Gå til innhold

hvordan velge prosessor og hovedkort...

Gjest bruker-37275

Anbefalte innlegg

Gjest bruker-37275

Jeg har en pc med AMD Athlon XP 4200+ 2.0 GHz 1,50 DDR-dimm PC 3200ram og Asus - A7N8X Motherboard. Jeg har et Chiftec kabinett som er ganske stort, tror det heter midi.

Nå har jeg litt lyst til å oppgradere litt, men jeg har ikke lyst til å kjøpe nye hardisker og ram siden jeg nylig har kjøpt nytt av det.

Så er problemet at jeg ikke skjønner filla av dette med GHz, jeg lurer på om

AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte, 65W er bedre, og i tilfellet hvor mye bedre enn det jeg har, og hva annet må jeg ha i tillegg til prosessoren? For meg så er liksom 2 GHz 2 GHz hvis dere skjønner......

Jeg skjønner såpass som at jeg sikkert må ha noe kontroller for vanlige ATA disker og slikt. Vil det lønne seg for meg å invistere i alt nytt? Jeg bruker pc til å surfe på nett, chatte, lese e-post, redigere bilder, scanne og lage databaser i Access.

Kan jeg bruke en eller annen oppgraderingspakke?

Jeg skjønner litt, men må gjerne ha ting forklart som om det skulle forklares til Forrest Gump

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg kan skjønne så har du et socket A hovedkort.

Og vil vel tenke meg at det er 3200+ og ikke 4200+.

Du har da DDR og ikke DDR2 RAM som går på AM2.

Hvis du skal oppgradere da ville jeg gått for et Socket 939 og en X2 cpu.

CPU:

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

Hovedkort:

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

Å få tak i 939 HK er ikke så lett , men netshop har dette.

https://prisguiden.no/product.php?productId=25504

som jeg kan anbefale.

Jepp glemte skjermkortet som du må bytte også da til PCI-E

Endret av halnes1
Lenke til kommentar

Ser ut som om du har en perfekt maskin til ditt bruk, bare litt utdatert.

Eller synes du den er blitt for treg?

Du har et socket A hovedkort, og der får du ikke tak i prossesorer i butikken lenger, siden det er en helt død standard.

Minnet du har er DDR, og det er også snart en død standard. De nye hovedkortene bruker DDR2.

For å gjøre deg enda mer trist, så er skjermkortet ditt AGP standard, som også er utdøende. Nye skjermkort bruker PCI-express.

--

Skal du oppgradere, må du skifte hovedkort/prosessor/skjermkort.

Da må du regne med ca 3.000,- som minimum.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-37275

Ser at jeg har skrevet at jeg har en 4200 prosessor...det skulle være 2400+ :blush: (at det går an å ikke klare å skrive ting riktig liksom)

Jeg har som det blir sagt her DDR-dimm PC3200 ram. Hvis alt det jeg har er av utdøende rase så er det kanskje greit å kjøpe hele d....n ny. Kan de pc'ene de har på Elkjøp og Expert og sånn duge for en sånn som meg?

Jeg spiller aldri, men når jeg prøver å kopiere tabeller med mer enn 10 linjer i Access så maser pc'n om at den ikke har nok minne, også låser hele sullamitten seg.

Jeg er ganske enkelt lei av at ting går tregt. Ser jeg på flere nettsider samtidig så henger systemet seg og dersom jeg prøver å scanne to filer etter hverandre uten først å slå av og på scannerprogrammet.

Mulig at det er brukeren (les: meg) det er feil med, men trodde liksom at slike ting var ganske basic.

Jeg skjønner jo det at det er mye jeg ikke har peiling på, og det er jo nettopp derfor jeg søker hjelp hos folk som har peiling.

Hilsen meg

Lenke til kommentar

Jeg har nesten tilsvarende pc som deg. Jeg bruker den ofte til ganske maskinkrevende redigering av bilder i photoshop og til filmredigering. Jeg opplever ikke at den henger på måten som du beskriver.

Hvis du ikke har veldig god kunnskap om data, må du få noen til å se på maskina di. Det er mulig du er infisert av programvare som stjeler maskinkraft fra deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...