Gå til innhold

"Prikker" på bilder ved lang eksponering

Anbefalte innlegg

Jeg har vært ute å tatt litt bilder på nattestid. Når jeg har lang eksponeringstid får jeg noen fargeprikker som er noen piksler stor noen steder på bildet, i hovedsak rød og blå. Prikkene ser ut til å komme samme sted på bildet.

Er ny i gamet, så skjønner ikke helt hva dette kommer av.

Er det støv på brikken? får det slikt utslag? Har lagt ved et bilde, det er beskjært slik at prikken skal være lett å se, nederst i høyre hjørnet.

post-114787-1166671373_thumb.jpg

Fryktelig irriterende er det!! Noen som vet hva som skjer?

Endret av exbone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har vært ute å tatt litt bilder på nattestid. Når jeg har lang eksponeringstid får jeg noen fargeprikker som er noen piksler stor noen steder på bildet, i hovedsak rød og blå. Prikkene ser ut til å komme samme sted på bildet.

Er ny i gamet, så skjønner ikke helt hva dette kommer av.

Er det støv på brikken? får det slikt utslag? Har lagt ved et bilde, det er beskjært slik at prikken skal være lett å se, nederst i høyre hjørnet.

post-114787-1166671373_thumb.jpg

Fryktelig irriterende er det!! Noen som vet hva som skjer?

7546979[/snapback]

Ser ut som en Hotpixel det der.

For en nærmere forklaring se: Hotpixel

Lenke til kommentar

Diagnosen virker korrekt men wikipedia artikkelen var stort sett bare surr.

Årsaken til problemet er unormale lekkasjestrømmer i en eller flere piksler i bildebrikken. Ved korte eksponeringstider så er disse lekasjestrømmene små i forhold til påvirkningen av lyset som når brikken sånn at de ikke påvirker bildet. Jo lengre eksponeringstid jo flere piksler vil skille seg ut som unormale.

Det er helt normalt at en bildebrikke har et antall defekte piksler, før kameraet forlater fabrikken så blir posisjonen til de defekte pikslene lagt i en tabell og de viskes bort fra bildet automatisk. I noen tilfeller dukker det opp nye defekter i ettertid eller det har skjedd en glipp under klargjøringen og testing av kameraet.

Hvis defekte piksler viser seg på kortere eksponeringstid enn et sekund så kan man godt få produsenten til å fikse kameraet på garanti. På lengre lukkertider så har nesten alle kameraer en egen funksjon for å ta bort defekte piksler.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet på min Nikon D50. De var synlige på lukkertider lengre enn 1/25, på iso over 200. Jeg gjorde en del tester, og sendte bilder til butikken så de kunne se på dem. Det var bare å komme innom med kamera, så skulle de sende det til Nikon. Litt under 3 uker senere så fikk jeg det tilbake uten (synlige) defekte pixler.

En enkel måte å teste dette på er å sette på linsedekselet på objektivet, og sette det på manuell fokus. Da kan du ta en del bilder på forskjellige isoer og lukkertider, også se de på pcen etterpå. Ganske lett å se alle de lysende prikkene mot den svarte bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Hvis defekte piksler viser seg på kortere eksponeringstid enn et sekund så kan man godt få produsenten til å fikse kameraet på garanti. På lengre lukkertider så har nesten alle kameraer en egen funksjon for å ta bort defekte piksler.

Er dette en funksjon som skal ta seg av det automatisk eller må jeg gjøre noe med innstillinger?Jeg har forresten et 350D.

Er jo rart at jeg bare må finne meg i det, det er nemlig rundt 5-6 slike på noen bilder.

Endret av exbone
Lenke til kommentar

Er dette en funksjon som skal ta seg av det automatisk eller må jeg gjøre noe med innstillinger?Jeg har forresten et 350D.

Er jo rart at jeg bare må finne meg i det, det er nemlig rundt 5-6 slike på noen bilder.

7549034[/snapback]

Gå inn i brukerfunksjoner (custom functions), der finner du en plass hvor du kan skru på støyfjerning ved lange eksponeringer.

Vær oppmerksom på at kameraet da tar en darkframe selv etter eksponeringen, som er like lang. Altså, tar du bilde på 10 min, så vil kameraet bruke 20 min totalt på eksponeringen.

[edit]skirveleif[/edit]

MvH

Bikeridr

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...