Gå til innhold

Komplett vannkjøling. CPU,GPU,NB,SB,mosfets,HDDs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

kjører selv 9-ni vannblokker i mitt Thermaltake Kandalf LCS uten problemer.

 

Er selv ganske grønn på vannkjøling, men dette var et prosjekt som bare dro avgårde.

 

Kjøpte Tt Kandalf LCS, da dette ga meg noe som på papiret så OK ut til å bygge videre på. Viktig her var stort kabinett, utvendig 12x36cm radiator med tre 12cm vifter, pumpe og vanntank. Har så kjølt ram (4x), CPU, GPU, MOSFET, NB og SB.

 

Bruker blokker fra Thermaltake (RAM), Swiftech (CPU, GPU og SB) og AquaComputer (MOSFET , NB).

 

Noe av dette er tilfeldig, andre er etter som jeg lærte at ikke alle blokker får plass på alle hovedkort.

 

 

Uansett, MB holder jevnt 30-34C og CPU (athlon 4400+)32-36C.

Endret av drbo
Lenke til kommentar
Berre eit spørsmål til trådstarter; Kor mykje pengar skal du bruke på vannkjølinga?

7575345[/snapback]

Det blir nok en del :cool:

Jeg kommer til å kjøre med aquaero og for det meste dyre bra blokker og radiatorer hele veien. Sist jeg regnet på det kom jeg frem til ca. 7500 for det meste så det blir nok i den klassen pluss minus (vel, det blir vel egentlig bare pluss).

 

For min del dreier det seg om et morsomt prosjekt om å bygge et komplekst og stort vannavkjølt system som skal se bra ut og prestere bra. Er det verdt det? Neppe, men det blir i alle fall mye morro for pengene.

 

Fokus vil ligge på en(el. to) stor loop, god ytelse, bra utseende (alt innvendig) og en ekstremt stillegående maskin.

 

Er disse kraftpumpene høye på lyd?

Lenke til kommentar

Har en 12V pumpe og vanntank fra AC i bestilling, så i neste uke kan jeg si deg noe om hvordan pumpen driver ni vannblokker + flowmeter + en 12x36 radiator + en vanntank i serie.

 

Ellers vil jeg bare gi deg tre tips.

 

1. Se nøy på dimensjonene på hovedkort og blokker. Selv planla jeg og bestilte en Swiftech blokk til NB. Men den passet ikke NB på mitt ASUS kort (noen transistorer blokkerte). Flyttet derfor denne til SB, og fant en AC blokk som passet (så vidt) til NB. Hadde også problemer med skjermkortet, men med litt kraftig tilpasning (boring i skjermkort m.m.) gikk dette til slutt (ATI X1600Pro er sært!). Sistnevnte problem kunne vært unngått med bedre planlegging mht valg av skjermkort og vannblokk ... dvs lest alt med liten skrift på produsentenes hjemmesider

 

2. Kjøp godt mer enn du trenger av slange. Selv har jeg lagt til og kappet slanger underveis, så litt "kapp" blir det.

 

3. Bruk slangeklemmer som kan åpnes igjen!

 

Kommer nok også til å putte inn 2 kasser med plass til to HDD hver etterhvert (fra AC), men det får vente i hvert fall et par lønninger.

 

Billig er det ikke, men kjempegøy! :cool:

Endret av drbo
Lenke til kommentar

drbo: Dette virker kjempespennende!

Du er nødt til å komme med tilbakemeldinger og bilder fra hvordan det fungerer. Du skal altså kjøre 9 blokker? Har du planlagt en loop-layout? Og hvilken 12 v pumpe er det snakk om? aquastream (1046)?

Og radiatoren du snakker om er altså 3x120mm så vidt jeg kan skjønne?

Lenke til kommentar

Dette fungerer allerede med min TtP500 pumpe, så AC41020 pumpen ( http://www.microplex.no/product.aspx?pid=AC41020&mcat=14s267 ) kommer som en oppgradering av systemet, sammen med en AC vanntank.

 

Bildet under viser MB sammen med alle vannblokkene samt mitt modifisserte ATI X1600P og slange.

post-114224-1167685427_thumb.jpg

 

Neste bilde viser ferdig oppsatt maskin i et Tt Kandalf LCS kabinett. Dette kabinettet ble valg pga stor plass, samt ferdig integrert radiatorløsning, CPU-blokk, vanntank og pumpe. Hadde aldri tenkt å bruke CPU-blokken, da jeg allerede disponerte en Swiftech Apogee. Men etter å ha sett på den, så virker den ikke så dum (men har aldri prøvd den)

post-114224-1167685451_thumb.jpg

 

Neste bilde viser kjølesløyfen; pumpe, flowindicator, 4XRAM, CPU, GPU, MOSFET, NB og SB, radiator, tempsensor, vanntank. Denne designen/rekkefølgen av to grunner, vannstrøm (minst mulig slange) og mest kjøling til CP og GPU. Ellers er det bare å nevte en liten detalj som for kan glemmes. Dersom niplene står over hverandre, skal alltid inn være lavest, slik at eventuelle luftbobler transporter ut av blokken både vha vannstrøm og oppdrift.

post-114224-1167685497_thumb.jpg

 

Siste bilde er et close-up av vannblokkene, bare for å vise at det er trangt, særlig rundt MOSFET og NB (begge Aquacomputerblokker).

post-114224-1167685523_thumb.jpg

 

Det er litt rotete inni boksen enda, da jeg har ommøblert ganske ofte siden jeg fikk dette for 5-6 uker siden. Kommer tilbake med mere, når jeg har fått ny pumpe og vanntank.

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Hvilken tubing bruker du? Er det 3/8 ID? Og hvilken flow ligger du på med nåværende system? Skal du sette inn aquastreamen i serie med den andre pumpa eller bytter du den ut?

 

Det er veldig inspirerende å se noen som kjører en såpass stor loop. Det blir nok mye av det samme for egen del, bortsett fra at jeg nok kjøler en dual HDD fremfor ram'en.

Hvordan synes du kabinettet er? Selv tenker jeg i rettning av Lian-li pc-g70 eller v2000.

Lenke til kommentar

Pumpen kommer i stedet for. Det sammen med den nye vanntanken. Dette for på sikt å kunne utnytte ACs styrinssystem for pumpe og vifte, kunne plassere pumpe + tank smartere (i 2 stk 5 1/2 brønner), samt redusere støy.

 

Prosjektet kom i stand fordi (i prioritert rekkefølge);

a) jeg ønsket en stille pc,

b) det virket teknisk og gøy,

c) jeg ønsket å lære meg overklokking ....

 

Tubingen er Tt med ID 3/8. Den er stiv, litt vanskelig å jobbe med, men når alt er på plass, så er jo stivhet bra!

 

Pumpen går med ca 2800 rpm, omtrent uansett hvor mange blokker jeg har. Ellers er det vel egentlig bare tre av blokkene som betyr noe for flowen her; CPU, GPU og NB, da de andre ikke har noe strukturer som hindrer vannstrømmen inni seg! Går ut i fra at dette ikke så alfor lang unna maks flow som er 500L/h, dvs bedre enn 400 L/h?

 

Tenker også å kjøle HDD som deg etterhvert. Men ett steg av gangen. Disse Dual boksene til AC (dyre som f...), men virker jo også støydempende. Min raptor (som jeg er svært fornøy med, bråker litt ...

 

Er fornøyd med kabinettet, det ble valgt litt tilfeldig, og jeg har lite annet enn Dell og HP bokser å sammenligne med. Men stort og tungt - det er det. :cool:

 

Lian-Li kabinettene ser OK ut. Selv valgte jeg nok Tt KandalfLCS mest pga måten radiatoren var festet på. Den løsningen er jeg særdeles fornøyd med ...

 

En av de få ulempene med Vista, er at ingen av overvåkningsprogrammene til ASUS virker lenger; dvs Vista vil ikke installere disse - men nye er vel på vei med ooffisiel release rett om hjørnet ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

En av de få ulempene med Vista, er at ingen av overvåkningsprogrammene til ASUS virker lenger; dvs Vista vil ikke installere disse - men nye er vel på vei med ooffisiel release rett om hjørnet ...

7623000[/snapback]

 

 

Off-topic :

Da jeg kjørte Vista brukte jeg Everest diagnoseprogram for å sjekke temperaturer osv. Hadde selv problemer med å få innstallert utilityprogrammene til Asus, da disse overhodet ikke er kompatible med Vista.

 

Bruker forøvrig ikke Vista lenger, da det å kjøre ett system på kun beta-drivere begynte å føles som ett sjansespill, noe jeg ikke ville utsette mitt helt nye system for.

 

 

On-topic:

 

Dette ser jo steike tøft ut ! Skal selv igang med å innstallere vannkjøling snart, venter bare på neste lønning. Blir selvfølgelig ikke i like stor skala som dette, men artig skal det nok bli uansett.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg vil nok se på dette med å sette 2 +2 RAM blokker i parallell, men jeg tror nå det er mindre drag der, enn gjennom lybyrintene til CPU, GPU og NB blokkene.

 

Men det viktigste er nok at jeg ikke tror det er noe særlig strømingsmotstand i blokkenen uansett. Men paralell kobling høres jo gøy ut, så vi får se ... :hmm:

 

Når det gjelder Vista, så kjører jeg en offisisiell enterprise versjon (lovlig :yes: ), som ble sluppet i november. Har vært litt frem og tilbake mellom XP, Vista32 og Vista 64. Ulempen med XP og Vista32er at de er trege (fikser ikke 4GB Ram). Ulempen med Vista64 er faktisk kun den at jeg ikke har fungerende overvåknings program samt VPN forbindelse (den fungerer kun med Vista32). Regner med at det blir orden på dette rimelig snart, da konsum versjonene av Vista slippes i slutten av måneden. Men Vista + Office 2007 (som jeg også kjører) virker som kanonbra produkter så langt. Når det er sagt, så er Vista64 hysterisk kresen på drivere og software. Så dersom en har trådløst nettverk (noe jeg også har), Glem Vista64 på en stund (selv la jeg en kabel :hrm: ).

 

Men med en OK PC, er Vista 64 er kjapp som f... Går nok over til Ultima versjoen når denne kommer :thumbup:

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Selv kjørte jeg Vista Ultimate 5600(?) build, også lovlig versjon. Joda, kjørte kjapt som F, det skal den ha, men som du også nevner, kresen på drivere til tusen.

 

Ble litt OT her nå, my humble apology til OP.

Endret av jossda
Lenke til kommentar

Ingen strømningssensor, men en strømningsindikator. Dvs går hjulet rundt, er det vannstrøm i systemet. Men jeg synest ikke vannstrømmen har endret seg etterhvert som jeg koblet inn blokker,

 

Ved idlle ligger jeg på 29-30 på MB, og 30-32 på CPU, vann 26-28.

 

Ved load (har ikke testet ekstrembelastnig enda) ligger jeg på 31-34 på MB, 32-36 på CPU og 28-31 på vann. Har alldri vært over 36 på CPU!

Lenke til kommentar

Jeg orket ikke å lese gjennom hele tråden, men hvis du ikke har bestillt enda, ville jeg gått for en relativt stor radiator (minst 120x240mm, helst 360x120mm) og en kraftig pumpe, siden du har så mange blokker. Det som spiller mest inn på temperaturene er størrelsen på radiator, så kjøp denne så stor som mulig (ikke større enn du har plass til naturligvis ;)

 

 

EDIT: Pent det der oppsettet ditt drbo ;) jeg venter bare på mitt Kaldalf LCS kabinett og min nye strømforsyning ;)

 

Forresten, noen som vet hva slags blokker jeg trenger for mitt hovedkort? Har et EVGA nforce 680i SLI. Jeg tror jeg barte nøyer meg med kjøleribbe på SB, men må ha blokker på NB og MOSFET. Totalt blir vel det CPU, GPU, NB, MOSFET og radiator vannet skal passere gjennom. Jeg tror ikke den pumpen vil ha problemer med det ;)

 

Forresten, hva er din mening om det kabinettet drbo, og hvordan fikk du tak i det? Jeg ser ingen norske steder hvor man får tak i det før i slutten av januar :(

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Har sett meg om etter manifoiler på nettet slik at jeg på en ok måte (vil ikke bruke Y-ledd) kan splitte strømmen over RAM blokkene til 2 + 2 i paralell, i stedet for 4 i serie. Fant en OK manifoil på Vcore.dk, mulig jeg bestiller derfra. Vet noen om norske nettsteder som har slikt, jeg finner det ikke.

 

Når det gjelder kabinettet så er jeg svært fornøyd. Det er god plass og muligheter for skjult kabelføring. Pumpe, cpu-blokk og vanntank virker også å være ok. Selv har jeg valgt å gå bort fra dette, men det har med plassering og styringsmuligheter å gjøre. En stor fordel med kabinettet er muligheten for hele 10 5,25" plasser. Plasseringen av radiator er bare super, og muliggjør god kjøling samtidig som det frigjør plass innvendig

 

Jeg stod lenge å ventet på et kabinett hos en webshob, intill jeg tilfeldigvis snublet over et nettsted som hadde to på lager i November. Til tross for noen hundrelapper ekstra, så bestilte jeg da derfra og fikk det etter to dager. Kabinettet har fått god omtale og kritikker, og selger vist som hakka-møkk i USA, derfor noe leveringsproblemer.

 

Når det gjelder blokker til NB og MOSFET, så var det min erfaring av dette kom an på hvilke MB du har, hva som passer. For mitt vedkommende var det bare AC blokker som passet, selv om jeg i utgangspkt ønsket å kjøre Swiftech på alt utenom RAM. Er fornøyd med RAM-blokkene mine, men hadde kanskje valgt AC sine i dag.

 

Når siste pakken med godsaker kommer til helgen, så vil jeg ferdigstillle PCen med ny pumpe, vanntank, systemstyring/overvåkning (temp, flow og vannivå) og 2x2HDD kjøler (alt AC). Da har jeg brukt opp alle 10 5,25 plassene! Da vil jeg komme tilbake med mer info og bilder om flow, temperaturer og slik ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Virkelig pent det oppsettet du har altså drbo! :tease: det er imponerende. Det er vel heller ikke så billig regner jeg med ;)

 

Uansett, det jeg vil anbefale deg er å ta deg minst to hele dager op nøye planlegge, og rydde skikkelig i kabinettet ditt. Så du får det meste perfekt, alle ledninger skjult så godt som overhodet mulig, kanskje flytte litt på vannslangene og mulig feste dem med strips etc. (ikke strammete strips, så du kveler flowen seff :D)

 

Uansett, hadde du gjort det, og i tillegg tatt en del bilder, før, under og etter all fiksingen hadde det vært fett syntes jeg :p Du hadde fått den absolutt fineste vannkjølingen her på forumet som jeg har sett, hvis du hadde bare ryddet litt inni kabinettet, men så er jo Kandalf et utrolig bra kabinett å bygge vannkjøling i ;)

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Yo drbo! Da er helgen over og du har vel fått stæsjet ditt? Venter i spenning på bilder og oppdatering! :)

 

Ellers har jeg et par oppdateringer på min front.

Jeg har akkurat kjøpt meg blokker for nb, sb og 2 x fets på mitt abit aw9d max kort. vcore hadde noen herlige mips blokker som var spesielt bygget for dette kortet! :love:

 

I tillegg har jeg tatt meg tid til å sette opp et lite flyt-diagram for vannkjølingen i mitt system. Denne er laget spesielt med tanke på hvordan mitt hk er utformet og hvor elementer skal plasseres i kabinettet i forhold til hk.

Kort fortalt blir det da: pumpe -> 3x120 rad -> cpu -> gpu ->voltreg->voltreg 2 -> nb -> sb -> hdd -> tank -> tilbake til pumpe

 

 

 

Jeg er litt usikker på hvor restriktive de forskjellige blokkene kommer til å være. I følge vcore skal MIPS blokkene for chipset og mosfets gi bra flyt. HDD buret er AC, CPU er ubestemt men blir nok AC twinplex pro, og gpu blir enten 8800gtx blokka til ac eller ek. Litt usikker på hvilke av disse som er best til mitt system. EK blokka gir god flyt og AC blokka er vel spesialdesigna til low-flow systemer...

 

Jeg kommer også til å montere inn et flowmeter slik at jeg kan se ganske nøyaktig hvilken flyt jeg ligger på.

 

Hva synes dere drevne gutta a? Bør jeg kjøre noe parallelt fremfor i serie? Eller spiller det ingen rolle?

post-117311-1168297517_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har fått mesteparten, men det er fremdeles noe som gjenstår (den siste pakken ble først sendt fra Danmark i dag...).

 

Med jeg har fått pumpe, tank, aquaero (med temp, flow og væskenivå) og HDD bur. Du kan glede deg til HDD buret fra AC, det er lekkert, og jeg likte særdeles godt gummiopphenget. :cool:

 

Så tiden hittil har godt med til å demontere gammelt, samt modifisere kassen litt. Regner med å kommme tilbake med mer (samt noen bilder) torsdag/fredag. Kan ikke skru sammen alt før siste pakken kommer.

 

Sammen med aquaero kom det 4 temp sensorer, og jeg er usikker på hva jeg bør måle (RAM, GPU, NB, SB, MOSFETeller HDD), samt hvordan det er best å feste disse sensorene. Pønsker litt på dette. Er også spent på om aquaero vil fungere sammen med Vista, det kan se ut som om jeg må vente på en update som er lovet mot slutten av månenden ... :hmm:

 

Ellers så jeg på tegningen din. Jeg ville ha flyttet tank og pumpe slik at disse er mellom radiator og CPU. Du får da et lager av kjølt vann på tanken, og høyest mulig trykk på CPU blokken, og dermed best kjøling der.

 

Når det gjelder vannblokk, så har jeg utviklet en svakhet for AC, og sammen med AC pumpe så skulle vel det bli bra. :thumbup:

 

Kommer tilbake med bilder og slikt ASAP (

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...