow) ...

Lenke til kommentar
Det tok litt tid å få fatt i alle de nye delene delene:

post-114224-1168892130_thumb.jpg

 

Men resultatet ble brukbart, og svært lydløst ... :thumbup:

post-114224-1168892182_thumb.jpg

 

post-114224-1168892223_thumb.jpg

 

post-114224-1168892243_thumb.jpg

 

Temperatureren holder seg OK, dvs 32-36C på CPU (28-31 på hovedkortet), men da jeg enda ikke har fått styringen av aquaero til å virke (venter på oppdatert programvare), så går pumpen "på halv maskin" enda. Jeg måler kun en flow på 26l/time (den skal gi maks 300l/time). :hmm:

 

Men jeg må enda få ut litt luft, samt finne ut av dette med pumpestyring. Regner med at det blir bedring da

7729546[/snapback]

 

 

Det er mulig at de tynne slangene på minnet ditt stopper litt av flowen, pluss det er en hel haug med blokker der da :p ikke rart hvis du har litt flowproblemer :p

 

Uansett, har fått make kabinett til deg nå ;) funket bra, bortsett fra at orginalpumpen bråker veldig mye! i tillegg, så er det noe gale med den ene viften som er festet på radiatoren (trenger starthjelp, og er så vidt den snurrer rundt) ellers er det er veldig bra kabinett ;)

 

PS: Hvor mye har du brukt på pcen din nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...