*oP Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) Hei. Jeg har akkurat kjøpt en ny pc i deler, men har beholdt de 2 gammle harddiskene mine, men i det nye hovedkortet (ASUS p5b) var det ikke nok kontakter for både hdd og cdrom/brenner (CDRom og brennern passa ikke i de 4samlede små SATA kontaktene) så jeg måtte kjøpe et kontroller kort. mens jeg venta på kontrollerkortet i posten prøvde jeg og starte opp og det funka, kom inn i windows bare at ikke noen av cdrommene fungerte. men da jeg fikk kortet i posten og plugga det inn fikk jeg meldingen: (You need to select boot device or insert media disk and reboot) så jeg satt i cd'n som fulgte med hovedkortet og starta maskinen på nytt. da kom det opp noe greier og jeg måtte putte i en floppy disk, jeg visste at jeg skulle ha et av valga med 64-bit så jeg la de to valga med 64bit jeg fikk opp ned på hver sin diskett, men da jeg var ferdig med det fikk jeg meldingen: (invalid system disk. Replace the disk and then press a key) på begge. hmm... Oppstartsrekkefølgen min i BIOS er; -1st FLOPPY DRIVE - ATAPI CD-ROM -SCSI Card (harddiskene) -IDE: GCR-8481B -IDE: _NEC DVD+RW ND Riktig? takker for alle svar!! nå kommer jeg ikke lenger Endret 21. desember 2006 av josh887 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 hvis du bare har 2 harddisker og et optisk drev skal du vel ha nok kontakter.. hva står jumperne på hdd og brenner på? sett de på cs(cable select) Lenke til kommentar
*oP Skrevet 21. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) hvis du bare har 2 harddisker og et optisk drev skal du vel ha nok kontakter.. hva står jumperne på hdd og brenner på? sett de på cs(cable select) 7546772[/snapback] jo men det var ikke kontakter som passet til cd/brenner mine (de 4 samlede sata kontaktene), jeg måtte ha et kontrollerkort i pci slotten. det står ikke hva de jumperne står på, men de er på samme sted på begge. andre rekke fra venstre hvis det sier noe.. Endret 21. desember 2006 av josh887 Lenke til kommentar
*oP Skrevet 21. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) men hvor kan jeg se hva de egentlig står på? (jumperne) Endret 21. desember 2006 av josh887 Lenke til kommentar
*oP Skrevet 21. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2006 er vel noen som har litt peiling på det her? Lenke til kommentar
Saiko Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Velkommen til forumet! Det vanligste for å se hvordan jumperne står (jumperne i seg selv står "bak" på harddisken/cd-romen din) er å kikke oppå hardwaren du vil undersøke innstillingene på. Hvis det ikke funker kan du vel alltids kjøre et søk på disken/cd-romen på nettet for å se om du kan finne riktige jumperinstillinger der. ps: Anbefaler deg å lese retningslinjene til HW-forumet (Da særlig om bumping) Lenke til kommentar
*oP Skrevet 21. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2006 (endret) takk:) okay, da får jeg sjekke det og se om det hjelper! -------- Prøvd og sette jumperne på cs men det funka i hvert fall ikke.. . Endret 21. desember 2006 av josh887 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå