Gå til innhold

Komplett vannkjøling. CPU,GPU,NB,SB,mosfets,HDDs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

daherik: Ikke kjøp aquastream-pumpen til alt det der!

 

BaronKanon: Den beste rekkefølgen er det som gir kortest mulig slange, punktum. Vannet går opp en grad eller to max etter cpu-blokk, ser du da for deg at mosfet og sb varmer opp vannet så mye at det er relevant hvilken som kommer først?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Når det gjelder valg av pumpe så har jeg følgende kommentarer. AC pumpen er "low flow", og passer til aquaero styringssystem.

 

Jeg for min del, er ikke så opptatt av løftehøyde og vannstrøm, da det er min erfaring at det mye annet som betyr mer for vannstrømmen i systemet enn hva disse parametrene i utgangspunktet skulle tilsi (disse parametrene er uansett målt i åpne systemer uten motstand!)

 

Feks, er det min erfaring (mest fra labsystemer riktignok, men dette blir veldig likt) at det som struper vannstrømmen mest er luftlåser, som gjerne samler seg i slagebøyer, koblinger og slikt. Det er få av blokkene som har noe særlig motstand inni seg, det er niplene og koblingene som kan være mest problematisk. Sugeevnen er også en viktig parameter. Derfor vanntank med fritt vannspeil rett før pumpe.

 

Selv valgte jeg AC pumpen pga mulighet for støydemping, styring og plassering. Når denne kommer i drift mot slutten av uken, kan jeg gi deg min vurdering av denne sammelignet med Tt P500, som skal gi 4-500L/h. Uansett, AC pumpen flytter over 300L/h, noe som skulle rekke i massevis (et badekar er ca 250L)

 

Ellers er jeg enig med Herr Brun i at det beste er så kort slange som mulig. Hva som kommer først av MOSFET og NB tror jeg ikke spiller noen rolle. Selv valget jeg MOSFET for å få til kortere slange samt en sammenhengende fallinje. Og husk, for å unngå luftlåser, så bør (der niplene står over hverandre på blokken) innstrømmen være lavere enn utstrømmen på blokken.

Lenke til kommentar

Løftehøyde er viktigere enn vannstrøm. Det er denne som sier hvor kraftig pumpen er. Vannstrømmen sier bare hvor fort den er. En pumpe med høy løftehøyde vil altså ha mindre tap i strømning ved motstand enn en pumpe med lav løftehøyde.

 

Og jeg bøyer meg i støvet når det gjelder MOSFETS og varmeutvikling :blush:

Lenke til kommentar

Hvorfor gir egentlig et parallelt system bedre flyt enn et i serie? Antall vannblokker er jo fortsatt det samme, pumpen er den samme.. dette skjønner jeg ikke helt.

Og en ting til, vil ikke et parallelt system lide under det at vannet følger minste motstands vei? Altså hvis du splitter opp strømmen i 2-3 parallelle strømmer kan man ikke risikere at vannet fordeler seg ujevnt mellom disse med mindre slangelengde, blokktyper og den vertikale helningen (på slangene) er mer eller mindre identisk?

Lenke til kommentar

Paralelle systemer gir mindre motstand, da en øker tversnittet der en kjører i paralell. Utfordringen er (som du selv er inne på) å få lik vannstrøm i hvert av paralellløpene. Skal en være sikker må fordelingen være trykkstyrt (noe som gir økt motstand)!

 

Når det gjelder sammenhengen mellom motstand og vannstrøm, så er denne ikke linær. Det er derfor viktig å ha komponenter som er tilpasset hverandre. Sammenhengen mellom mine CPU og GPU blokker er gitt her: Swiftech blokker.

 

Ellers har jeg lest at Tt kommer med en slik 3-veis (trykkstyrt?) ventil straks, for f.eks. å kunne kjøre CPU, GPU og NB i parallell, se Tt forum (se andre bildet). Fordelen med paralellkjøling er at de paralelle blokkene får like kaldt vann, og dermed bedre kjøling.

 

Men som før sagt, jeg har ikke merket særlig forskjell i motstand (les. vannstrøm) i mitt system med alle mine blokker i serie (men jeg klarer ikke å finne løftehøyden til pumpen min noe sted ... )

 

EDIT: Trykkleif

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Herr Brun: Er ikke uenig med deg angående temperaturen i paralellene (det kunne like godt stått: "like varmt"). Jeg prøvde bare å beskrive, hva som var poenget med paralelle sløyfer, bortsatt fra det å øke tverrsnittet da.

 

For noen få, vil dette imidlertid kanskje være et poeng ...

Lenke til kommentar

Noe nytt på fronten din drbo? Jeg er spent på hvordan det går!

Har selv fått en del stæsj nå og så vidt kommet i gang med prosjektet. Hvordan monterer du forresten de temp-sensorene som følger med aquaero? Lurer litt på dette selv.

 

Ellers har jeg lagt ut en prosjekt-log på overclock.net og de som er interessert kan følge med der. Kommer til å oppdatere den helt til maskinen er ferdig bygget.

 

Projekt log

Lenke til kommentar

Det tok litt tid å få fatt i alle de nye delene delene:

post-114224-1168892130_thumb.jpg

 

Men resultatet ble brukbart, og svært lydløst ... :thumbup:

post-114224-1168892182_thumb.jpg

 

post-114224-1168892223_thumb.jpg

 

post-114224-1168892243_thumb.jpg

 

Temperatureren holder seg OK, dvs 32-36C på CPU (28-31 på hovedkortet), men da jeg enda ikke har fått styringen av aquaero til å virke (venter på oppdatert programvare), så går pumpen "på halv maskin" enda. Jeg måler kun en flow på 26l/time (den skal gi maks 300l/time). :hmm:

 

Men jeg må enda få ut litt luft, samt finne ut av dette med pumpestyring. Regner med at det blir bedring da

Lenke til kommentar

Nice bilder! Ser jævlig bra ut!

 

Temperatureren holder seg OK, dvs 32-36C på CPU (28-31 på hovedkortet), men da jeg enda ikke har fått styringen av aquaero til å virke (venter på oppdatert programvare), så går pumpen "på halv maskin" enda. Jeg måler kun en flow på 26l/time (den skal gi maks 300l/time). :hmm:

Flow på 300 l/timen for aquastream pumpen er den flyten du maks får uten restriksjoner. Altså om pumpen bare kan spytte ut fra gapet uten hverken tubing eller blokker. Når du legger på tubing + blocker+elevasjon osv. er det naturlig at flowen synker. Dog synes jeg 26/l pr time var i laveste laget. Er du sikker på at pumpen går på "halv maskin" eller kan det være for mange blokker og restriksjoner i systemet?

 

Ellers, hva gjorde du med temp-sensorene som fulgte med aquaero? Fant du noe fornuftig sted å montere dem?

Lenke til kommentar

Fikk justert på pumpefrekvensen (fra Standard 49Hz til 74Hz), og pumper nå 45l/h (jada jeg er fullstedig klar over hvor teoretisk maks på 300l/h er). Fremdeles støyfritt :yes:

 

EDIT: Laget dette diagrammet over de ulike pumpefreksvenser versus vannstrøm i mitt system:

post-114224-1168906997_thumb.jpg

 

EDIT2: teoretisk skal Aquastream gi 500l/time med en løftehøyde på 2,1m ved 74Hz.

 

Kjørte Everest (det fungerte i Vista 64), og fullt stress av systemet (før jeg justerte pumpen) i 30 min. Temperaturen steg da til 39C på det varmeste på CPU. Ellers verdier på GPU på 36C og MB på 31C, resten under 30C verdier.

 

EDIT: Temp etter pumpejustering ble CPU=38C og MB=30C etter Everest testen.

 

EDIT 2: Ved vannlig bruk; Office, Photoshop, multitasking, simuleringer etc, ligger jeg nå jevnt på 31-32C på CPU, 28C på MB (avlest av MB), 27C på VGA, 27C på NB, 26C på SB og 25C på RAM (Alle avlest vha Aquaero)

 

Temp sensorene festet jeg med tape, slik at spissen var så nært det chipsettet jeg ønsket å måle som mulig, men slik at det ikke kom i mellom chipen og vannblokken. Så en howto et annet sted her på hardware.no om dette.

 

EDIT2: Vil feste temp sensorene med termisk lim, når jeg allikevel vil remontere alt. Jeg antar jeg vil få litt høyere temperaturavlesninger da ... Jeg vil også få en til in-line temp sensor, slik at jeg kan måle kjøleffekten (W) vha Aquaero

 

Har sett meg litt rundt, og en av de tingene som kan strupe vannstrømmen min er nettopp flowmeteret. Vil se nærmere på dette, mulig jeg må frem med drillen (bore opp fra 6mm til 8-9mm?). Må undersøke dette litt mer på nettet først :hmm:

 

EDIT: Glemte å si at HDD-kjølerne fra AC er suverene, om ikke så mye pga kjølingen - så på grunn av at de demper støyen fra mine fire disker noe fenomenalt; 1 "raptor" på 10'rpm + 3x7,2'rpm (raid 5) (kun en svak summing under full belastning). Jeg ble virkelig fan av disse, og spesielt gummiopphenget ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Takker for komplimanger om bildene.

 

Hadde jeg gjort det om igjen, så hadde jeg nok valgt RAM-blokker fra AC (da trenger jeg kun to blokker), og klare slager med AC Clear blue farge i vannet. Denne "fargen" gir en fantastisk gjennomsiktig blå glød/lys under UV, ellers nesten gjennomsiktig (de har den på Vcore.dk).

 

Jeg får se ... men da må jeg skifte slager.

 

Ellers tar jeg gjerne i mot tips på hvordan "krølle/snurre", SATA ledningene, slik at de ser litt bedre ut ...

 

Ellers venter jeg i spenning på din mod daherik :thumbup:

Endret av drbo
Lenke til kommentar

daherik: Topp blogg :thumbup: Skal følge nøye med ...

 

 

Ellers fant jeg dette på http://www.aqua-computer.de/e_index.htm

The performance of the pump is virtually insignificant contrary to the often predominating opinion. In a normal cooling system, even a powerfull Eheim 1250 only achieves a rate of flow of approximately 50 l/h. The smaller pumps offered reach approximately 30-40 l/h. We recommend the use of the small Eheim 1046 or the aquastream-pump. Larger pumps are only of advantage, if the hose length of the system is very long (>5m). Larger pumps also have the disadvantage of a bigger heat contribution into the system (power loss).

 

Og dette på http://www.swiftech.com/

"real life" flow rates between .3 and 1.5 GPM.

, eller 45 til 270 l/time.

 

Gitt at de snakker sant ... så er jo mine målinger kjempebra (og mine temp målinger er jeg jo svært fornøyd med).

 

EDIT: Om en ser på Productvideo of aquaero, multiswitch and tubemeter, så vil en se etter ca 5 min at vannstrømmen i deres system er på 33l/min! De struper så denne for å fremprovosere en "low flow" alarm ...

 

Kan noen andre oppgi noen vannstrømmer og temperaturmålinger med andre pumper (og helst mange blokker). Jeg ble litt nyskjerrig her :cool:

 

Må forresten ta fra hverandre systemet igjen snart, da det ser ut som om det har kommet noe greier i NB blokken min (ser ut som noe fra en av de svarte gummislangene ...) :(

 

Men dette får vente en ukes tid minst, da jeg allikevel skal skifte slanger (likte ikke gummislangene på RAM-blokkene, da de ikke tåler bøyen godt nok, så jeg skifter alt til klar slange i bedre kvalitet). Om ikke før, så kommer jeg tilbake med mer info da.

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...