Gå til innhold

Ny pc: Systemdisk er H:

Lufthode

Anbefalte innlegg

Da jeg installerte Windows XP på min nye maskin, så virker det som om kortleseren tøyset litt med installasjonen min.

Jeg valgte å kun partisjonere en liten del av harddisken, og bruke ca 100 GB på windows, og andre programmer. Etter å ha partisjonert, så hurtigformaterte jeg, og installerte windows.

Nå ser jeg, at partisjonen der windows ligger, som normalt er c:, er blitt H:, og C: er en av kortleser-stasjonene.

Jeg har prøvd å bytte ut H: i windows, og med partision magic, men det virker ikke som om det nytter, all den tid det er systemdisken jeg vil endre.. Noen som har noen gode triks, eller må jeg rett og slett reinstallere, og hvordan hindrer jeg at det samme skjer igjen neste gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville koblet fra kortleseren og installert på nytt. Det tar antakelig kortere tid å re-installere enn å få byttet stasjonsbokstaven på systempartisjonen. Det er så mange innstillinger som er avhengig av hvilken stasjon du installerte systemet på at det beste er å re-installere på riktig stasjon.

Lenke til kommentar

Heisann!

Er redd du må re-installere. For å unngå dette problemet, kobler du fra minne-kort leseren og eventuelt andre hard-disker før du installerer og så installerer du på FØRSTE partisjon på den nye disken din. Når du har installert Windows, kan du koble til minnekort-leseren og eventuelt andre disker.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Koble fra kortleseren og endre stasjonsbokstaven til c: ved å høyre klikke på min datamaskin, og velge behandle. Under disk behandling (disk management) kan du endre stasjonsbokstaven. Ser ikke grunnen til å re-installere en fersk windows installasjon.

7547553[/snapback]

Nei, og nei og atter nei. :no: Det går ikke å gjøre dette med systempartisjonen. Dessuten er det som andre har nevnt her en drøss med referanser til systempartisjonen i registeret og sikkert også i en haug med filer.

Lenke til kommentar
Koble fra kortleseren og endre stasjonsbokstaven til c: ved å høyre klikke på min datamaskin, og velge behandle. Under disk behandling (disk management) kan du endre stasjonsbokstaven. Ser ikke grunnen til å re-installere en fersk windows installasjon.

7547553[/snapback]

Som de andre sier: Du kan vel IKKE forandre stasjonsbokstav på systemdisken....

Lenke til kommentar
Som de andre sier: Du kan vel IKKE forandre stasjonsbokstav på systemdisken....

7547653[/snapback]

Hmm, hvorfor ikke det? Fordi det er systemdisk? Skjønner egentlig ikke hvorfor det skulle bli noe problem... Men men.. :p

7596991[/snapback]

Ganske enkelt fordi det er en haug med referanser til systemdisken som i så fall må gjøres om både for Windows og for det meste av programmene du har installert. Det er rett og slett for komplisert/tidkrevende til at det lønner seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...