Paragon Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) Hei, Jeg studerer utenbys, og skulle ta med pcen hjem til juleferien. For å slippe å drasse på så mye, tok jeg kun med hovedkort, skjermkort, cpu, ram og harddisk, og stappet dette inn i et gammelt kabinett hjemme. Dette fungerer helt fint, bortsett fra at jeg ikke tok med lydkortet, og dermed må satse på den innebygde realtek AC97-kontrolleren. Jeg har aldri brukt den før, men fant drivere på både hjemmesiden til realtek og hovedkortprodusenten. Driverinstallasjon gikk fint, og ting ser ut til å fungere (ie. ingen feilmeldinger), det bare kommer ingen lyd i høyttalerene. Nei, mute er ikke på. Har sjekket i BIOS, der står valget om audio mellom "auto" og "disabled", satt til auto. Eneste synlige problemet i windows er at programmet som skal sjekke hvilken jack jeg bruker tror at høyttalerene er et "line-in device", men det overkjøres manuelt. Det kan kanskje likevel tenkes å skape problemer, har noen vært borti lignende? Jeg har en annen teori også: Jeg bruker vanligvis digital lydkabel, det kan være at instillingene (for SBLive-kortet) er satt til "digital output only", og at dette henger med selv om jeg nå bruker en annen lydkontroller med forskjellige drivere. Realtek-kontrolleren har ingen avansert-knapp jeg kan trykke på for å sjekke dette, så det må eventuelt kunne fikses i regedit for at jeg skal kunne endre det. Noen som har peiling på hvor i registeret det eventuelt ligger? Det ble egentlig et ganske langt og kronglete innlegg, satser på at noen med peiling gidder/greier å lese hele suppa! Hovedkortet er forresten et Gigabyte 8IPE1000-G, lydkortet jeg vanligvis bruker er et eldgammelt SBLive. Regner med at resten er temmelig irrelevant. *OPPDATERING* Ting tyder på at universalkontakten merket lineout ikke fungerte. Byttet kontakt, nå har jeg lyd. Endret 21. desember 2006 av Paragon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå