faaeri Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Vi har gått og ventet på at mobilkameraene skal bli så gode at de kan konkurrere med vanlige digitalkameraer. Men vil det skje, og når? Les mer Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Jeg gir kompaktkameraene to-tre år. Maks. http://www.nokia.no/phones/n95/features.php#15 5 megapixler, innebygget blitz. Kommer snart. Og veldig snart har disse all funksjonaliteten folk flest bruker (ikke oss fotohoder som vet å utnytte blenderprioritet for å gi fokus på det viktige, og stiller iso slik at vi slipper å bruke blitz etc etc etc). https://prisguiden.no/product.php?productId=42281 Og denne finnes i dag. Og her er hva fire proff-fotografer fikk til (sponsa PR-jippo, men likevel litt interessant) http://www.nordicneighbours.blogspot.com/ Forøvrig tviler jeg på at mobilprosesorene er for svake til å ta bilder kjapt. Jeg kan kjøre rallyspill med 3dgrafikk på min Nokia 6280... Har en følelse av at mobilprodusentene rett og slett ikke har prioritert dette ennå - for de har ikke fått så mye pepper fra det. Lenke til kommentar
OveM Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Disse søppeltelefonene kan aldri erstatte et digitalkamera... Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Disse søppeltelefonene kan aldri erstatte et digitalkamera... 7548222[/snapback] Oh yeah? Har du bladd i fotoalbumet til mamma&pappa i det siste? Hvor mange av dem kunne ikke blitt tatt med en Sony Ericsson K800? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Og her er hva fire proff-fotografer fikk til (sponsa PR-jippo, men likevel litt interessant)http://www.nordicneighbours.blogspot.com/ Kult! Veldig god demonstrasjon av at fotografering kan være mer enn høyoppløst gjengivelse av hvordan virkeligheten ser ut på overflaten... Skikkelig inspirerende! Lenke til kommentar
Sigmund_Freud Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Har selv tatt en del bilder med min Sony Ericsson K800i og for min del holder bildene helt greit til 10 ¤ 15. Det er selvfølgelig et langt stykke opp til et kompaktkamera i bildekvalitet, men jeg har opplevd at mine bilder blir best i mørke omgivelser sett i forhold til kompaktkameraer pga bedre blits på min telefon. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) Og denne finnes i dag. Og her er hva fire proff-fotografer fikk til (sponsa PR-jippo, men likevel litt interessant) http://www.nordicneighbours.blogspot.com/ 7547725[/snapback] Håper ikke du seriøst mener at dette er bra bilder? Som faktisk kan konkurrere med et dedikert kamera?? Mobiltelefonen er faktisk ikke et kamera, jeg syntes synd på de "idiotene" jeg har sett på skoleavslutninger (barneskolen) som faktisk tar bilder av ungene med mobilen, genialt! Ikke mye å gå på der for å forstørre bildene eller ta utsnitt, og for en elendig fargegjengivelse det er på veldig mange av dagens "moderne" mobiler.. Det er jo faktisk en begrensing på hvor god optikk det er plass til i en 1,2cm tykk mobiltelefon, tror ikke det er uten grunn at meget god og skarp optikk (SLR) veier 20 ganger mer enn mobiltelefonen gjør... Begynn å forstå at antall megapixels ikke alene avgjør bildekvaliteten, bildeprosessering, optikk, signalbehandling, sensorstørrelse/type alt er med på å "bestemme" kvaliteten du ender opp med. Endret 21. desember 2006 av jvc1990 Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Sålenge man ikke får skvisa inn skikkelig optikk i en mobiltelefon, vil de aldri bli bedre enn et kompaktkamera. Oppløsning er ikke det viktigste, men optikk! Lenke til kommentar
kaian Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Håper ikke du seriøst mener at dette er bra bilder? Klart det er! Begynn å forstå at antall megapixels ikke alene avgjør bildekvaliteten, Jeg leste ingenting i innlegget som antydet noe i den retningen? Et fotografis kvaliteteter kan ha flere dimensjoner enn naturtro gjengivelse, oppløsning og egnethet for forstørring. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Og denne finnes i dag. Og her er hva fire proff-fotografer fikk til (sponsa PR-jippo, men likevel litt interessant) http://www.nordicneighbours.blogspot.com/ 7547725[/snapback] Håper ikke du seriøst mener at dette er bra bilder? Som faktisk kan konkurrere med et dedikert kamera?? .. for folk flest er dette bra nok! Og bra nok er nøkkelen her! Vri hodet ditt ut av fotohode-modus for et øyeblikk og tenk som hvermannsen. Vil du (når du tenker som hvermannsen) betale 2000-3000 kroner for et kompaktkamera, når en litt fancy mobiltelefon gjør en tilstrekkelig jobb? 3 megapixler med OK kvalitet holder fint for det aller meste. Og dit er vi på vei - rimelig kjapt også. Og mobilkamera har en veldig stor fordel - du har alltid mobilen med deg. Du slipper å trekke rundt på en dings til - og for hvermannsen har dette også en verdi. Nå spår jeg ikke at superzoom'erne og speilrefleksene skal dø, men Ixus-klassen er helt klart truet! Lenke til kommentar
detonator Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Alle snakker om at man kan krympe elektronikken mer og mer, men da vil jo kompaktkameraene fremdeles ha plass til bedre sensorer/elektronikk enn mobiltelefoner. Det er ikke slik at utviklingen for mobiltelefoner skyter frem, mens det står stille for kompaktkamera. Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Jepp helt enig i det der med hvermannsen,ikke alle er så kresne på kvalitet som ``kamera fanatics``. Jeg er en av dem,jeg tar ofte bilder med min SE K800i og er fornøyd med kvaliteten,til og med når jeg ser på bildene på en 19" skjerm med skalerte bilder i ``1200x1000`` oppløsning,fungerer utmerket for meg (foreløpig,da jeg skal kjøpe et Canon S3 om ikke så lenge). Det jeg derimot kan garantere er at jeg alltid vil komme til å knipse bilder med telefonen når jeg ikke har et kamera med meg. Jeg har skrevet ut bilder tatt med en SE K750i i A4 format og kvaliteten er mer enn god nok når man betrakter bildet på litt avstand (ikke nesen helt oppi bildet). Lenke til kommentar
m3 Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Jeg gir kompaktkameraene to-tre år. Maks. http://www.nokia.no/phones/n95/features.php#15 5 megapixler, innebygget blitz. Kommer snart. Og veldig snart har disse all funksjonaliteten folk flest bruker (ikke oss fotohoder som vet å utnytte blenderprioritet for å gi fokus på det viktige, og stiller iso slik at vi slipper å bruke blitz etc etc etc). 7547725[/snapback] Jeg er imponert over hvor langt mobiltelefoner har kommet de siste par årene men mobiltelefoner har veldig lang vei å gå før de har en akseptabel bilde kvalitet, spesielt i mørke situasjoner. Og når det gjelder Nokia N95 så kan den ikke måle seg med de billigste kompakt kameraene på markedet en gang. Her har du et bildet tatt med N95 som er hentet fra denne Flicker bloggen: http://www.flickr.com/photos/team-u/ Som alt annet i livet så er det ofte bedre med kvalitet enn kvantitet. Det finnes i dag digitale speilrefleks kameraer på 6Mpix som vil gruse Nokian (og de fleste andre kompakt kameraene) Og mye av det er på grunn av mye bedre større/bedre optikk og MYE større sensor. Nokia N95 er uten tvil en imponerende telefon som i tillegg til å være telefon også er kamera, video kamera, gps mottaker, mp3 spiller, nettleser.... etc etc men antakelig vil den koste en del antakelig rundt 5000kr og til den prisen kan du faktisk få veldig mye kamera for pengene, i skrivende stund ligger Nikon D40 rundt 5500kr og du kan få kjøpt Fujifilm F11 rundt 2000kr. "Megapiksel hysteriet" En 5Mpix kamera i en mobiltelefon er kun en makedføringstaktikk det samme gjelder kompakt kameraer på 10-12 Mpix. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) Og mye av det er på grunn av mye bedre større/bedre optikk og MYE større sensor. *snip* En 5Mpix kamera i en mobiltelefon er kun en makedføringstaktikk det samme gjelder kompakt kameraer på 10-12 Mpix. 7551178[/snapback] Endelig noen som har forstått det! Hear Hear! Med små sensorer, blir et kamera mye mer lysømfintlig, og det samme gjelder med optikken. Derfor ser mobilbilder rævva ut når de er tatt innendørs i dunkel belysning. Blitz på slike telefoner er ikke av god nok kvalitet (les styrke) til at det lyser opp mer enn 2-3 meter forran deg, og da er kanskje det nærmeste objektet noenlunde brukbart, og alt rundt blir grøt og elendighet... Endret 21. desember 2006 av spiffers Lenke til kommentar
N_B Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Jeg antar de aller fleste her inne skjønner at megapiksler ikke er det som avgjør om kameraet er bra eller ei.. Men det virker som noen her er så låst på at mobilkameraer er dårligere enn kompaktkameraer at de ikke innser de likevel er gode NOK for relativt mange (meg selv inkludert, i mange situasjoner). Jeg har absolutt ingen problemer med å se at vanlige kameraer har bedre optikk, har flere innstillingsmuligheter (lukkertid, iso etc etc etc) og det regner jeg med de fleste skjønner, men dette spiller fint liten rolle for den typen bruk som kameramobilene sikter seg inn mot. Ja, fargene er dvasse og ikke helt korrekte, det kan være litt ute av fokus, kantene "blør" og jeg kan ikke ta noe særlig utsnitt av bildene uten å ødelegge bildet fullstendig. Men det bryr meg heller ikke, for bildene er ikke ment til å ha i familiealbumet, de er minner om en fest, en dag på stranda, grilling, en båttur med gutta etc. Og da er det hva det er bilde av som er viktig, ikke om bildet er så sabla bra. At andre ikke er enig i dette har jeg full forståelse for, men sånn tenker jeg og mange andre (kanskje ikke så fryktelig mange av de som henger på akam.no ). Lenke til kommentar
pederk Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Er det ingen av dere som tenker på at mobil- og kompaktkameraprodusentene holder igjen for å klare å melke markedet for penger med de produktene de allerede har? Eller at snart kan både kompaktkameraer og mobiltelefoner lages så små at det å gjøre dem enda mindre ikke er attraktivt lenger? Det jeg mener å si er at når Ola Nordmann ikke ønsker en knøttliten mobil med taster som fyrstikkhoder, men vil ha en mobil som ligger godt i hånden og kan ta bilder på høyde med kompaktkameraer kommer vi til å få nettopp det. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Sålenge man ikke får skvisa inn skikkelig optikk i en mobiltelefon, vil de aldri bli bedre enn et kompaktkamera. Oppløsning er ikke det viktigste, men optikk! 7548733[/snapback] Og billedsensor. Hjelper SVÆRT lite å ha Carl Zeizz Vario Tessar Ultimate 50mm 1.0 Bling Dsang viss sensoren er noe dritt. Selv tror jeg det er en god stund til at de klarer å lage de mini sensorene noe gode. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Sålenge man ikke får skvisa inn skikkelig optikk i en mobiltelefon, vil de aldri bli bedre enn et kompaktkamera. Oppløsning er ikke det viktigste, men optikk! Og billedsensor. Hjelper SVÆRT lite å ha Carl Zeizz Vario Tessar Ultimate 50mm 1.0 Bling Dsang viss sensoren er noe dritt. Selv tror jeg det er en god stund til at de klarer å lage de mini sensorene noe gode. Dere har naturligvis rett, kameramobiler suger. De har for liten sensor, med for mange pixler og dertil elendig optikk. Det morsomme er at det faktisk går an å bruke elendige kameraer, f.eks. kameramobiler, til å ta spennende bilder. Hvis ikke man kan se annet på http://www.nordicneighbours.blogspot.com enn at bildene har dårlig teknisk kvalitet, så har man noe viktig igjen å lære om fotografering. Lenke til kommentar
johome Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Dette er bilder tatt av Nokia N73 . Ikke så aller verst spør du meg . Bla litt lenger ned på siden for å komme fram til bildene, og trykk på hvert bilde for se dem i riktig størrelse. Og nå er det jo like før de kommer med N95 som har 5mpx. Lenke til kommentar
j_e Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Dette er bilder tatt av Nokia N73 . Ikke så aller verst spør du meg . Bla litt lenger ned på siden for å komme fram til bildene, og trykk på hvert bilde for se dem i riktig størrelse. Og nå er det jo like før de kommer med N95 som har 5mpx. 7589236[/snapback] 5mp kamera har jo eksistert i mange år samme med 6.7 og 8 mp kamera samsung b600 10mp kamera kom i 06. jeg mere at hele n serien til nokia skule hatt 5mp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg